Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som vi har blitt foreldre innser vi at det kan være praktisk med bil... Vi har begynt å kikke litt etter en brukt stasjonsvogn... til 60-70.000... ER det noen som har noen gode tips?

Behov:

Sikker!!

Lite vedlikehold

Ikke så dyr å ev. reparere

God plass til barnevognen ++

Kunne kjøre langt...

Har ikke lyst på automatgir

Vi får hjelp av foreldrene med å kikke, men føler likevel at vi bør vite litt mer selv... og bilselgere er jo kjent for å være noen luringer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk litt tid på å sondere bilmarkedet på Finn.no.

Kikk etter Mondeo, Passat, Opel (er det omegaen som er størst?).

Dette er store og romslige biler som det finnes mange av på bruktmarkedet.

Etter å ha kikket en stund og sammenliknet priser, finner dere ut hva dere bør betale, og hva dere ønsker dere av ekstrautstyr.

Kjøper dere bensinmotor, så ikke kjøp mindre enn 1.9L. Ellers kommer dere ikke opp bakkene med full bil ;-)

Kjøp med AC. Så slipper dere syke unger pga trekk fra vinduene.

Skrevet

Vi kjøpte stasjonsvogn lenge før vi fikk barn.Kjøpte golf stasjonsvogn da.Var veldig spent på hvordan det ville gå med vogn o.l, men det gikk fint det.God plass baki til den,

Skrevet

Vi har Nissan, og har hatt Toyota før. kan anbefale japanske biler. går sjelden i stykker, og rimelig å reparere. hadde golf før vi fikk barn, og den var det noe feil med støtt. måtte på merkeverksted pga elektronikken, og det var råådyrt!!!!

det er iallfall min erfaring...

vi kjøpte hos forhandler, fordi vi ikke har så veldig greie på bil noen av oss, og redde for å bli lurt å kjøpe katta i sekken hos privat selger. hos forhandler har man også bruktbilgaranti...

Skrevet

Hei.

Det er mye fint i stasjonsvogn, men det er også greit med en bil der ungene kommer litt opp...

Kangoo, Citroen Berlingo og slike "postmann pat" biler. De er rimelige og praktiske.

Se også litt på SUV markedet.

Lykke til.

Skrevet

IKKE vurder Mondeo, volvo 850/940/960 stv har god plass. Eller sånn Caraveller o.l.

Skrevet

Hei!

Endte opp med stort billån her, da behovet meldte seg. Ble litt for klønete med 2-dørs, gammel mercedes og 2 stk barneseter. Kjøpte en Volkswagen Touran, ganske ny, men vi hadde litt andre behov enn dere.

Har iallefall måtte sjekke litt rundt.

Gå inn på finn.no hver dag, motorbørsen, autobørsen, motor og evt andre. Les bruktbiltester!

Vet feks at Toyota er kjent for å ha lite reparasjoner, men er ganske dyr. Renault selger lite i Norge og synker dermed raskt i verdi, så en får mye bil for pengene (se feks Renault Laguna).

Og det er mange biler som selges om dagen, så det er fullt mulig å prute!

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for masse tips! Etter litt amming og litt soving skal vi nå spise middag og så håper jeg at jeg får litt fri til å surfe på nettet og sjekke ut tipsene :-)

Skrevet

Leser lenger opp her, og du kommer deg opp bakker med biler som har mindre enn 1,9 l motor altså!!! De fleste har 1,6 eller 1,8, så det er ikke noe problem det.

Skrevet

Og en venninne av meg kan ikke bruke AC i bilen sin, for minsten får halsbetennelse av den, så de kan bli syke av AC også, ikke bare nedsveivede ruter...

Skrevet

Jeg har en ford mondeo tilsalgs, den ligger inne på finn.no... kjempe bra bil, vanvittig god å kjøre.... 170 HK. gått 230000, skifta mye slitedeler, aldri hatt noe tull med motoren, de sier at den motoren på den bilen er veldig bra!! 50000, kjempe god plass til barnevogn, får nesten 2 inni... varmetråder i frontrute, genialt!! 1 eier

verdt å ta en titt altså!!!

Skrevet

hvorfor ikke vuredere monedeo??? vi har det og er kjempe fornøyde.. aldri hatt noe tull, bare skiftet slitedeler... 96 modell... og vi har nå byttet til en nyere fordi vi er veldig forøyd med den bilen!!!

Skrevet

Ville gått for passat. God plass til vogn, og gode kjøreegenskaper.

Skrevet

mondeo er en god og forholdsvis billig bil, har en selv og er kjempefornøyd... Gooood plass bak.

Skrevet

Vi har anskaffet oss Mazda 6 pga god plass til barnevogn. Finnes kun i 1.8l (tror du bør styre unna stasjonsvogner med 1.6l, hadde en Toyota Avensis stv. med dette for noen år siden, og kom oss nesten ikke over Haukeli med fryseboks baki).

Tror Mazda'en var ny som modell i 2004, og da får man dem vel ikke til 60-70 000. Har kommet svært godt ut i tester som beste familiebil + lite feil:-) Vi er superfornøyde, og var MEGET skeptiske til å gå fra Audi A3 sportsutgave med mye motor til "kjipa familiebil".

Skrevet

Egentlig er jeg motstander av ford... men har godtatt mondeo som en bil... hehe

Mondeoen er

- mye bil for pengene

- billige deler

- en stor stasjonsvogn, Mange "lekestasjonsvogner" å få kjøpt, man får ikke plass til en barnevogn en gang.

- helt grei å se på ;O)

- god bil å kjøre lange turer med.

Du burde ikke kjøpe mindre motor enn 1,8 liter.

en 1,6 liter som må jobbe ræva av seg for å komme opp en bakke kan bruke mer bensin og bråker mer....

