Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

nå er veslejenta vår akkurat 1 måned. De siste dagene har hun vært litt småforkjøla. Nyser innimellom og er litt tett i nesen...

1) Noen råd for hvordan behandle forkjølelsen hennes? Synes hun har hatt den tette nesen vel lenge... (Vet det kan være støv og ikke trenger å være forkjølse... men... det blir vel det samme likevel egentlig? ...)

I tillegg hadde hun for et par dager siden en intensiv spiseperiode for så å spise mye mindre... Brystene mine er ømme hele tiden og ofte før hun spiser får jeg skikkelig spreng...

2) Kan jeg få brystbetennelse av å gå med spreng?

3) Ømmheten må vel gå over snart? Kan jo ikke ha det sånn i 1 år!!?

På forhånd takk for hjelpen! Forsøkte å ringe helsesøster som ikke har ringt meg opp igjen... litt frustrerende...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ang forkjølelse: drypp m brystmelk i nasen, det hjelper UTROLIG bra! hvis du ikke får det til, finnes det nesespray tl babyer som også fungerer fint!

ang sprengen, ja tror du kan få betennelse av å gå lenge med det, men så er jeg IKKE noen amme ekspert.. hva m å pumpe deg av og til for å lette trykket? men jeg trodde at slikt stabiliserte seg etter hva barnet spiser..

Skrevet

Hei mumitroll,

takk for svar!! :-)

Har ikke helt fått til det med å dryppe med morsmelk ennå... men får vel gjøre et forsøk til... Har brukt fysiologisk saltvann til nå, men det renser vel kun uten å gjøre så mye mer?

Pumpet meg en gang når det gikk for lang tid... men er litt redd for at det bare opprettholder produksjonen og problemet... Problemet er at hun spiser så ujevnt... enten så spiser hun masse og øker produksjonen, eller så spiser hun litt og jeg får brystspreng... Håpet er at dette kanskje kan gå over når barselstiden er over om et par uker? Til nå får hun mat når hun viser tegn til å være sulten... jeg har ikke begynt å følge klokken el... Kanskje det kan være lurt?

Skrevet

Klem ut litt morsmelk og sprut inn med sprøyte, det er enkelt. Saltvann renser men du kan også bruke rhinox dråper, da blir hun ikke tett på en stund. Og bruk nesesuger. Jeg har fått brystbetennelse to ganger fordi vesla var forkjølet og klarte ikke å suge brystet tomt.

Skrevet

Takk for svar!

Huff! Da er det som jeg fryktet... hun er forkjølet! Nesesuger har vi ikke... kjøpte inn det meste før hun ble født, men jeg synes det så så guffent ut... men det er kanskje lurt...

Har du funnet ut hvordan du kan unngå brystbetennelse nå da? F.eks. pumping - hva tenker du om det... Kan jo ev. fryse ned melken til senere? Vi har bare en liten kjøleskapsfryser enn så lenge, men...

Skrevet

Lukas var/er også det! Tok litt morsmelk i en sprøyte oppi nesen, venta en halv time så brukte jeg sån nesesug :-) HS sa det var helt normalt for babyer og være litt tett i nesen!

Har også hatt intense spiseperioder, går i berg og dalbane de dær :-)

Skrevet

Godt å vite at det er normalt og at det ikke er noe ALVORLIG galt - slik jeg av og til kan få det for meg hvis jeg har sovet lite og er trøtt og sliten :-)

Skrevet

Morsmelk i nesen fungerer kjempebra, som flere skriver. Vi bruker ikke sprøyte får å få det inn, men jeg spruter litt morsmelk på en teskje før amming og heller det inn i nesen hennes. Det går kjempebra, også slipper du å vaske sprøyter, kan bare putte skjeen i oppvaskmaskinen. Nesesuger fungerer bra, men jeg synes det er litt brutalt å bruke det på en så liten baby. Har riktignok kjøpt selv idag til min jente på 4 uker som også er forkjøla, men gruer meg til å bruke den... Fra de er noen måneder gamle derimot, synes jeg det er helt greit, har brukt nesesuger utrolig mye til storesøster, som til og med spurte etter nesesugeren når hun ble forkjølet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...