Gå til innhold

Litt stresset...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat kommet over hit til 3.tri.....men en ting som har stresset med, helt siden jeg begynte å kjenne liv daglig i uke 22 er dette sparke greiene.

Om ikke babyen sparker så og så mye, så bør jeg ringe føden, sparker ikke babyen 10 ganger i løpet av den tiden den er aktiv så er det noe galt...ring føden.... hjelp sier jeg bare.

Trodde alle babyer var forskjellige jeg, og da selvfølgelig sparket forskjellig. Blir det ikke litt induviduellt med det som står på det sparke skjemaet man får da? Jeg har valgt og ikke fylle det ut jeg da... er det dumt?

Nå skal det sies at jeg har en litt forranliggende morkake, så det demper nok litt men alikevel....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, snike rmeg inn her noen dager før jeg egentlig har lov... Blir stresset av dette med liv jeg og.. Har ikke begynt på skjemaet enda, man skal vel begynne ved fullgåtte 28 uker (som da er noen dager til for meg). Men det jeg blir stresset av er å lese innlegg her som omhandler dette.. Om de som må inn på sykehuset og sjekke om alt står bra til.. Da blir det til at jeg kjenner ekstra godt etter og.. og blir helt paranoid hvis jeg ikke kjenner så mye.. Hva er mindre liv enn vanlig liksom.. det varierer jo fra dag til dag.. Uff, synest det er vanskelig dette. Ikke kan jeg huske hvordan det var sist heller...

Vi får stole på "magefølelsen" og om panikken skulle ta helt overhånd er det selvsagt bedre å ringe til føden en gang for mye enn en gang for lite...

Skrevet

Jeg er veldig i mot det skjemaet. Man skal telle ti spark osv, men babyen min sparker ikke ti ganger! Jeg hadde ikke hatt tid til annet hvis jeg skulle ventet til babyen sparker ti ganger. Kusinen min hadde det på samme måte med hennes baby, og han er kjempe frisk og fin! (8 uker gammel), men er bare en mer rolig baby. Hvor mye babyen beveger seg, varierer VELDIG fra baby til baby, og mange babyer har bare rolige dager. Min kan gå nesten en hel dag uten å bevege på seg. Men det er bare vi mødre som vet om dette er normalt for vår baby, jeg bekymrer ikke meg så mye over dette fordi jeg vet at dette er normalt for min baby. Jeg hadde heller blitt bekymret om babyen plutselig ble urolig og beveget seg masse!

Skrevet

Det er store forskjeller på babyer. Det er nå heller ikke så lenge siden ingen sa noe om å skulle "telle trivselen". Hverken legen eller JM min har sagt et pip om noe skjema, eller at jeg bør telle. Så vidt jeg har lest er dette på prøvestadiet bare noen få steder i landet. Jeg bor i Bergen, men har altså ikke hørt noe.

Tror jeg hadde blitt lettere hysterisk hvis jeg skulle måtte telle hele tida. Det vil jo ikke stemme med alle babyer. Men det er nå bare mitt synspunkt. Jeg har barn fra før og, så det gjør kanskje sitt til at jeg tar det med ganske stor ro :)

Skrevet

Dette skjemaet har ikke jeg hørt om!! Trodde at så lenge en kjente bevegelse og spark i løpet av en dag er det greit, det er når det går en dag uten bevegelse at en skal prøve å få frem noe med sukker eller isbiter ol. Kan godt forstå at dere blir stresset om en skal fylle ut et skjema!!!

Skrevet

Jeg har kjent liv hver dag siden uke 17.. Hvis jeg synes det er rolig er det bare å dytte, og drikke søtt helt til den våkner.. De kan nok ha et godt sovehjerte der inne også.. men jeg "herjer" med magen helt til jeg får et realt spark tilbake hehe. Dette gjorde jeg hver kveld når jeg la meg, da fikk jeg ro til å sove den natten.

Har aldri stresset med noe sparkeskjema heller, bare man kjenner litt liv hver dag er det jo bra nok.

Det er klart at hvis du kjenner rytmen til beibien godt, og merker at du ikke får respons når du prøver, så skal man ta bekymringen seriøst. Ring føden.

Skrevet

Jeg fyller ut sparkeskjema og syns det stort sett er greit. Pleier å få 10 "spark" i løpet av ca 20 min. Teller hver dag i 2130 tia for da pleier hun å være våken. Alle bevegelser regnes som "spark" på dette skjema.

Trodde jeg skulle stresse med det jeg også, men da har jeg full oversikt over hva som er normalt for mitt svangerskap! :-)

Man kan laste ned skjema på telltrivselen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...