Gå til innhold

erfaringer me cipralex?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har selv ikke brukt noen form for antideppresiva, men jeg har jobbet for legemiddel industrien. Der jeg da ringte til leger i hele norge og førte opp statistikk... Jeg jobbet da i et uavhengig selskap for alle selskap. Og når vi skulle ha undersøkelser fra psykiatrien var det aldri et vondt ord å høre om disse pillene. De har tatt over for cipramil....

ja,det vet jeg.. er selv i helsesektoren, og vet hva de gjør og inneholder og alt.. lider av periodevis panikkangst grunnet en baby jeg mistet, og har til nå brukt johannesurt med god effekt..

ønsker å høre fra noen som har brukt eller bruker disse pillene,da jeg egentlig ikke ønsker å prøve.. :)

Annonse

Hei. Jeg har nå gått på cipralex i ca 3 år, og er veldig fornøyd. Kan legge til at jeg var imot å begynne på medisiner, av samme grunn som deg.. pluss at jeg var redd bivirkninger.. Jeg gikk på johannesurt først, men det hjalp ikke meg.. så derfor begynte jeg med cipralex. Den eneste bivirkningen jeg har merket er at jeg DESVERRE har gått opp litt i vekt, men det gjør man vel nesten uansett hva slags medisiner man går på!?

Håper du fikk noen av de svarene du trengte:o)

Uansett, masse lykke til! Håper formen din blir bedre:o)

hei!

skjønner så godt hvordan du har det...

jeg har gått på cipralex i et år..(sluttet i sommer)

i begynnelsen var det bra, men så måtte jeg øke dosen når kroppen hadde blitt vant med dem.. etter en stund begynte jeg og kjenne at jeg ikke helt var meg selv.. jeg hadde verken oppturer eller nedturer... og heller ikke så mye angst men fortsatt litt.. humøret mitt lå¨på en rett linje.. jeg hadde ikke noe glede av noen ting.. jeg var helt nøytral til alt.. så la jeg på meg 13 kilo.. jeg bestemte meg for å slutte.. da jeg hadde sluttet fikk jeg depresjoner pga at jeg hadde gått opp så mye i vekt og denne depresjonen var verre enn jeg noen gang hadde hatt og den varte lenge.. jeg har nettopp kommet meg ut av den, men kiloene henger der fortsatt.. jeg skulle ønske jeg aldri hadde begynt på dem...

værsåsnill og prøv alt annet før du begynner med medisiner... for det kan hende du angrer...

ønsker deg lykke til

klem

• 2 uker senere...

Har gått på cipralex masse jeg...har bare bra å si om de... bivirkningene merket jeg kun noe til i starten...altså alt ble litt verre før det ble bedre...men det er jo heeeeelt vanlig... Følte meg som normal jeg mens jeg gikk på de:)

Hei :)

Jeg har gått på cipralex i 3 år og har bare positivt å si om de..

Hardt de to første mnd kanskje, men det tar jo ca 2 mnd før de virker sier de..

Etter det har det gått mye bedre, litt deprimert selvom, ja, men mye bedre enn eg var uten.

Da jeg ble gravid gikk jeg over på Cipramil, pga de hadde mer erfaring ved bruk av cipramil enn cipralex under graviditet...

Men jeg kan nesten love at livet blir mye enklere, du blir ikke forandra, som det hørtes ut av navnet "lykkepiller", jeg er den samme, bare ikke så langt nede...

Ikke har jeg lagt på meg noe heller, verre er det med Remeron (som jeg fikk pga spisevegring i tillegg, for at jeg skulle spise, da la jeg på meg 18kg på under 2 mnd, så det er absolutt IKKE noe å anbefale!! de sluttet jeg på etter 2 mnd, og har fått tilbake normalvekten.

Er du deprimert, er rådet mitt, ta cipralex, du får et mye lettere liv, og de rundt deg får det bedre og siden du har det bedre:)

klem

Hei.....

Har brukt Cipralex i snart ett år nå og er veldig fornøyd. Føler meg nå helt som meg selv igjen. Kan anbefale medisinen på det sterkeste. Men vær forberedt på at de første mnd ofte er tøffe. Det tar tid før du føler effekten av medisinene.