Skrevet

I det prisklassen blir det nok Golf, passat og kanskje Skoda Octavia.

Har Audi A6, men tror ikke du får de til 60-70. Da er det iallefall gammel. Vi betalte 240 for 2001 mod

Skrevet

Ikke Opel for den advarer NAF mot å kjøpe, de har myyye feil.

Vi var så dumme å kjøpe før vi fikk vite det... Og sitter med en Opel Vectra stv diesle 1998 mod, den vil koste sånn 60 - 70 000,- brukt nå.

Kollega av meg har samme bilen (mannen er tysker) og han har akkurat de samme probleme som oss, og Opel klarer ikke fikse dem heller.

Anbefaler Passat eller Mondeo stv, de er store og romslige.

Skoda Octavia er liten i baksetet med stor bagasjerom, er dere korte i beina er den kjempefin. Har en av den også vi.

Skrevet

Vi har en Saab 9.5 og den har godt plass til barnevogn. Det er en sikker bil, og lite reperasjoner. Men den ligger ofte lit høyere i pris da.

Skrevet

Japanske biler går for å være de mest driftssikre, men til den prisklassen blir jo bilen fort noen år, så det kan være betydelige variasjoner fra eksemplar til eksemplar. Vi hadde en Passat før, og var brukbart fornøyd med den, men den ble for liten da nummer to meldte sin ankomst. Vi har også hund i tillegg til de to ungene, så nå kjører vi Toyota Previa.

Passat har forøvrig også et frynsete rykte, men bortsett fra bærearmer som ble skiftet gratis hadde vi ikke betydelige problemer med vår. Men noe vedlikehold må en regne med på alle biler.

Noen foreslo SUVer. Dette er jeg uenig i. Disse er typisk store utenpå og små inni, særlig når det er snakk om bagasjeplass. Prøvekjørte en Touareg, og i forhold til Passaten var bagasjerommet litt bredere, men mye kortere og totalt betydelig mindre, ihvertfall i flateinnhold, kanskje noe høyre. Dessuten er de fleste av dem dyre.

I forbindelse med at Passaten ble for liten, var jeg en runde og tok mål av en del av alternativene. I og med at jeg ville ha firehjulstrekk og diesel var det stort sett Mercedes E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie og ny Passat som var aktuelle. Men alle disse var omtrent like store bak, så vi måtte ofre firehjulstrekken og kjøpe en flerbruksbil. (Jeg vet at Sharan finnes med firehjulstrekk, men Previaen virket en del større, og vi antar også at den holder seg bedre i verdi de par årene vi har tenkt å ha den, skifter tilbake til 4x4 stasjonsvogn når barnevognene er historie...)

Hmm, ror meg litt bort fra spørsmålet her. Japanere går for å være driftssikre. Alle store stasjonevogner rommer greit en barnevogn og god del bagasje. Dersom dere har vogn, kan det være greit å ha med denne når dere prøver bilen. Kan for eksempel ha mye å si om vogna går inn på langs eller må stå på tvers etc. Volum-tallene som oppgis for bagasjeplass er etter min mening forholdsvis uinteressante.

Legg også merke bakseteplass. Mange bakovervendte stoler tar stor plass i baksetet. Vår stol måtte stå på passasjersiden i Passaten, ellers hadde ikke jeg (192 cm) kunne kjørt bilen.

Skrevet

Til gjengjeld får en rabatt på forsikringen om en har aircondition eller klimaanlegg...

Dersom en får halsbetennelse av AC ville jeg tatt en service på anlegget.

Hva forskjellen er mellom ac og klimaanlegg? AC betyr at det er en knapp man trykker på, så kommer det kaldluft. Klimaanlegg så stiller en inn ønsket temperatur, så ordner anlegget resten.

Selv skal jeg aldri ha bil uten klimaanlegg mer, ihvertfall ikke uten luftkjøling. (I så fall skal den ha elektrisk motor.)

Skrevet

Har også hatt Passat. Gode kjøreegenskaper er relativt. Den er komfortabel, men er ikke alt for glad i svinger. Det er ikke bikkja eller kona heller, så det hadde egentlig ikke så mye å si... :-)

Skrevet

Hei kml,

tusen takk for veldig gode tips! God idé å ta med barnevognen og barnesetet når vi etterhvert skal prøvekjøre... Foreløpig går det treigt med letingen.. vesla er litt forkjøla for tiden så det blir mye byssing etc. og lite ledig tid for meg...

Skrevet

Bare en bil som gjelder... Chrysler Grand Voyager... det er den ultimate familiebilen (når den er reg som personbil vel og merke, ikke kombi!)

Vi kjøpte den i sommer og er veldig fornøyde med den. Vi er faktisk litt sure for at vi ikke oppdaget den bilen før!

Vogna kjøres rett inn, i tillegg kan du handle så mye du bare orker uten at det skorter på plassen. God plass til barneseter og selv om du har setet bakovervendt så sitter passajseren godt! Mannen min er 2 meter og har god plass i passasjersetet selv om barnesetet står bakovervendt baki.

Bilen er sikker, leste inne på nettsiden til Chrysler at den har vunnet flere priser for sikkerheten, stålbjelker og airbager og alt det som kreves... den er PEN også! Ikke mange store biler som er det. Mange av dem er klumpete og stygge.

Du kan få den opp til 8 seter også, kjekt hvis man har tre, vil ha en attpåklatt og ender opp med tvillinger... hehe;o)

Du kan velge mellom diersel og bensin (vi har bensin, bruker ca 0,8 på mila), automat eller manuell.

Og bilen er god å kjøre!

Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...