Gå til innhold

Noen som er utdannet innen helse (sykepleier, leger o.l ), og kan hjelpe meg forstå hva dette betyr?

Anbefalte innlegg

Vet at det er mange her inne som er fullt oppdatert på alt som har med graviditet å gjøre, så jeg prøver her for å se om noen kan hjelpe meg litt...

Har hatt en SA og en MA i vår, og måtte til utskrapning ved MA. Da ble det tatt prøver av restene, og beskjeden jeg fikk fra legen på sykehuset, var det aborten skyldes dårlig blodgjennomstrømning i livmoren. Da jeg var hos gynekologen viste jeg han resultatet (fikk kopi tilsendt), og han mente det ikke var sikkert det var dårlig blodgjennomstrømning i livmoren som gjorde at jeg mistet.

I brevet står det: "Materialet består av flere uregelmessige hemorrhagiske vevsbiter forenlig med hovedsaklig decidualt vev. Man finner hverken villi eller embryo føtale deler. Representativt materiale i blokk A-D. RL FRAGMENTER AV RUPTUERT GESTASJONSSEKK OG DECIDUAVEV MED SUBCHORIONISK HEMATOM SAMT ISCHEMISKE FORANDRINGER."

Hva betyr alt dette, og hvorfor sier den ene legen at dette er årsak til aborten, mens den andre avviser det? Bør jeg få blodfortynnende ved et evt nytt svangerskap?

Fortsetter under...

Har vært hos en som avviste meg fullstendig og sa det ikke var sikkert det betydde noe i det hele tatt, og at det ikke kunne sees på som årsak til at jeg mistet. Men skal til min faste gyn på mandag, og ville bare vite hva det egentlig betydde slik at jeg er forberedt!

Forklaringen jeg fikk på sykehuset var at dette betydde dårlig blodgjennomstrømning i morkaka. Men synes legene vingler så mye, så jeg vil ha full kontroll selv for å være på den sikre siden...

Hei!

Jeg er utdannet lege, men ingen ekspert på gynekologi altså. Skal prøve å forklare: Når man blir gravid gjennomgår livmorveggen forandringer for å gjøre seg klar til å motta det befruktede egget, når livmorveggen gjennomgår disse karakteristiske forandringene blir vevet kallt deciduavev. Hemorragisk betyr at vevsbitene er blødende. Villi er de delene av det tidlige embryoet som kommer til å utvikle seg til placenta (morkaken) og embryo føtale er selve det tidlige fosteret. Gestasjonsekk er den sekken som ligger rundt fosteret og fostervannet for å beskytte det. Ischemiske forandringer er tegn på sykdom i vevet som skyldes mangel på oksygen, altså manglende blodgjennomstrømmning. Det kan altså tyde på at aborten kan skyldes dårlig blodgjennomstrømning uten at jeg er sikker. Leger har dessverre en tendens til å være skråsikre selv om de ikke er det nnoe som kan forklare at du har fått forskjellige svar. Ofte så vet vi ikke sikkert hva aborter skyldes og det er ofte forskjellige teorier, og forskjellige leger tror forskjellige ting. En gynekolog er vel best istand til å svare på dette og også om du trenger blodfortynnende. For øvrig er de funnene som er beskrevet det man forventer ved en abort, veldig vanlig ved MA at man ikke finner noen rester av fosteret slik som her. Vet ikke om dette var til noen hjelp.....men prøvde iallefall

Tusen takk, all hjelp er god hjelp. Ikke bare hjelper det meg til å bedre forstå hva som kan ha skjedd, men nå vet jeg dessuten hva legene snakker om. Skal til min faste gyn på mandag, og vil diskutere dette med han. Vurderer å begynne igjen etter en 5 mnd pausen siden siste MA. Vet du om dette kan skyldes den generelle helsetilstanden min (har diabetes type 1, men er godt regulert og fulgt opp), eller kan dette komme sentrert til livmora ved gravididtet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...