mammaen til skatten Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Noen med refluks-barn her? Lurer på om min baby kan ha refluks. Han gulper en god del, og han gulper store mengder som han klarer å svelge igjen. Hvordan kan vi finne ut om det er refluks? Hvilke tester tas? Er de smertefulle? Hvor lenge må babyen evnt gå på medisiner? Er det noe som vil gå over eller vil han plages med det resten av livet?
Sessa ruger igjen... Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 Hei! Har ikke reflux barn, men en frøken som også gulper ekstremt mye. Nå har det heldigvis roet seg litt igjen, men en periode gulpet hun fire-fem store porsjoner rett etter måltidene. Hun skrek også mye når hun gulpet. Hun har en del sure oppstøt og noen kvelder er hun kjempe urolig pga dette. Var hos legen med henne i går og han sa; "Ja, hun har reflux. For det er det det heter når de gulper, da er lukkemuskelen litt slapp. Så lenge hun ser så godt ut og legger på seg så er det ingenting å gjøre med det. Det at hun gråter er kolikk. Har aldri hørt om noen som tar ph-måling på så små barn." (Hun er 2 mnd) Ble litt roligere av dette, prøver å tenke at jeg nok tillegger henne mange følelser og tanker som hun ikke har (vi mødre kan nok ha tendenser til å gjøre det). Så lenge det ikke er sprutgulp det er snakk om, så gjør ikke han noe. Riktignok skal man stole på magefølelsen når man er mor. Vi kjenner barnet best, men jeg ble som sagt litt roligere. Nå over til det du EGENTLIG lurte på: Ved mistanke om reflux føres en sonde ned i magen til babyen gjennom nesen. Den sitter der i et døgn og måler hvor mange sure oppstøt barnet er plaget med. Hvis de er plaget med mye oppstøt medisineres det med Losec (mener jeg å huske). ma-79 har reflux barn og Maisnupp har nettopp hatt sønnen sin på ph-måling. Du kan lese litt mer om deres historier under mine "samtaler" med dem: http://www.dinbaby.com/forum/thread/6514057 http://www.dinbaby.com/forum/thread/6558147 http://www.dinbaby.com/forum/thread/6500547 Hvis du har mistanke om reflux ville jeg uansett snakket med legen om det. Greit å få en ekspert til å vurdere om dere må starte utredning... Det står forresten også om reflux i siste Foreldre og Barn. Lykke til. Håper det ikke er reflux, da. (Hvis du synes gulpingen er plagsom kan du prøve nestragel som er melkefortykkende. Dette må blandes ut i melken så hvis du ammer må du pumpe deg... Jeg har rett og slett bare innfunnet meg med at det gulpes i store mengder her i huset og at sofaen ikke kommer til å være ren på et år!) Klemmer fra
maisnupp+snuppa Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 Selv om babyen gulper endel trenger det ikke nødvendigvis å være refluks, ihvertfall de tre første mnd er det ganske vanlig med gulp. Vi ble henvist videre fordi han har pustestopp og gisper etter luft, han gulper ikke i det hele tatt men får visst litt i lungene istedenfor. som nevnt over var vi på phsyremålingen og det var ubehagelig for han når sonden skulle ned, han måtte også ha på armskinner for å ikke rive ut sonden. Vi skal tilbake for ny time på rikshospitalet så vi vet ikke helt hva resultatet av testen vil si. Tror ikke de utreder babyer med god nok vektoppgang men det er tydligvis litt forskjeller. Hør med legen din. Bedre å være på den sikre siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå