Gå til innhold

Flere som har blitt sjekket for sv.skapskløe???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her litt redd og forbanna. Har slitt med plagsom kløe i to ukers tid. Etter mye omtale om dette i media i det siste spurte jeg jordmor forrige uke om dette var noe som skulle sjekkes. De hadde ikke fått nye retningslinjer sa hun, og vi skulle bare se det ann. I dag var jeg hos ny jordmor. Hun slo opp i noen bøker og viste ikke helt hva vil skulle gjøre. Sa til slutt at hun skulle høre med andre, og så kunne jeg ringe på mandag for å høre hva jeg skulle gjøre.Rakk så vidt å komme hjem før hun ringte og ba med dra på føden. Hun hadde ringt dit, og legen der sa at ALLE som var plaget med dette på slutten av av.skapet(10 dager til temin) skulle sjekkes. Har vært hele ettermiddagen på føden. Blodprøver, CTG-registrering og ultralyd. Alt så bra ut, men de viktige prøvene sendes til Ullevål, og svar kommer ikke før neste uke. Så her sitter jeg. Skulle passe på at det var godt med liv. Hva er GODT med liv? Syns ikke det er så mye action om dagen. Kommer til å gå hele helga og bekymre meg og kjenne etter. Skal inn igjen på tirdag. Er det noen andre som har slitt med kløe, tatt blodprøver og fått beskjed om at prøvene er bra???? Håper det bare er det at jeg klør, og at alle prøver er bra...Et lite sukk til slutt: Hva med å informere jordmødre om hva som skal gjøres i slike tilfeller? Jeg burde vel vært sjekket for lenge siden...Blir FORBANNA og FORTVILA og føler at jeg skulle stått på litt mer for å få det sjekket tidligere. Men man prøver jo å stole på fagfolk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Skrev ett innlegg lenger nede om min kløe (har skiftet nicket litt pga endring av ks dato) og hva som var galt. Min jordmor henviste meg med engang til lege da jeg fortalte om kløen, og det gjorde hun alltid. Sånn som du sa legen sa i innlegget. Forstår godt at du blir forbannet, jordmor skulle visst at det er viktig å få sjekket opp i kløen med engang med blodprøver (lever). Her har jo jeg vært heldig. Håper at alt er bra, hadde de vært veldig bekymret hadde de sendt deg på Ullevåll og fått svar på blodprøvene med engang, det er iallefall sikkert. Så forsøk å ta det rolig, alt er nok bra. Mine leverprøver var noen andre enn akkurat de som går på svangerskapsforgiftning og kløe (det finnes 4 ulike leverprøver). Forsøk å slapp av, men jeg vet hvordan du har det og slappe av er lettere sagt enn gjort.

Masse lykke til!

Skrevet

Takk for oppmuntringen! Leverprøvene var bra, de fikk jeg svar på etter 2 timer.Men de viktigste prøvene var de som gikk på opphopning av gallesyre, og de ble sendt rett til Ullevål. Tar desverre noen dager å få svar på de. Må jo bare prøve å slappe av i mellomtiden, men ikke lett. Må si de tok det seriøst på sykehuset, og det er jo bra. Men hadde jo vært betryggende å blitt sendt dit før....Får jo helt dårlig samvittighet for at jeg ikke maste mer forrige kontroll....

Skrevet

hei!! ble litt engstelig da jeg leste dette.. jeg sliter med intenskløe på skuldrene! kanskje ikke vanlig å klø på skuldrene? men uansett har jeg hatt dette i noen uker.. tror du det kan være svangerskapskløe?

Skrevet

ja...når dere sier kle, hvor mener dere? jeg klør sinnsykt på armene,skuldre og magen, trodde det var huden som strakk seg mer...hadde det litt sånn i begtynnelsen også,men fått det igjen nå 3 uker før termin, burde jeg også sjekke det opp?

Skrevet

Jeg klør egentlig overalt, men det har vært verst på magen (fått røde nupper), leggene/oppe på foten og ryggen.Har klødd så det har blitt skurv på leggene.... Det har vært mest plagsomt på kvelden. Legen vi hadde i dag sa at det var viktig å sjekke dette mot slutten av svangerskapet. Dette fordi fosteret rett og slett kan dø dersom det er kløe pga. gallesyre og leversvikt. Mitt råd er derfor: Få det sjekket! Har lest at alle som har disse plagene etter uke 30 skal sjekkes. De satte i alle fall i gang det apparatet for oss i dag. Og stol på dere selv og deres egen magefølelse. Jeg angrer på at jeg ikke maste mer forrige uke! Tenk om det skulle vise seg å være noe galt, og at jeg da har gått med det for lenge....Fikk streng beskjed om å komme dersom jeg følte det ble lite med liv. Kommer til å gå å kjenne etter hele helga... Men det er bedre med en sjekk for mye enn en for lite!!!

Skrevet

Jeg dro til legen min pga intens, stikkende kløe på skuldre og nakke i uke 38. Uten diskusjon ble det tatt blodprøver, og jeg ble henvist til poliklinikken på sykehuset. Der fikk jeg time raskt og selv om prøvene var bra, så skulle fødselen bli satt i gang uka etter siden jeg allerede var så nær termin. Heldigvis startet fødselen spontant noen dager etter.

Min lege er veldig obs på kløe og tar det alvorlig, og det er jeg glad for! Søker du på svangerskapskløe på Google finner du masse artikler der det står at man MÅ oppsøke lege og få det sjekket.

Skrevet

Jeg syns dere alle skal få sjekket opp i dette hos legen eller ringe føden på sykehuset, spesielt om dere bare har noen få uker igjen til termin, det er da dette er farlig for barnet om noen av dere har det som jeg har. Derfor tas barnet ut før termin. Jordmor skal sende dere direkte til legen for å få tatt blodprøver om dere plages med kløe.

Skrevet

Blir litt feil å klage på jordmor, det er da vitterlig lege som sjekker opp slikt. Det må tas blodprøver, og det gjør ikke jordmor.

Men forøvrig er det helt riktig, ved enhver mistanke om sv.kløe skal det sjekkes.

Jeg ble sjekket allerede da jeg var 5 mnd på vei, pga merkelig kløeanfall. Ringte legevakt og fikk beskjed om at dersom jeg ikke ville inn samme kveld (var på hytte langt fra folk), så måtte jeg hvertfall oppsøke fastlege dagen etter.

Ble tatt blodprøver sporentreks, fikk time 20 min etter jeg ringte, så dro bare rett ned.

Har hatt et anfall siden, men det går bort i løpet av et par timer, så denne gangen gikk jeg ikke ned og tok nye prøver - men legen ba meg komme ned igjen om det skulle gjenta seg. Er 32 uker nå....

*mamma_i_november*

Skrevet

Jeg er gravid i uke 37 og har bare vanlig kløe nå, men hadde sv. kløe sist svangerskap.

Det er en helt spesiell kløe, gjerne under beina og inni hendene. Mye mer interns enn vanlig kløe som jo skyldes hormoner. Hvis en synes en kløs "litt uvanlig" så ta det opp med legen - det er bare snakk om en blodprøve - men det er viktig å si i fra ordentlig!!! Det er ikke bra å være redd, nervøs eller stressa - spes ikke i slutten!

:-)

Skrevet

Jeg klør veldig inni henda jeg da. Trodde det var fordi jeg var tørr.

Må kanskje sjekke det. Er i uke 30 nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...