Gå til innhold

når kan man begynne med høystol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun er 5 mnd og en uke.. hun sitter halveis i vogna og er veldig sterk og stødig i ryggen. og kan man heller bruke tripp trapp stol i stedenfor. eller er det det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tripp trapp er en form for høystol.. Den er helt super! Vi begynte med den når snupp var 6 1/2 mnd..

Nå er ho 8 mnd, og hun setter seg ikke opp selv enda, men høystolen bruker vi når hun spiser.

Skrevet

vi har tenkt å hente frem tripp trapp stolen i helgen..skal ha puter osv i den.. så kan hun sitte der når hun spiser..hun er 5 mnd..sitter litt alene på gulvet, men reiser seg ikkeopp da.. men er jo ikkke sålenge omggangen..

Skrevet

Jeg har en høystol der man kan velte bakover setet slik at det blir halvsittende stilling, nett som om det skulle vært en høy vippestol. De kan brukes fra fire måneder, og etterhvert som barnet blir sterkere og sterkere kan man tippe stolsetet mer og mer fram. Jeg ville ikke satt gutten min i en høystol rett opp og ned om han ikke kunne sitte seg opp selv...

Nå spørs det jo hvor mye penger du vil investere i en slik stol da, de koster alt fra 900 til 2400 ettersom jeg har sett. Vi betalte 1600 for vår, det var den vi likte best, de kan jo brukes i tre år så da hadde jeg ingen ting imot å bruke så mye...

Skrevet

Hun er 6 mnd., og vi har nettopp begynt å bruke tripp trapp-stol til henne. Hun setter seg ikke opp selv, men jeg tror ikke at de få minuttene hun sitter i stolen er skadelig. De gir nok beskjed om de blir trøtt i ryggen. Dessuten er det mye lettere å gi henne mat når hun sitter i den. Hun har blitt flinkere å spise fra skje etter at hun kom opp i tripp trappen også...

Skrevet

Vi prøvde prinsen i en tripp trapp stol før han var klar, han hang liksom over kanten. Da forsvinner jo liksom poenget. Poenget er vel at barnet skal sitte med dere under måltid, og spise sammen med dere?

Skrevet

vi har tenkt å bruke den når hun skal spise grøt..er ikke så lett å ha henne på fanget.... men må først prøve den..skal det i morgen... er jo bare snakk om noen min.. og hvi hun henger i den så venter vi med å bruke den

Skrevet

Helst skal en ikke begynne med sitting i stoler og vogner før de kan sette seg selv opp, i følge min helsesøster.

Skrevet

begynte så vidt med høystol da hun var rundt 6mnd, da bare under fast føde........

vil anbefale den hvite (ikke fult så pen) plast stolen Antilop fra Ikea...

den er god og stødig hele veien....

sitter som en prest i den... ;o)

har nå gått over til tripp trappen....

syns hun ikke har sittet noe godt i den før nå jeg.... ;o)

Skrevet

I følge vår HS gjør det ikke noe om ungene sitter så lenge de selv vil det... Jenta er 3,5 mnd...

Hun strever og vil opp å sitte når hun ligger på fanget. Og det er helt greit!! Så lenge det ikke blir for lenge om gangen da. Så ser ikke hvorfor hun ikke da skal kunne sitte i en høy stol....

Men over til noe annet... hehe...

Hvilken stol vil dere anbefale???? Fordeler og ulemper med de forskjellige???

Skrevet

Vi satte henne i stol når hun klarte å holde seg oppe selv ( ikke seig sammen som en sekk) og hun var veldig begeistret for det! Hørte også at man ikke skulle sette opp barnet før det kunne sette seg opp selv, men da hadde vi måtte vente lenge......og føler at det er å overdrive.

Vi kjøpte bare en plast-stol fra IKEA (kr 115,-) og synes den er kjekk, spesielt for at vi fikk tak i en pute som passet. Billig, grei, lett å holde ren (kjekt når de tar tak i skjeen med grøt selv), lett å bære. Så kjøper vi sikkert tripp-trapp stol eller lignende når hun blir litt større.

Skrevet

Vi har vært forsiktig med å sette pjokken opp før han var klar for det.

Når han begynte å spise grøt i 5 mnd alder, spiste han i vippestolen. Nå er han ca 6 1/2 mnd og har brukt høystol, samt sportsvogndelen på vognen siden litt før han ble 6 mnd.

Gutten vår er en ganske kraftig plugg, 9350 g og 72 1/2 cm på 6 mnd kontroll, og ganske sterk, så når vi begynte å la han sitte alene klarte han å sitte støtt og holde seg oppe (magemuskler), og samtidig klarte han å holde balansen, så han ikke vippet verken frem, bak eller til siden. Han klarer ikke å sette seg opp selv, men sitter altså alene når han først sitter. Jeg ville nok vært forsiktig med å la en baby sitte med mindre de altså klarer å sitte selv. Altså ikke bygge opp med puter osv. Og ikke vet jeg om noen faktisk klarer å gi ungen mat på bare noen minutter, for her tar det gjerne 20 - 30 minutter å gjøre kål på en skål grøt etter han fant ut at han kunne nekte å lukke opp munnen...

Og det syns jeg er altfor lenge å la en kropp som ikke er klar for det sitte.. Når det er sagt, det er stor forskjell på babyer. Noen er sterk nok tidligere enn andre. Da er det bare å prøve seg frem...

Skrevet

Hun kunne altså sitte opp selv, men ikke sette seg opp selv, bare for å gjøre det klart

Skrevet

Her satt snuppa i høystolen når hun spiste grøt fra hun var 5mnd, det har gått fint det her, satt jo ikke så lenge om gangen=o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...