• 5 måneder senere...

Annonse

Jeg har gått på cipralex, og var veldig fornøyd med tablettene. Jeg hadde faktisk ikke en eneste bivirkning i begynnelsen! Men vet det er mange som får det. For meg var det sånn at jeg ikke merket noen forskjell de første ukene, så ble ting sakte men sikkert bedre. Var ikke deppa og nedfor, så mye lysere på ting. Føler ikke at jeg ble helt flat i humøret som mange sier, men det kan hende at jeg hadde blitt det hvis jeg hadde gått på de lenger, jeg vet ikke. Gikk vel på de i 8 mnd ca. Sluttet pga at jeg ble gravid, men vurderer sterkt å begynne igjen nå fordi nedturene og den negative innstillingen dessverre er tilbake...sukk...er så slitsomt, og jeg har et temperament som ikke ligner grisen, kan fly i flint av den minste ting..

• 3 uker senere...

Citalopram og cipramil er d samme. Såkalt synonymprodukter. Da kan de på apoteket gi deg citalopram bare fordi d er et billigere alternativ, selv om det står cipramil på resepten din. Ingen fare, eller forskjell. Cipralex er et annet merke av antidepressiva. Jeg har ingen erfaring med sistnevnte. Derimot har cipramil bare vært positivt for meg.

Fikk beskjed av legen om å trappe ned på medisiner når jeg ble gravid, fordi det er veldig lite forskning på dette området. Har gått på antidepressiva i 6 år, så var litt skeptisk til å slutte ja! Tro det eller ei så gikk det bra, med tanken på den lille spiren i magen min! Har vel egentlig begynne å merke nedtur nå, men skal klare det, siden det bare er to mnd igjen av svangerskapet:) Har fått sykmelding fra 100% stilling, siden dette ga meg mere stress, så bruker tiden til det som betyr mye for meg! Er heldig å ha en lege som vil hjelpe meg på denne måten!

Men på den andre siden så er det jo de som ikke klarer seg uten, å da må man stille seg spm. om hva som er viktigst. At du skal ha det bra å klare å psyke deg opp til å ta vare på den lille, eller at du skal gå rundt å ha det jævlig? Kan umulig være bra for fosteret at mor stresser rundt og er depressiv heller, og at hun kanskje er dødssliten når barnet kommer til verden? Men dette er alt etter hvilken side man ser det fra. Er umulig å si hva som er rettest for den enkelte:)

Jeg har også gått på antidepresiva i mange år, men det var Fontex! Den måtte jeg slutte på når jeg kom til 3 trimester! så jeg bestemte meg for å stare nedtrappingen i andre tri! Jeg klarte meg en stund uten men gikk plutselig rett på hue i veggen å måtte krype til legen for å få hjelp!

Da fikk jeg utskrevet cipramil, men fikk citalopram på apoeket!

Ble redd når jeg så her inne at man ikke kan bruke cipramil under svangerskapt! rart legen skriver det ut da.

hei! jeg er stina26,bare skiftet nick :)

jeg går nå p å10mg cipralex og har det supert!!!! har bittesmå hint av nedturer avogtil,men jevnt over aer jeg meg selv. :) eneste bivirkning jeg har merket er manglende sexlyst... trenger lengre tid for å bli kåt,men det betyr jo bare mer kos med min kjære,så det er jo ikke verdens undergang. :) tenker å begynne å trappe ned til høsten en gang for å se hvordan kroppen tar det.

hvordan går det med deg da anonym?

Hei! Det var jeg som etterlyste deg ja.

Har gått på Cipralex ca 1 mnd nå og går nå på 10 mg. Mot sterk panikkangst. Er mye bedre og takler hverdagen bedre (vært 100 prosent sykemeldt lenge, nå begynt å jobbe litt igjen), men fått en del kløende utslett. Du hatt det? Merker lite til panikken, men innimellom kjenner jeg tegn til uro og anfall. Håper jeg kan bli kvitt det for alltid. Panikkangst er noe det værste jeg har opplevd i livet mitt, altså. Håper ikke det kommer tilbake da jeg slutter på medisinene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...