tutsi 77 Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Er det virkelig sånn at at man ikke skal bruke en skumgummimadrass som ikke er helt ny? Jeg har en som var litt brukt for 5 år siden i en vugge..Burde man da faktisk ikke bruke denne eller er det bare litt overdravent??
Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Du burde faktisk ikke bruke den nei! Har med krybbedød å gjøre.
Ariel81 Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 seriøst?? må jeg altså bytte ut madrassen??
Lystpåentiljeg Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Det er slik anbefalingene er i alle fall. Hva du velger er jo opp til deg, men en ny madrass koster nesten ingenting, så det er ikke så ille som det høres ut.
tutsi 77 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 7. oktober 2006 Enig..hvis de ikke anbefaler å bruke gammel er det er svært liten pris å betale for en liten skumgummimadrass..men må jo si det høres litt hysterisk ut...
Puttipluttipott*har født* Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg kjøpte en ny til vogga til førstemann for 3 år siden. Var ikke lenge han lå i den 3 mnd og ikke noe oppkast eller noe. Kan jeg bruke den i vogga denne gangen, eller bør jeg kjøpe ny igjen? Er trekk på den..
tutsi 77 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter #7 Skrevet 7. oktober 2006 Gjelder dette forresten bare skumgummimadrass eller gjelder det alle brukte madrasser til babyen??
Heidi m beibi=)05.12. <3 <3 Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 det er anbefalt å kjøpe ny madrass til ny beibi, men dynen derimot er d bare å bruke om att.... Selv har jeg kjøpt en sånn ikea madrass, noen som har erfaring med den. Den var jo litt billig men d burde vel ikke ha noe å si?? Hun på ikea sa at de solgte masse av den. Men madrassene ellers passer jo ikke i ikea sengene, så jeg følte jeg ikke hadde noe valg. Men d er vel maaaaange som har hatt ikea seng og ikea madrass til sine små )
jannemor..venter Skrevet 7. oktober 2006 #9 Skrevet 7. oktober 2006 auda.. Dette hadde ikke jeg hørt om før. Trudde jeg hadde alt klart her til den lille, fire dager til termin nå.. Da er det rett ut å kjøpe ny madrass på mandag ) Skal ikke være hysterisk, men bytter denne selvfølgelig ut og koster som sagt så og si ingenting nei. Takk for godt tips!!
Lykketrollet 05♂+06♀+10♀ Skrevet 7. oktober 2006 #10 Skrevet 7. oktober 2006 Hentet dette fra "Landsforeningen til støtte ved krybbedød": Madrass til spedbarnet Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Landsforeningen til støtte ved krybbedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull. Men det er jo flere faktorer enn dette de mener har innvirkning på krybbedød da. Du kan sjekke på www.sids.no
Florry- m 1 stor og 1 liten Skrevet 7. oktober 2006 #11 Skrevet 7. oktober 2006 Som du ser, kan du faktisk bruke den, men forhåndsregler.. Jeg bruker gamle madrassen til sprinkelsenga om igjen, men den er vasket og så har jeg kjøpt overmadrass. Så skal det også sies at slike anbefalinger kun er anbefalinger.....Med det mener jeg at om det har vært undersøkelser der det er flere barn som har dødd med brukt enn med ny madrass, kan de ikke la være å gå ut og si at dette kan ha en sammenheng...Men dette kan kun være tilfeldig- det er det jo ingen som vet.... på samme måte som man for noen år siden skulle ha barnet liggende ned i stedenfor opp slik som nå, fordi undersøkelser visste at DET kunne redusere krybbedød- noe som altså visste seg å være feil, men en feilmargin i de undersøkelser som ble gjort.
tutsi 77 Skrevet 7. oktober 2006 Forfatter #12 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg har madrasser fått av min søster..ikke brukt mye..har kloret og vasket overtrekkslaken..tenker at mulig dette holder?Samboer syns jeg er helt koko som i det hele tatt bekymrer meg over dette. Det er jo viktig å ikke bli overhysterisk også..Men jeg blir jo klart litt bekymret..Får se hva jeg gjør..
Heffalump mamma Skrevet 7. oktober 2006 #13 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg bruker også madrassen som nr 1 brukte. Hun har aldri kastet opp eller tisset på den. Jeg har vasket trekket til madrassen på 60 grader og jeg ser ikke noen problem å bruke den!
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 8. oktober 2006 #14 Skrevet 8. oktober 2006 Vi har kjøpt ny skumgummi madrass til vuggen (kr 149,- på Jysk), og en ny Simo til Sprinkelsengen (kr 299,- på tilbud), selv om sprinkelseng madrassen ser helt helt ny ut. Men den har stått på loftet i 5 år, og jeg syntes det er griet å kjøpe en ny. Kommer til å vaske den andre for å ha den i "reserve".
tullla Skrevet 8. oktober 2006 #15 Skrevet 8. oktober 2006 Vi har tenkt å bruke om igjen vogge-madrassen, men har ullkorga sin og den er totalt vaskbar. Trekk på 60 grader, ullplate på ullvask og fibermadrass som spyles i dusjen. Hadde ingen store uhell i den. Når det gjelder sprinkelsenga har jeg ikke bestemt meg enda, den har vaskbart trekk den og, og jeg tenker at babyen er jo ikke såå sårbar lenger når den tid kommer... Har fryktelig lyst på en ullkorga-madrass til sprinkelsenga også, den er helt super!
tutsi 77 Skrevet 8. oktober 2006 Forfatter #16 Skrevet 8. oktober 2006 Men jeg lurer da på om dette også gjelder for dynedrekk,putetrekk og leken??Har masse der som er brukt..må man kjøpe nytt der også da??
Lystpåentiljeg Skrevet 8. oktober 2006 #17 Skrevet 8. oktober 2006 Nei, det gjelder ikke klær, laken etc. Klær gasser ikke på samme måte som madrasser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå