Gå til innhold

Noen mammaer med leddgikt??

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 27 år, fikk barneleddgikt da jeg var 11, og har en perfekt liten pike på 3mnd:o) Er blitt såpass dårlig igjen etter fødselen, at jeg måtte begynne på Enbrel! Noen som har noen erfaringer med det?? Ekkelt å sette sprøyte på seg selv da men en venner seg vel til det også!! klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6580853-noen-mammaer-med-leddgikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:-)

Jeg er på mange måter i samme situasjon som deg, med lite barn og veldig aktiv leddgikt! Det hadde vært veldig interessant å utveksle litt erfaringer med deg, både når det gjelder medisinering, og den praktiske delen ved å ta seg av et lite barn når man er syk.

Jeg har enda ikke forsøkt embrel (bruker methotrexate, prednisolone og hydroxychloroquine med varierende virkning), men skulle gjerne hørt litt om hvilke erfaringer du har gjort deg med embrel.

Email meg gjerne på [email protected]

:-)

Hei, det jeg vet er at mange har meget positiv erfaring med Embrel det jeg lurer på er om du ammer ?

Jeg er uten medisiner nå av alle slag men må jo se det hele an nå til vinteren

Det beste er kanskje å bli gravid da ble jeg mye bedre enn nå:)

Hei!

Man kan dessverre ikke bruke Embrel om man ammer. Det du derimot kan bruke, både under svangerskapet og ved amming, er en antimalaria medisin som heter hydroxychloroquine. Den er langvirkende så om du planlegger graviditet burde du snakke med revmatologen din om å starte den opp allerede nå. Jeg tror man må avslutte behandling med metothrexat og embrel flere månder før enn forsøker å bli gravid.

Har du fått leddgikt i voksen alder eller har du barneleddgikt?

Det som er med svangerskapet er at det virker immundempende på kroppen slik at antistoffene blir mindre aktive i angrepet mot leddene. Dessverre er det vel ofte slik at enn får en oppblussning i tiden etter svangerskapet.

Noe som er positivt å vite er noe gynekologen min sa her om dagen, og det er at leddgikt er omtrent den eneste autoimmune sykdommen som ikke påvirker fertiliteten. Så det er jo iallefall positivt om du vil bli gravid:-)

• 4 uker senere...

Ja, jeg er mamma med leddgikt. Har en sønn på

20 mnd.

Fikk også leddgikt som 11.åring. Men heldigvis har det bedret seg med årene, og har den siste tiden vært forholdsvis rolig. Bruker bare medisiner i perioder.

Men som noen over her har skrevet - beste medisinen er å bli gravid! Var helt fin i nesten 1 år i den forbindelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...