Havi Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 Har fått så veldig dilla på kaffe latte... hvor mye kaffe kan man drikke hver dag? og hvilken skade gjør dette på barnet? har hørt at det øker faren for spontanabort, men gjelder dette de tre første månedene, eller hele svangerskapet?? Noen som vet??
rampen_ Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 det går ant å sjekke matportalen.no, der står det generelt noe om kosthold.. ogsåp noe om kaffe, såvidt jeg husker... Men tror du ikke skal overstige 2-3 kopper hver dag, men tror ikke det er noe farlig om det blir 3-4, da:-)
Stirra ner 32+5 Skrevet 6. oktober 2006 #3 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har lest at mer enn 3 kopper kaffe om dagen kan føre til spontanabort tidlig i graviditeten, men også desverre dødfødsel. Selv om dette visstnok skjedde hyppigst hos de mødrene som drakk opp i 8 (!) kopper om dagen, så anbefaler de 2-3 kopper om dagen maks. Så jeg ville holdt meg under den grensen. Så mye kaffe er jo ikke så bra for mor heller ;0) Hilsen kaffeelsker som tar sin ene lille kopp om dagen
Lenose Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg er gravid med nr 2 nå, og er stor drikker av kaffe!! Helst litt over 1 kanne om dagen... Begrenset det nå selvsagt - fordi jeg blir uvel etter ett par kopper. Men med dattera mi drakk jeg som vanlig. Eneste man kan merke er litt mer aktivitet fra babyen. Å man skal selvsagt ikke overdrive. Men de fleste nøyer seg vel med maks 3-4 kopper??
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2006 #5 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg regner en kaffe latte som litt under en vanlig kaffekopp, tar da helst to, men har ikke dårlig samvittighet for 3 :-)
silje082 Skrevet 8. oktober 2006 #7 Skrevet 8. oktober 2006 Leste noe om en studie som akkurat var gjort å de kunne ikke påvise at koffein var skadelig for fosteret. Prøve å begrense det litt sjøl da men forrige unge ser ikke ut til å ha tatt noe skade av et høyt inntak..
milva76 Skrevet 9. oktober 2006 #8 Skrevet 9. oktober 2006 Fra Matportalen: Kaffe, te og cola Noen næringsmidler inneholder relativt mye koffein. Det gjelder særlig kaffe, te, cola og såkalte energidrikker. Undersøkelser har vist at inntak av store mengder koffein hos gravide kan øke faren for spontanabort. Gravide kan drikke kaffe, te og cola, men ikke mer enn 1 - 2 kopper kaffe per dag, eller 3 - 4 kopper te per dag, eller 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig drikke per dag. Hver av disse mengdene tilsvarer mellom 100 og 200 mg koffein per dag. Det betyr at gravide som drikker kaffe bør redusere inntaket av te og brus med koffein - og motsatt. **** Selv prøver jeg å holde meg til 1-2 kopper, men drikker endel cola også, så totalen overstiger vel det anbefalte. Føler det ikke er like farlig nå når jeg har passert 12 uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå