Gå til innhold

Kallenavn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre er ikke sammen...

Og begge har ny partner...som de har vært sammen med i mange år...

Men problemet er at de blir jo som besteforeldre de å,men jeg vil jo ikke kalle dama til pappa bestemor/farmor...

Noen som har det de å?hva kaller dere de da a?til barna deres?

Hadde vært så kooos å hatt et navn...

spesielt til petter som er sammen med mamma,for han er kjempe engasjert,handler ting til henne og er sååå med på det å være "bestefar"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigers er skilt... Svigermor og hennes nye mann blir derfor bestemor og bestefar, mine foreldre blir mormor og morfar, og svigerfar blir farfar... Sånn får de "et navn hver". Ellers synes jeg bestefar og bestemor er mer som en slags "yrkestittel" - liker bedre mormor og farmor enn bestemor, for det er på en måte egennavn - navn som kun en person kan ha iforhold til barnet... men slik tenker jeg da...

Vet at mange også bruker kjelenavn på besteforeldre som bippi, mimmi etc. Kanskje noe barnet først har sagt - mimmi fordi det er vanskelig å si mormor el.

Skrevet

ps... derfor synes jeg også det er greit å kalle svigermors nye mann for bestefar... for han får jo den rollen eller "yrkestittelen" på en måte... selv om han ikke er farfar eller morfar...

Skrevet

Hmmmmmmmm...men sånn er ikke jeg vokst opp med...

her er mormor og morfar bestemor og bestefar...sånn har det bare blitt;)sikkert fordi jeg var der mye som liten..ikke vet jeg..

Men er enig med deg.....men nå blir det litt rart....

Skrevet

Bestemor og bestefar på besteforeldrene som ikke er deres mor og far...

jeg mistet pappa som lita, og mamma har hatt en fantastisk samboer i 16år. og pappaen til sambo er også enkemann med kjæreste.

så her blir det: mormor og bestefar (på min side) og farfar på hans side. kaller ikke hans nye kjæreste for bestemor, da de ikke bor sammen... barnet vårt får gjerne kalle henne bestemor om det faller naturlig for h*n når h*n blir gammel nok.

Skrevet

mine foreldre er og skilt, kunne tenke meg å kalle dama til pappa for bestemor, men ikke mannen til mamma for bestefar, derfor har vi valgt å bare si deres navn.. bestefar og Berit, bestemor og Kjell, farmor og alt det er jeg ikke vant med...

Skrevet

Jeg vokste opp med ett sett fraskilte besteforeldre. Min mormor giftet seg igjen, mens min bestefar forble enslig. Mannen til min mormor hadde ingen tittel. Vi brukte navnet hans. Men så var han ikke videre engasjert i oss barn, så derfor ville det ikke vært naturlig å gi ham noen tittel.

Mine foreldre er også skilt, og min far har ny samboer. Hun er like begeistret for pjokken som min far, og absolutt en engasjert "besteforelder", så da har hun tittel som besto (dialekt..) og min far som best'n. Min mor er mormor. Og så har han også en farmor og en farfar.

Jeg syns vel egentlig dette med tittel har noe mer med hvordan man oppfyller oppgaven som besteforelder å gjøre heller enn blodsbånd. Og de innvolverte er vel glad i disse barnebarna, og barnet selv vil jo ikke ha noen formening om hvem h*n er i slekt med gjenom blod.

Skrevet

Jeg har et forslag:

Fordi hjemme hos oss kalte vi både mormor og farmor for bestemor, og da ble det bestemor + navnet hennes! Bestemor Siri og Bestemor Turid! Og når man var på besøk var det jo bare bestemor, selvfølgelig. Tror ungene klarer det der kjempegodt, man kan aldri få for mange besteforeldre! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...