Gå til innhold

Faddere medlem av statskirken? (samme som på dåp/navnefest)

Anbefalte innlegg

Er det noen som har døpt barn før, og som kan fortelle meg om faddere må være medlem av statskirken? Jeg har sett inne på kirken.no at de i utgangspunktet skal være det, mitt spørsmål er mer om dere vet om det er noen form for kontroll av dette. Vi har nemlig valgt faddere som ikke er medlemmer, og håper veldig at dette vil la seg ordne. For meg har nemlig valg av fadder å gjøre med hvem jeg ønsker skal være viktige personer i mitt barns liv (utenom familien), hvilken trosretning vedkommende tilhører er ikke av betydning. Eventuelle erfaringer mottas med takk :)

Fortsetter under...

Nå vet ikke jeg, men tror nok kirken har litt strengere syn på dette med faddere og trosretning enn det du har (ikke spydig ment!). Vet ikke hvordan de evt sjekker det, så er jo mulig at det går - hehe, hvis man ikke nevner det for presten liksom :)

Det er etter det jeg har forstått opp til den enkelte kirke. JEg vet noen krever det, men jeg tror det er fåtallet. Jeg er ikke medlem i statskirken, men er fadder til 3 stykker som er døpt i 3 ulike kirker. De krevde det ikke ihvertfall. Så hvis du er usikker så hør med kirken.

jeg måtte melde meg inn i statskirken igjen da søstra mi ville at jeg skulle være fadder for min lille skjønne niese..

tanta mi, som også var fadder, er IKKE innmeldt, og hu ble ikke sjekka opp.. så egentlig lurer jeg på om jeg ikke hadde behøvd å melde meg inn igjen...

klem, klem

Å være fadder til en som blir døpt betyr, ifølge fadderbeviset at man skal "ta medansvar for at barnet får opplæring i den kristne tro, og hjelpe barnet til å vokse i sin kristne tro." Blir det ikke litt feil å si ja til det ansvaret hvis man ikke selv er kristen, og ikke engang er medlem av statsskirken??

Men det er gjerne opp til hver enkelt menighet hvor streng de er på dette, og selvfølgelig foreldrene som velger faddere.

Jeg har inntrykk av at flere og flere døper barnet mest pga tradisjon. I dag ville jeg valgt, eller jeg skal velge, navnefest for mitt barn istedet

Annonse

vi hadde navnefest til vår sønn. han skal få velge trosretning selv!!

men jeg meldte meg inn i statskirken igjen fordi jeg fikk høre at man ikke kunne være fadder hvis man ikke sto der..

skal nok klare å lære ungen hva som er rett og galt, men skal ikke presse henne til å tro på noe hun ikke vil!!

mamman og pappan hennes har fulgt tradisjonen, og derfor ble hun døpt. men de er jo ikke "anti"kristne heller da...

klem, klem

Jeg blir skikkelig lei meg om jeg ikke får være fadder fordi jeg ikke er i Statskirken! Da ringer jeg de rød-grønne og ber de ta ansvar! Ikke sant det, Moniken? Her i huset blir det navnefest i mars! Kjæresten til Mia er hjertelig velkommen:-)

Jeg håper det lar seg gjøre, for selv om jeg også vet hva det står om fadderens oppgave, så mener jeg at det er andre ting som er langt viktigere. Og det at man velger faddere som står utenfor statskirken har jo ingenting å gjøre med hvorfor man velger dåp fremfor noe annet...

Nei, jeg får høre med presten her og håpe de ikke er alt for strikte.

og så kom jeg på en ting til. Folk kan jo være kristne selv om de ikke er medlemmer av statskirken. Så det med å "hjelpe barnet til den kristne tro" (eller hva det nå står) er jo ikke nødvendigvis noe man ikke kan bistå med selv om man ikke er medlem av Statskirken... Eller hur? Hah! Det skal være mitt argument overfor en potensielt vrang prest :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...