Gå til innhold

Noen som vet om noen forster som har tatt skader av røyking.....??

Anbefalte innlegg

Har sluttta å røyke men syns det er vanskelig...

Er flau for å si det men sliter litt med motivasjonen... Vet det er skadelig, men syns "alle" har røyka under svangerskap og fått friske barn. Leser overalt om hva som kan skje.. Men har ikke hørt om noen ennå som har fått noen og vet heller ikke om noen som kjenner noen som har tatt noen skade av det...

Vet det er dumt men det er så mange som forteller meg at de har både 3 og 4 unger som har det har gått bra med fordi om de har røyka...

Tror det er derfor det er litt vanskelig å motivere seg for det blir fjernt når det ikke skjer noen, da tenker man at det ikke er så farlig. Alle venninner av meg har røkt under svangerskap samt mødrene til både meg og samboer.. Håper ikke jeg får masse kjeft nå for hvor dum jeg er, samt leksjoner i skader som kan skje.. men vil gjerne høre hvis noen har noen historier fra virkeligheten.... Trenger det for å holde motivasjonen oppe.. Vil så gjerne holde meg røykfri...... :) til alle dere andre som prøver å slutte... Lykke til.. vi får slite sammen.....

Fortsetter under...

Dessverre røyker fortsatt en av fem kvinner i svangerskapet. Ikke glem at passiv røyking også er til skade for barnet du venter. Undersøkelser som er gjort kan fortelle at dersom partneren til den gravide røyker 20 sigaretter daglig så vil dette påvirke fødselsvekten hos barnet. Lege Gro Nylander, som har forsket mye på svangerskap og røyking, sier:” Flere titalls dødfødsler kunne vært unngått hvert år dersom gravide stumpet røyken”

Holder ikke dette for deg, så kan du trøste deg med at du er jo tjukk i huet!

Akkuratt det som anonym referer til leste jeg også i dag.. Det stod også at flere kvinner i dag slutter å røyke etter påbegynt svangerskap.. Antall dødfødsler er blitt kraftig redusert, og selvfølgelig har dette noe med røyken å gjøre..

ved begynnelsen av graviditeten så røyker 1 av 5 kvinner.. Av de 20 % av oss som røyker klarer ytterlige 13% å kutte røyen helt..

dvs hvis 20 av 100 kvinner røyker ved begynnelsen av svangerskapet, klarer 13 av disse 20 kvinnene å slutte.

da er det bare 7 av 100 kvinner som røyker i svangerskapet.. og det er jo kjempebra..

Håper du også klarer å bli en av oss 13 som blir røykfri...

'

Lykke til!!

heisann:)

jeg sliter selv me og slutte og røyke.er nå 34 uker på vei.men bestemte meg igår att da va de stopp.har god støtte og meldte meg inn på http://www.slutta.no

dette er en topp side,med mange hjelpere:)

anbefales på det sterkeste..

det avr godt og høre det har gått såpassa bra me ungene til veninnene dine og ikke minst dere selv ettersom foreldrene røkte.men slik er de ikke alltid..

min søster røykte hele svangerskapet.hun fødte en mnd fortidlig og jenta hadde fått lite næring.di såg lett hun hadde røykt og sa også att dette var årsaken.hun er frisk og rask idag,men veldig liten og spe for alderen forsatt.dette har også ikke vert lett for henne ettersom hun nå er skolejente og har blitt endel mobbet for dette..

endre var en veninne av meg.hun fødte jenta si for 5 mnd siden,

det var så vitt ungen overlevde fødselen.og bare flaks hun kom da,hadde di ventet lenger hadde hun død.

årsaken var att morkaken var helt tildekket fra røyken og veslejenta hennes hadde ikek fått nok oksygen og næring.

det går bar me veslejenta nå,men hun har veldig svakt imunforsvar og det er abre et under att hun overlevde mente legene.

så de kan ikek alltid gå like bra,dette kunne gått verre for disse barna.di overlevde jo og er friske nå.men var så vitt og.å det er ingen sjangse som er vert og ta,

så stå for all del over røyken.ser en veninne av meg og som har ei lita nå.og slik hun stresser me røyken..må abre bli fortest mulig ferdig og amme for og få tatt røyken sin...hvor blir kosen med barnet og moren av.... og ikke minst tenk lukta ungen har av mor som røyker...

jeg vil ikke bli en av desse.eller sette ungen min sitt liv i fare for en dum giftpinne.

jeg sliter selv me og slutte,men dette klarer vi:)

meld deg inn på slutta.no

der er mye hjelp og alle situasjoner du vil komme oppi.dette hjelper meg og fått meg til og sett et annet syn på de.

