Gå til innhold

Fryktelig vondt i høyre pupp !

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går ettermiddag fikk jeg veldig plutselig utrolig vondt i høyre pupp. det er ikke hele puppen, men den "underste" delen, om man feks deler puppen i fire deler, over brystvorten, på sidene og under, den delen under kjennes forslått og øm. Har kjent etter kuler, men ingen der. Det er ikek vondt å amme eller noe, det er kun om jeg ligger på puppen eller klemmer/tar på det området at det er vondt. Kjennes ut som jeg har blitt slått eller noen har kløpet meg HARDT der....hva kan dette være ? Bekymrer meg fælt nå !

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være tilstoppin lenger inne, da. Legg barnet til slik at haken kommer den veien. En paracet eller ibuprofen er ok slik at du får ammet tomt og kjent etter for klumper. Stryk gjerne med hånda med strømmen...

Skrevet

slik har alle mine brystbetennleser begynt.... får ikke håpe det er det da, bare tøm ofte slik som expat sier!

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, hvorfor skal jeg ta smertestillende ? Bør jeg pumpe brystet ? Jeg klarer massere det til tross for smerten, er vondt, men ikke gråtende vondt. Huff nå blir jeg redd :(

Skrevet

er det ok å tømme brystet med pumpe ???

Skrevet

har lest litt om tilstoppede ganger og det står at man bør tømme brystet, bør jeg holde det tømt helt til smerten er borte ? huff vil dette føre til infeksjon og betennelse garantert nå ? vil gjøre alt jeg kan for å holde det borte. skjønte ikke delen med å legge barnet til med haken, det er jo under brystet så går ikke. tror jeg heller tømmer det med pumpen jeg....hvor lenge bør jeg gjøre dette? hjelpemeg som jeg er redd nå

Skrevet

Hei hei, dakkar deg...

Får du ikke tømt ut evt tette ganger er det ganske vanlig at det bir betennelse, væske som står i kroppen skjer det med, samme som ørebetennelse, for eksempel.

Hvis det er vanskelig for deg å få lagt barnet til som jeg nevnte, så er den letteste posisjonen på alle fire i dobbeltsenga og lent ned mot barnet som ligger på rygg. Ikke den mest vakre posisjonen, men virker bra!

Tømmer du med pumpen, så når du kommer mot slutten, forsøk å håndpumpe litt inn i den, klem (forsiktig, ikke gi deg selv blåmerker!) det nesten helt myke brystet bakom tuten, og stryk fremover. Da kjenner du kanskje klumpen, eller ser det spruter ut. Paraceten hjelper på smerten, og gjør det lettere å slappe av nok til å få kulen ut, knyter du deg pga smerter så sitter jo melka bom fast.

Får du influensafølelse og feber så gå til legen for antibiotika. Det er en akuttsak. Du har noen dager fra første symptom på å få dette bort! Lykke til!

Skrevet

Da skal jeg se det an over helgen, jeg orker ikke vente til det blir kjempeille og det ødelegger mye. Jeg har snakket med helsesøster nå også, hun sa jeg gjorde alt riktig så langt. Jeg merket dette igår ettermiddag, så har jo ihvertfall reagert kjappt. Jeg har tømt brystet med pumpe etter at barnet spiste. det kom bare 30 ml m pumpa så jeg tror barnet fikk i seg en del. jeg prøvde å la barnet suge på den måten du sa, men det er vanskelig da barnet bare er noen få uker og ikke har så sterk nakke, kan jo prøve den metoden du nevnte. bør jeg tømme brystet med pumpe etter hver amming for å forsikre meg om at det blir 100% tømt ? dersom dette jeg gjør fungerer, når vil smerten da starte å gå bort ? hvordan fungerer antibiotika mot dette ? tar det bort hele betennelsen ? jeg har slitt nok med amming om ikke dette skal bli et problem også, føler jeg selv begynner å bli tømt for motivasjon for amming. sønnen min prøver så hardt han også, og synd om betennelser skal stoppe alt opp nå som ting begynner å gå bra. han er bare 4 uker gammel. noen flere råd om hva jeg kan/bør gjøre da ?

takk som prøver hjelpe !!!!

Skrevet

Ja det er tøft, jeg vet. Ab tar bort betennelsen og gjør det lettere å tømme ut.

Du kan godt bruke varme omslag før amming/pumping, og kalde der det gjør vondt umiddelbart etter (i max 10 min). Og du kan bruke disse kalde som store kompresser med biola youghurt på (naturell, selvsagt!) det gir gode bakterier til brystet!

Skrevet

takk, hva kan jeg bruke for å varme/kjøle ned ? Forslag ? aaaner ikke hva det skulle være, har ingen varmeputer osv.

og mener du at om jeg feks brukte en kald klut, at jeg skulle ha biola på kluten da feks ? og legge det inntil brystet ? kan det fjerne bakterier når det ligger utenpå brystet ??

Skrevet

Kalde omslag kan være en stoooor klatt med biola på et kokt kjøkkenhåndkle, kommer biolaen på brystvorten så kommer det også innover i brystet (melkesyrebakterier er kjempebra!)

Varme omslag: Du kan bruke langkokt ris i en tøypose og stikke i mikroen (se tråd "grøtomslag").

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...