Gå til innhold

Noen andre her som pumper mm og gir med flaske?

Anbefalte innlegg

Jeg gjør det på "fulltid", til hvert måltid. Har gjort det ca 6 uker etter å ha prøvd å amma ett par uker uten hell. Lurer på hvor lenge jeg skal holde på med det... Vil gjerne høre andres erfaringer med dette, hvor lenge dere har pumpet. Er det verdt det??

Fortsetter under...

jeg gjorde det i ca 2 mnd da var det slutt på melk, ble mindre og mindre etterhver. Fullpumpet til han var 4 uker. Har en venninne som pumpet til gutten vår 8 mnd, all honnør til henne, men hun leide elektrisk pumpe. jeg syntes det var verdt det de første ukene og de 2 mnd jeg klarte,men må si det var deililg å kunne gå ut uten å måtte finne et sted å pumpe meg når jeg ble sprengt.

Eg har pumpet meg heilt siden fødselen, og gutten min er nå 5 mnd. De to første mnd leide eg elektrisk brystpumpe av samme type som de har på sykehuset, men det ble så dyrt i lengda, at eg gikk over til å bruke den manuelle aventpumpa mi. Melkemengda har gradvis avtatt, og nå har eg ikkje meir melk enn at eg klarer å klemme ut ca 100ml i døgnet....

Sa til meg selv at eg jaffal ville pumpe meg frem til gutten min var 3 mnd, men her sitter eg da og pumper i vei;-) Pumper ikke like ofte nå, men tenker samtidig at det er ikke så stress å pumpe seg litt i ny og ne...Hvor stort utbytte han har av disse få dråpene vet jeg ikke, og jeg kommer vel til å gi meg om en måneds tid eller noe....Får se hvor lenge jeg gidder eller hvor lenge jeg har melk.....

Eg har fullpumpa meg i 7 måneder, no er lillegutt snart 8 måneder og eg helde på å trappe ned sidan vi skal på ein utenlandstur snart. Om det ikkje hadde vore for det, så hadde eg kanskje forsatt med det sidan det er blitt ein vane. Eg har også eit stort lager i frysen med mm, så han kjem forsatt til å få litt mm i tillegg til meir fast føde.

Eg kan ikkje sei kva som føles rett og ikkje for deg. Men eg har iallfall ein god følelse inni meg sidan minsten min har fått mm så lenge. Kanskje det er fordi amminga gjekk så greit med dei to første (kun litt startproblem med den eldste), og dei fekk mm til dei var 1 år.. og eg då føler at minsten må få det "beste" han òg.

Det har vore tider det har vore litt slitsomt, f.eks når mannen har jobba skift og eg har hatt alle mine tre små hengande rundt meg (og gjerne ikkje i så godt humør) mens eg pumpa. Men vi har klart oss greit, og eg har fått god hjelp av svigermor som har sett etter dei små innimellom. Og mannen har trått til når han har vore heime.

I sommer var vi på ferie, og pumpa var med. Det har også gått greit å pumpe når eg har vore på bytur og på besøk.. men eg kan ikkje fornekte at det er veldig deilig å ikkje pumpe seg så ofte lenger. Og om ikkje så lenge så er det tomt. Litt rart og vemodig å berre gi seg, sjølv om eg har hatt nok melk. Men deilig også.

Annonse

• 3 uker senere...

Her går det også i pumping og flaskemating, llillegutt vil nemlig ikke spise ordentlig ellers.. vi får de tliksom ikke til =/

Knøttet mitt er bare 16 dager, så foreløbig får han mm til alle måltid, men vurderer å gi litt mme i tillegg etterhvert. Pumpingen tar mye tid, og er temmelig tungvint..

• 4 uker senere...

Det kan gå kjempefint å pumpe lenge hvis man bare har de rette hjelpemidler og blir godt organisert. Jeg fullpumpet min første i seks måneder, og det skal jeg gjøre med nr to også. Nå har jeg pumpet i to snart tre måneder. Jeg har leid dobbel medela symphonie pumpe. God pumpe er alfa og omega. Koster litt, men ikke så mye mer enn å kjøpe erstatning til alle måltider. Er dessuten verdt det! Ved å bruke dobbelpumpe opprettholder du produksjonen veldig bra. Du tar begge på likt, jeg bruker nå kun 10 minutter, fem ganger om dagen, og hvem som helst kan mate gutten! Så det er praktisk, og jeg kan gå ut når jeg vil. Har en liten elektrisk pumpe (medela) som jeg kan bruke på tur, men den er ikke like god. Jeg har en flaskesterilisator som også gjør livet mye enklere.

Nå pumper jeg fem ganger i døgnet, men tenker jeg skal gå ned til fire snart. Da blir det veldig lite pes, og det kan jeg godt holde på med lenge. Så pump i vei!

Og: morsmelk tåler mye mer lagring enn det dere får opplyst i Norge. Engelske/amerikanske sider sier ti timer i romtemp, åtte dager i kjøleskap og et halvt år i fryser.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...