ønsker deg lykke til.du kan viss du vil;)

*en røykfri klem til deg*

jeg mistet når jeg var 19 uker på vei. vannet gikk, vi sendte Nicolay til skjekk å fikk til svar at morkaka hadde ikke fått nok oksigen fra meg. å siden jeg røyka så kunne det være årsaken men dem ville ikke si det sikkert. må er jeg gravid igjen bare 5 måneder etter vi mista å skal til legen i morgen for skjekk. å da er det slutt på røyken her i gården ja! ikke for å skremme deg men jeg råder deg til å slutte!

• 2 uker senere...

Annonse

Jeg klarte bare ikke å slutte under mitt første svangerskap, men trappet ned til kun 2-3 røyk om dagen i forhold til 15-20 så det var da noe, men ikke godt nok. Jenten min er frisk og sprek og kjempe lærenem, men hun ble født en uke for tidlig og morkaken var litt forkalket (?). Sluttet å røyke helt den dagen hun ble født og var røykfri i 2 år, men så var eg så dum å begynnte å festrøyke og så ballet det på seg. Nå e eg gravid igjen, 4 år etter, og e fast bestemt på å slutte. Har ikke klart det enda, men prøver for hver dag som går og røyker mindre og mindre. Det e vanskelig, men eg har klart det en gang så eg skal jammen klare det igjen, og denne gangen skal eg forbli røykfri. Lykke til med røykeslutten alle dere som røyker...det e ikke umulig:)

Barna e tross alt det mest dyrebare vi har...

Annonse

Hei.

Jeg blir så ekstremt trist av å lese det du skriver.. Hvorfor utsetter du barnet ditt for den risikoen røykingen kan være?

Det eneste jeg skulle ønske var at jeg hadde ett barn. Fødte for noen mnd. siden (på termin), men barnet mitt døde etter noen dager. Hele svangerskapet hadde vært perfekt og alt var som det skulle hele veien. Jeg sluttet selvfølgelig å røyke med en gang jeg fikk vite at jeg var gravid...skulle jo bare mangle, men uansett gikk det ikke min vei denne gangen. Årsaken til at mitt barn døde er enda uvisst, men fy faen som jeg savner å ha barn....

Tenk om du får ett sykt barn pga. røykingen?...og du får vite at det kunne vært unngått.. tror du noen gang du kommer til å tilgi deg selv?

Jeg vet at jeg ikke gjorde noe galt i svangerskapet og det holder motet oppe hos meg...

Hei..

Vet desverre om mennesker som har tatt skade av det som SANNSYNLIGVIA er røyk.

En god venn av meg ble født 3 uker for tidlig, og veide knapt over 1,5 kg.Mora hans røkte MYE, men dog..

Svigermor røkte som hun ikke var gravid, og samboer og svigersøster ble forløst med keisersnitt, begge tre uker før tiden, og var knapt over 2kg + at begge har lese og skrive vansker og svigersøster har ADH.

Alt dette kan forekomme av røyking..

• 2 uker senere...

Hei du! Jeg har også slutta fordi jeg prøver å bli gravid! Gratulerer med at du har klart å slutte, det er uuuutrolig vanskelig, jeg vet det.......puh, men det går lettere etter en stund!

Det er jo vanskelig å bevise at det helt sikkert er pga røyking, men jeg kan prøve å motivere deg med å fortelle følgende:

Jeg har jobbet med barn tidligere, og av alle barna med adferdsproblemer, urolighet, konsentrasjonsproblemer, dårlig språkutvikling, treg utvikling etc, så var det uten tvil en stor del av disse som var barn av røykende mødre....

En annen ting som kan nevnes for å motivere deg er følgende:

Tenk deg f.eks 15 eller 30 år fram i tiden. Tenk deg at ungen din feiler et eller annet, f.eks får kreft, har problemer på skolen/læring, et eller annet. Tenk deg at barnet ditt spør deg om du røyka da du var gravid..... Ikke særlig gøy å måtte svare ja på det tror jeg....

Enda flere gode grunner? Røyking i svangerskapet mangedobler faren for fosterdød og krybbedød...

Om barnet får noen skader man kan oppdage og registrere eller ikke vet man aldri på forhånd, kanskje får de det, kanskje ikke. Det som er sikkert er at når man røyker i svangerskapet så utvikler barnet seg dårligere enn det ville ha gjort hvis man ikke røyket.

