Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så var det hele over! Madelene kom til verden den 3 oktober klokken 01.13, nesten ett døgn etter at vannet hadde gått. Jeg gikk hele mandagen og ventet på at rierne skulle begynne. Jeg fikk beskjed fra jormor som var på visit at om ikke fødselen hadde kommet igang av seg selv til klokken 08.00 tirsdag morgen skulle jeg bli igangsatt på sykehuet....som tur var begynte jeg få vondt ett at hun hadde gått på ettermiddagen. Rundt klokken 08.00 hadde jeg hatt korte sammentrekkninger en stund. Etter en pause på 1 time var de tilbake med mye mer kraft og lengde. Jeg sendte en melding til jordmødrene at fødselen hadde startet. Ca klokken 10.30 fikk de beskjed om å komme hjem til oss da jeg følte att alt gikk ganske fort. Jeg hadde da flyttet meg fra sofaen til sengen der jeg låg og telte rier. Smertene var intensive og kom med korte mellomrom. Rundt 11-tiden tok jeg meg till badekaret (ett helt vanlig badekar). Der satt jeg med ganske lite vann och handen i en skål med isbiter. Isbiter har virkelig hjelpet meg under alle mine fødsler. Kylan er så markant att den tar bort litt av fokuset på rierne. Vet ikke hva jeg hadde gjort uten dem....min mannn fikk hele tiden passe på att de ikke tok slutt :-). Trur at den sittende stillingen i badekaret hjelpte barnet å trenge seg ned i bekkenet. Eftersom vannet hadde gått et døgn tidligere kunde man se babyen alle bevegelser så tydelig. Hun arbeidet virkelig hårt for å komme seg ned. Fantastiskt å se på. Jeg kjente meg ikke alene i fødselen :-). Rundt midnatt bar min mann inn en stor trengingsmatte/madrass på badromgulvet. Jeg vet ikke hvordan jeg fikk styrke nok til å ta meg ur badekaret, men jeg kom meg ut. Siden ble jeg liggendes på matten fødselen ut med hånden i en skål med isbitar och en iskall klut på ansiktet. En halv time seinere begynte pressrierne. Alle blev nok litt forbauset over hvor fort det hele hadde gått. Det var så fint å få begynne å presse. Kjempe vonde rier, men så godt å være nært slutten. De hentet stearinlys og slo av all annen belysning. Så fint. Jordmødrene hjalp meg å la babyen stå og tøye ca 13 ganger for hon kom ut. Det var en stor utfordring, men gikk bra. Jeg revnet kun litt (har vært sydd to ganger før). Hvilken fantastisk opplevelse å få ta emot sitt barn på! Vi låt på mattan og kosade oss medans morkaken kom og jeg blev litt sydd. Flyttet siden over till min egen seng. Babyen blev veid og målt. 3500 g og 50 cm lang. En helt perfekt liten baby, verden fineste så klart. Pojkarna var helt vild når de fikk se sin lillesyster på morgenen. De hadde sovet gjennom hele fødselen :-)

Dere har noe fantastiskt å se frem til!!!!

Nå er det en liten en som skrik etter meg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6572309-v%C3%A5r-hjemmef%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ÅÅÅÅ så godt å høre at alt har gått så bra!!! Jeg har hatt deg i tankene helt siden du skrev at det kanskje var noe på gang. Og vært inom her flere ganger om dagen... GRATULERER tusen ganger!! Nå ble jeg på skikkelig godt humør! Kos deg så masse med lillemor:)

Hei og takk for gratulasjonene! Vi har det kjempe fint med vår lille jente. Hun bare spiser, sover og ligger og ser på oss. Rolige dager så langt :-). Nå, en uke etter fødeselen føles alt som en drøm. Alt gikk så perfekt. Kommer egentlig ikke ihåg smerten lengre. Trur at den fine opplevelsen av å få være hjemme har overskygget alt annet.

Gled dere!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...