Gå til innhold

Dere som må reise langt for å gjennomføre IVF/ICSI

Anbefalte innlegg

Bare lurer på hvordan det fungerer. Får man dekt noe av reisen? Hvor lenge må man være borte, tenker spesielt på mannen min som ikke kan være særlig mye borte fra fra jobben.

Noen som har erfaringer å dele?

Det har vel ingenting å si om man flyr rett etter innsetting?

Fortsetter under...

Hvor mye en får dekt av reisen, kommer ann på hvordan en velger å reise.

Bruker en egen bil får en km godtgjørelse. En kan også velge å få rekvisisjon fra kliniken, og TK velger den billigste veien.

Noen TK dekker bare opphold etter satser. Overnatting. Vi er av de heldige som får dekket hele beløpet. Urettferdig ja! Vanligvis tror jeg satsen ligger på en 280kr døgnet, men det er jeg ikke sikker på.

Ellers blir det jo kost.

Ved selve ivf forsøket fikk vi ta ul her hjemme. Vi fikk komme inn på gyn avd på kvelden og ta el-sprøyten og kjørte avgårde morgenen etter.

Dagen derpå var det uttak, så måtte vi vente en dag og den tredje var det innsetting.

Vi valgte å ikke kjøre hjem før dagen derpå. Så vi ble der oppe fra onsdag til søndag.

Ved fryseforsøkene vi har hatt nå, har vi bare vært der i 3 dager. Reiser opp, innsetting og reiser hjem igjen dagen etterpå.

Formen min er ikke klar for noe stress. Heller ikke reise i fly. Har hørt om flere som har gjort det, særlig de som blir behandlet i utlandet. Men jeg føler meg personlig tryggere på bil.

Er jo veldig småkvalm/kvalm og svimmel også. Da er den jevne bilturen bedre for meg.

(Vi reiser fra Ålesund til Trondheim, en biltur på ca 5 timer)

Ok, så vi vil ikke få dekt noe hvis vi flyr? Bor i nord-norge så er egentlig avhengig av fly uansett hvor vi reiser (hvis vi ikke vil bruke flere dager da).

Må mannen være der hele tiden? trenger sikkert psykisk støtte uansett, det skjønner jeg jo..men hvis han ikke har mulighet. Det kan bli problematisk å reise så spontant pga jobben hans.

Takk for det gode svaret forresten

Regne med at dere får dekket fly. Men da må dere få sann rekvisisjon fra klinikken.

Mannen må bare være der den dagen eggene blir hentet ut. For å avgi helt fersk sædprøve.

Vi vurderte også den løsningen der. At han reiste hjem før meg.

Men jeg er utrolig glad for at vi fikk det til. Trengte han dere hele tiden.

Hente isbiter når jeg var kvalm, fikse varm te, spise mat sammen med meg (var ikke akkurat så veldig fristende, men nødvendig). Er jo ellers mye som kan gå galt. Er veldig godt å ikke føle seg alene om det da. :)

hei!

vi bor og i nord norge og dro til tromsø. Veldig flinke folk der! :)

Vi reiste med fly til og fra, gikk helt supert det! Fikk dette dekt av Trygdekontoret, du bestiller fly reise på deres reisebyrå på tlf :<810 33610. Da må du ha sendt bekreftelsen `\ snakket med en på ditt trygdekontor at du skal på UNN først. Syntes dette var ei ordning som fungerte veldig bra. Da er det og bare å ringe hvis dere må bytte flybilleter, de ordner alt.

Vi reiste hjem med fly bare 1 time etter at vi hadde satt inn egg, ikke noe å bekymre seg for. ( og JA , jeg er gravid !! ) Veldig godt å komme hjem til seg selv.

Mannen min var kun med på ut \ og innsetting, kunne ikke være mer pga av jobb. Mange trivelige damer å møte som er i samme ærend som du, det er bare å tørre å ta kontakt. Du bor garantert på samme hotell som noen andre. :)

Du er i tromsø først en dag til U lyd og da lærer du også å sette sprøyter + at du henter ut medisin, så er det hjem noen dager før du drar opp igjen. Hvor lenge du blir da er individuelt. Alt dette får du vite når du er der, de er veldig trivelige og hjelpsomme! Jeg brukte tida i Tromsø på å gå på kafe, kino, shopping mm, kjempe trivelig by!

Masse lykke til, krysser fingre for deg og mannen din!

Så bra at dere fikk dekt det da! Vi kommer nok ikke til å reise til tromsø fordi det er lite praktisk for oss. Tror du vi får dekt det hvis vi drar til et annet sykehus? Eller må det være det nærmeste sykehuset?

Annonse

Hei ! Og beklager at jeg ikke har svart deg før nå.....

Er ganske sikker på at dere vil få dekt utgiftene dere vil få, det er fritt sykehus valg! ;) Er du usikker vet sykehuset dette, kan noen ganger være enklere å få svar hos de enn trygdek...

Lurt at dere velger det som er enklest for dere, man vil jo ha det mest mulig praktisk. Enklere for de som har 10 min i bil fra sykhuset, ja !

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...