Ville bare fortelle deg at naboen min røkte som en svamp under sv.skapet. Fødte for tidlig, men fikk hjem ungen siden den klarte å ta til seg næring og at den var 2500 gr.

Problemet var at hun sluttet ikke å røyke inne og ikke gadd hun å lufte ut noe særlig. Trodde jo selv at det hjalp å ha barnet inne på rommet når hun røkte og ta den ut når den begynta å gråte. Dvs. ta den inn i et røykfult rom. Etter bare 14 dager våknet de en morgen at barnet ikke pustet, men de klarte å få liv i henne igjen. Dette kalles sekundær krybbedød. Barnet hadde store hodeskader og lå tilkoblet maskiner i flere uker før de fikk besjkjed om at her var det ikke noe håp. Barnet ble bare 6 uker gammel!

Du kan mene hva du vil, men jeg er overbevist at røykinga var medårsak til at barnet døde. Andre ting kan også ha spilt inn, men det hjalp nok ikke på å bli ammet av en mor som røykte og ha røyken i lufta...

Håper dette får deg til å tenke deg om, og ja jeg også kjenner barn som har blitt friske og fine selv med tanke på at mor røykte. Husk også på at barna får abstinenser etter fødselen pga nikotinet du har overført til barnet i magen. Tenk på hvor fælt du har det hvis du ikke får røyken din i tide og sammenlign deg med et lite barn som ikke kan si i fra.

Det er ikke for å være ekkel at jeg skriver dette, men vil bare at du skal tenke litt på hva du utsetter den lille.

Lykke til videre med røykstoppen!

Min venninne fødte en gutt før tiden, han var gråblå og pustet nesten ikke da han kom til verden. I dag er han 2år, men henger veldig etter andre 2åringer. Om det kom av røykinga, hvem veit?

Hadde hun valgt å ikke røkyke de 2 om dagen, så hadde hun hvertfall sluppet å lure på i dag om det var hennes feil..

Sønnen til vennina mi har astma...var innlagd flere ganger i løpet av sitt første år, han trang hjelp for å puste.

På toppen av alt så prøver jeg å slutte nå, vært røykfri snart 3 uker.Å da får jeg vite at hun mener jeg er sterk, å at jeg altid har hatt den rare innstilingen til at barnet i magen skal få være røykfritt. HALLO tenk å kalle de en RAR instiling!!

Å kalle folk for tjukke i huet er vel i det meste laget kanskje. Dårlig nettvett syns jeg. Har en liten mistanke om at du kanskje ikke har samme problemet selv. Syns i så fall at det er utrolig dårlig å gå inn i dette forumet for å rakke ned på andre som sliter!! Det er vel meningen at man skal få støtte og hjelp ved å legge inn innlegg her. Hvis din metode for å støtte andre er å kalle de tjukke i hue, syns jeg at den er veldig dårlig.

• 3 uker senere...

Heiii;)

Når jeg var gravid så røyka jeg fryktelig mye. Kanskje tåpelig å skylde på depresjon, men i mitt tilfelle så gjorde det ihvertfall verre å slutte. Når jeg var i ca 25 uke kom jeg over depresjonen, men røykinga fortsatte. På det meste røyka jeg ca 20røyk. Å dårlig samvitighet for hver røyk jeg tok, ¨Så du kan si at den stort sett styrte dagene mine.. Ca en uke før jeg fødte kutta jeg kraftig ned. Røyka maks 3 til dagen, selv om jeg tenkte at nå spiller det vell ingen rolle om jeg røyker mye eller lite. Men var uansett stolt av at jeg greide det. I slutten var jeg i panikk for at jeg hadde skadet barnet mitt, å hata meg sselv for at jeg ikke hadde slutta. grein mye. Men når hun lille kom til verden så var hun heldigvis så perfekt. Ikke hadde hun tatt skade av min egoisme. hun var stor å god når hun ble født. ikke for tidlig, og frisk å fin. helt perfekt rett å slett..;) selv om det gikk bra, så er jeg innstilt på at jeg ikke skal røyke under neste svangerskap. Kan ikke love noe, men prøve skal jeg ihvertfall. Men heldigvis i mitt tilfelle så var hun så frisk å fin som det bare var mulig.

Det nytter nok ikke å være hysterisk når det gjelder røyking. selvfølgelig er det best å slutte, men det er grusomt vanskelig. jeg dømmer ingen for at de røyker, for jeg vet hvordan det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...