Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #1 Skrevet 7. oktober 2006 Det er beskrevet flere plasser at kolikk kan ha en sammenheng med tøff fødsel. Lurer derfor på om det er noen som har tatt keisersnitt og fått kolikk-barn der ute?
Tredjemann på vei :D Skrevet 7. oktober 2006 #3 Skrevet 7. oktober 2006 det har jeg også lurt på! har aldri hørt om noen ks-barn som har fått kolikk...
Gjest Skrevet 7. oktober 2006 #4 Skrevet 7. oktober 2006 Det vet jeg ikke. Hadde en tøff fødsel her. 30 timer med rier før det endte med ks. Han hadde virkelig fått juling inni der. Ble født med stor hevelse i hodet og blåveis rundt det ene øye. Men han har ikke hatt kolikk. Hatt en del luft i magen men det gikk bort med minifom.
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 7. oktober 2006 #5 Skrevet 7. oktober 2006 Det har jeg ikke hørt før :-) Men vi hadde en veldig rask(vond) og grei fødsel :-) Ingen kolikk enda!
mamman til to prinsesser Skrevet 7. oktober 2006 #6 Skrevet 7. oktober 2006 Første barnet mitt ble tatt med hastekeisersnitt, da hjertelyden ble dårlig pga navlesnor rundt halsen. Hun hadde også kolikk.Hvorvidt det henger sammen har jeg i grunnen aldri tenkt på.
Lilleh Skrevet 7. oktober 2006 #7 Skrevet 7. oktober 2006 Det fins noe som heter KISS-syndrom, som kan oppstå ved tøff fødsel, keisersnitt, stjernekikkere.. Det er noe med at nakkevirvlene kommer litt ut av stilling og de får lett en favorittside.. kan vise seg som mye luft i magen etc.. Dette er en enkel sak å fikse.. se her: http://www.kiss-kidd.no/
*gullklompen* Skrevet 7. oktober 2006 #8 Skrevet 7. oktober 2006 Jeg hadde planlegt keisersnitt og sønnen vår hadde kolikk. Vet av flere som har hatt planlagt ks og hadde kolikkbarn. Tror ikke dat har noe sammenheng med fødselen, det har med hvor godt utviklet mage og tarmsystemet er.
langevipper Skrevet 7. oktober 2006 #9 Skrevet 7. oktober 2006 30 timer med rier endte i hastekeisersnitt. Hun er 3 mnd nå og har ikke hatt kolikk. Fødsel var nok verre for meg enn Oda:-)
langevipper Skrevet 7. oktober 2006 #10 Skrevet 7. oktober 2006 så nå at du tenkte på planlagt ks, men er det noe forskjell med tanken på kolikk da om ks var planlagt eller ikke...
Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #11 Skrevet 8. oktober 2006 Mor til Oda-Marie: Jeg vet ikke, det jeg tenkte på var at haste-keisersnitt ofte følger av komplikasjoner og dermed er en vanskelig fødsel. Planlagte kan jo også skyldes problemer selvfølgelig, tenkte vel på planlagte, frivillige ks, pga av at man ikke vil føde vaginalt (ikke fordi man må ta ks). Ellers er jeg jo enig i at ks eller ikke, ikke har noe å si for utviklingen av tarmsystem. Men det er jo stor usikkerhet om hva kolikk skyldes (kan jo være mange forskjellige ting) og har lest at en av disse kan skyldes en tøff fødsel. Derfor ville jeg se om noen med frivillig planlagt ks (hvor det ikke er komplikasjoner) også får barn med kolikk. Vet jo at det i dag er flere som tar ks pga av fødselsangst og ikke bare fordi de ikke kan føde vaginalt. Jeg bare lurer jeg.....
Karoline's*mamma Skrevet 8. oktober 2006 #12 Skrevet 8. oktober 2006 Har hørt at ein av grunnane til kolikk kan være keisersnitt. Grunnen til det er at barnet ikkje får den naturlige starten på livet der magen blir pressa sammen gjennom fødselskanalen, og barnet ikkje får den "kikk-starten" som er naturlig. Dette er jo berre ein teori, då grunnen til kolikk enno ikkje er bevist, men dette har eg hørt av ekspertar.
Beth84g Skrevet 8. oktober 2006 #13 Skrevet 8. oktober 2006 Nemi kom med "plangagt haste ks". (Skulle ha planlagt,men vannet gikk og morkaka løsna 5 dager før...) Hun hadde en tendens til luftplager og skrek MYE til å begynne med. Det gikk over med minifom. Slutta med det etter få dager og begynte med Apotekets ammete NAF og etter det har hun ikke hatt luftplager! *bankibordet* At kolikk og ks har en sammenheng har jeg ikke hørt før...
Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #14 Skrevet 8. oktober 2006 Har heller aldri før hørt at kolikk kan komme av keisersnitt, men hvem vet..? Derimot har jeg fått høre fra leger en teori om redusert immunforsvar kan skyldes at de ikke kommer ut via fødselskanal ( rett og slett fordi baby ikke får i seg en del av avfallstoffer fra moren på vei ut. Men det blir jo en annen sak.......
*Lykkelita*2barnsmor Skrevet 8. oktober 2006 #15 Skrevet 8. oktober 2006 Det ble haste KS hos oss. Han har ikke hatt kolikk.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #17 Skrevet 8. oktober 2006 Katastrofekeisersnitt og ikke kolikk.
♥mini♥lille♥knerten Skrevet 8. oktober 2006 #18 Skrevet 8. oktober 2006 Vi kan ganske mye om kolikk, etter særdeles hardt rammet barn i 3,5 mnd. Vi har snakket mye med barneleger og overleger på sykehus om akkurat dette, da de ville utelukke noe annet da hun skrek så mye. Sykehus kan fortelle at de tror det dreier seg om to ting: underutviklet nervesystem som gjør at kolikk barn sier ifra litt oftere enn andre barn, hvis de har litt vondt. Det stemmer bra med de erfaringene vi har gjort. Litt rumling i magen, en liten rap eller fis kunne utløse intens hyling. Det andre er ikke helt utviklet tarmsystem. Denne kombinasjonen gjør at kolikk barn gråter mye mer enn andre barn. De gir oftere utrykk for å være syke også, da en liten plage kan gjøre at de reagerer som veldig syke "normale barn". Jeg har også hørt at komplisert fødsel kan gi kolikk barn. Både av vanlige leger og kiropraktor og alternativ medisin. Det er fordi barnets føste tre mnd er barnet som kjent i forlengelse av moren, de har ikke helt funnet seg selv ennå og er sterkt knyttet til moren. Derav også de ønsker og sove/ligge som i livmoren. Det er mange som mener at for et barn er en fødsel veldig traumatisk, og det er nok en grunn til at vi ikke har hukommelse fra de føste levemnd. Etter disse føste 3-5 mnd, pleier ting og gå seg til, og barnet finner roen. Kolikk barn har litt mer vanskligheter med å finne roen og har kanskje hatt en vanskelig fødsel? Vi hadde en tøff fødsel i den forstand at baby kom etter tre dager med rier og holdt på å ende i haste ks, da fosterlyden sank på slutten, og babyen svelget forurenset fostervann. Den var stresset og sliten. De føste dagene kastet babyen opp fostervann og har siden hatt problemer med magen. Så min teori, er at tøff fødsel kan føre til vanskeligere start, men behøver ikke bety det. Hvis du har kolikk barn og lurer på noe mer, så bare ta kontakt :-)
eldbjorgandrine.blogspot.com Skrevet 8. oktober 2006 #19 Skrevet 8. oktober 2006 Hei. Jeg hadde planlagt keisersnitt, og min datter fikk veldig til kolikk. Det var pyton.
Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #20 Skrevet 8. oktober 2006 Tusen takk for alle svar!!! Skjønner at det ikke går å si noe generelt. Grunnen til spørsmålet er: Vi har ei jente som hadde kolikk. 4 mnd med skriking så å si døgnet rundt (max 4 timer søvn totalt i døgnet). Begynte dermed å sove om natten, men sutret og skreik hele tiden om dagen i 2 mnd. I ettertid ser jeg også at vi hadde en slags ond sirkel. Utslitte og frustrerte foreldre gjorde baby baby enda mer utilpass, mer frustrerte foreldre osv. Men når hun var 6 mnd våknet hun en dag og var temmelig fornøyd, og siden har hun ikke vært sutrete/skreket hvis hun ikke har vært syk. Kan være temmelig krevende, men du verden for en forandring! Vi prøvde mange tips mens det sto på (kiropraktor, bæresynge, kutte matvarer, minifom, te av ulike slag, lyder, bevegelse og jeg vet ikke hva. Ingen støtte fra hs (benektet fenomenet kolikk). Frustrasjonen økte bare når ingenting hjalp. Vi tenker på et 2.barn ( 2 tette pga av forholdsvis høy alder på mor) og det er ikke fritt for at vi gjerne vil gjøre alt som er mulig for å unngå kolikk igjen (selv om vi tror vi vil takle det bedre nå som vi vet så mye mer). Tenker litt på å "skrike" meg til ks, for synes fødselen var et mareritt (selv om det ikke var alvorlige komplikasjoner). Jordmor og lege er meget mot ks, men synes en del av argumentene deres er usaklige (også endel misvisende forskningsresultater, faktisk). Og ønsker derfor erfaringer fra "vanlige" mennesker når det gjelder kolikk og keisersnitt (også evnt sammenheng mellom kolikk og høy alder på mor, stress før fødsel (var veldig stress i arbeid på slutten av forrige graviditet). Bare for å forklare.....Ble temmelig langt, sorry
kine Skrevet 8. oktober 2006 #21 Skrevet 8. oktober 2006 jeg hadde planlagt ks og poden har ikke hatt kolikk, jeg vil ikke beskrive det som noen tøff fødsel, alt var jo unnagjort på ti min og gutten var helt fin han, ingen skrammer etter instrumenter eller trang utgang som ved vanlig fødsel, jeg vil da heller tro at vanlig fødsel eller haste ks er en værre måte å komme ut på en ved planlagt ks
Tredjemann på vei :D Skrevet 8. oktober 2006 #22 Skrevet 8. oktober 2006 kjenner meg virkelig igjen i den første delen av dette svaret, men høy alder på mor eller stress før fødsel har ingenting med saken å gjøre. jeg var 20 og gikk stort sett bare hjemme og sløva...hehe. vi får bare ta det som det kommer til nestemann og være forberedt på kolikk eller det som verre er.
Gjest Skrevet 8. oktober 2006 #23 Skrevet 8. oktober 2006 Ser at du planlegger to tette. Vår første hadde kolikk, og ville ikke legges ned. Jeg bar ham kontinuerlig dag og natt i to uker (trodde jeg skulle bli gal), og deretter veldigmye fram, til han var 3,5 mnd. Jeg har tenkt mye på dette og fundert. Det som jeg tenker mest på er hard fødsel og kolikk. Kan det være en sammenheng. Fødselen var kanskje normal, men jeg hadde pressrier i nesten tre timer, og følte at jeg fikk ham ikke ut (det må da være en enorm påkjenning å være i kanalen i nesten tre timer). Han ble tatt med vakum. Så kommer de gode nyhetene. Barn nummer to født 16 måneder etterpå har absolutt ikke kolikk. Hun sover døgnet rundt. Hadde full bedøvelse under fødselen med førstemann og ingen med neste, og ironisk nok var den halvparten så vond, og jeg hadde pressrier i 30 min. bare. Du får vel saklig og god informasjon hos legen din, men jeg vil bare si at alle jeg har snakket med som har flere barn sier at den første er den tøffeste.
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #24 Skrevet 8. oktober 2006 Snuppa her var en liten stjernekikker, satt dønn fast og ble til slutt tatt med sugekopp. Hun gråter så og si aldri og er den mest rolige og fornøyde babyen som finnes. Hard medfart fikk hun, men ikke kolikk.
Vona Skrevet 8. oktober 2006 #25 Skrevet 8. oktober 2006 Første barn ble født på "normal måte" og gråt lite. Nr. to ble tatt med haste-ks, og hun har har hatt mye luft i magen og skreket veeeldig mye (men ikke nok til at en regner det som kolikk). Nå er hun 3,5 mnd og SOVER i skrivende stund! Magevondten ga seg m.a.o. til slutt.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå