Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 13 mnd, og har alltid vært ufattelig "veloppdragen", i den grad man kan bruke et slikt uttrykk på så små barn. Hun er et barn som har vært tidlig ute med det meste, fra motoriske ting til sosiale ferdigheter og fysisk utvikling. Hun har stort sett vært "snill" og rolig både hjemme, i butikker, på besøk og flere timers bilturer.

Nå har hun plutselig fått en helt enorm viljekontroll, hun hyler i butikker hvis hun ikke får gå der hun vil eller plukke med seg det hun finner. Hun springer avgårde og ler, og blir SÅ SINT hvis vi løfter henne tilbake. Samme hjemme, hvis vi ber henne sitte pent i stolen mens hun spiser blir hun hylende forbannet og kan rope "nei!" i ansiktet vårt mens hun gliser lurt...hehe, sjarmerende på ett vis, men også slitsomt i lengden.

Nå er hun plutselig umulig å legge, står i sengen sin og HYLER i skrivende øyeblikk....har lest eventyr og prøvd alt, men hun er sint så fort vi legger henne i sengen og går ut igjen. Kan ikke holde på å fly ut og inn der hele kvelden/natten heller, er det noen som har gode råd eller erfaringer med sånne trollbarn? *lerÆ

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en omgang med dette i sommer, da pjokken var 10-11 mnd, med legging.. Stod i senga og hylskrek, verst var det da jeg skulle legge han..Prøvde være konsekvente, gikk inn la han ned og sa natta(hadde da selvfølgelig hatt vår faste rutine med sang og kos først), ha reiste seg omtrent opp før jeg var ute av døra.. Holdt på sånn en stund, lot han skrike litt lenger mellom hver gang jeg gikk, visste godt at det bare var trass og ikke andre ting. Etter hvert " ga han opp", og sovnet, var jo egentlig trøtt..Samme skrikinga og legginga igjen flere kvelder på rad,holdt på kortere og kortere for hver kveld. men til slutt så ga han seg helt og nå sovner han nesten med en gang.,

Er jo ikke sikkert det funker med din lille "bestemte jente", men det funket iallefall for oss..

Lykke til :)

Skrevet

det var det jeg tenkte også: Første trass alt nå?? da var pjokken 13-14 mnd. så ja, det er vel det.

Jeg tenker at jeg må bygge litt på egen erfaringer, synes dette er veldig vanskelig, som de fleste foreldre.

JEg prøver å holde på tanken om at "jeg er den voksne" for det er så lett å selv bli emosjonell og kun basere sine handlinger og ord på de følelser som dukker opp.

Får du gode råd her, leser jeg dem gjerne, men føler også at dette er noe jeg må lære selv, av meg selv.

ønsker oss lykke til begge to!

Skrevet

Takk for fine svar begge to! :)

Hun tester grensene våre veldig om dagen, skal gjøre sitt for å finne ut hvor langt hun kan tøye strikken før hun får viljen sin. Vi må vel bare være konsekvente og vise henne hvem som til syvende og sist bestemmer, og passe på for vår egen del at vi ikke gir etter.

Når det gjelder legging, så har hun prøvd noen kvelder og hyle seg til kos, men hun gir fortere opp nå etter at vi har vært bestemte og vist henne at leggetid er leggetid. Og angående hyling og trassing i andre sammenhenger, så er det jo en del av hennes utvikling og alle som har barn vil nok skjønne det og ikke reagere på eventuell hyling i butikker.. Heldigvis er vel dette noe de fleste skal gjennom! :)

Jeg prøver også å tenke at "jeg er den voksne", hun er bare et lite barn som skal finne ut av ting. Hun tar ikke skade av at vi er strenge mot henne, vi er jo ikke slemme på noen måte, vi lærer henne hva som er greit og hva som ikke er greit. Det er forskjell på det, selv om det føles mye verre for oss foreldre å være bestemte mot de små når de møter oss med trassing.

Vel, vi klarer oss nok gjennom dette også, lykke til til dere også! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...