lillemy83 Skrevet 6. oktober 2006 #1 Skrevet 6. oktober 2006 jeg er bittelittegrann øm når jeg skal på do osv.. merker at det er litt ømt når jeg skal tørke meg ... hva kan det være?? virker som det er bittelittegrann håvent på den ene siden av hullet! noen flere som hardet slik????? blir engstelig jeg...
Gjest Skrevet 6. oktober 2006 #2 Skrevet 6. oktober 2006 Hemoride og åreknute er i prinsippet det samme, det bare kalles hhv åreknute/hemoride etter hvor de sitter. I rumpa er det hemoroider, åreknuter er på legger, kjønnslepper e.l.. Ikke farlig men kan komme til å bli vond. Det du bør gjøre er å sørge for å få i deg fiber og masse vann hver dag (lettere avføring=mindre vondt) og dusj deg i stedet for å tørke når du har vært på do. Ikke press når du skal på do, bare gi det tid til å komme ut av seg selv. Dette skjer med mange gravide både på grunn av magetrøbbel og økt press på blodårene pga vekta av barnet. Ikke noe du trenger å bekymre deg over, det blir borte igjen:) Lykke til
lillemy83 Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. oktober 2006 Tusen takk for svar! skal prøve på noe av det du skrev!
ZigZag er 2 barnsmor! Skrevet 6. oktober 2006 #4 Skrevet 6. oktober 2006 Jeg har det akkurat som deg om dagen ja. Ømt og hovent på den ene siden. Men det er ikke farlig. Pga av trykket fra babyen (eller evt hard mage) blir tilbakestrømmingen av blod i venene i endetarmen dårligere. Derfor samler det seg litt blod i årene og danner knuter som er ømme. Disse kan sprekke og da kan du blø litt. Dette er som sagt ikke farlig og ganske så vanlig å få. Du kan kjøpe salve på apoteket som lindrer smerten. Om du ser hemorriden ved endetarmsåpningen kan du prøve å trykke den inn bak lukkemuskelen igjen da dette hjelper på dreneringen av blodet. Men det er viktig at du er nøye med rengjøringen i tilfelle den sprekker og det blir sår. Et lite tips til er å tørke seg med intimservietter etter å ha vært på toalettet. De er nemlig myke også. Lykke til og tenk at det er MANGE i samme båt. Klem fra spl og eier av en liten hoven ert:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå