Gå til innhold

Feta ost


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

kan man spise arla og apetina feta ost...??? det står IKKE på boksene/glassa om de er pasteurisert el ikke... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

gjør det ikke?det var dårlig..da synes jeg du rett å slett skal ringe dit...å klage...men jeg vet ikke om du kan spise det..dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge legen skal du IKKE spise modne oster. Der er fetaost inkl. Så hold deg unna fetaost og muggoster. Lykke til.. Men kan vi spise salami...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

jeg lurte på det samme og sendte en mail til Apetine Feta. Fikk et hyggelig svar der det stod at melken de bruker er pasteurisert. Ser på et svar lengre nede at man ikke skla spise fetaost for at det er moden... Er det både pga av at den er moden og evt at osten ikke er pasteurisert at man ikke kan spise diverse oster?

Trodde det gikk bra gvis den var pasteurisert jeg, men er ikke sikker lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, jeg har spist en del feta tidlig i sv.slapet.. er nå i uke 10... Så slutter med det nå.. MEN HVA ER DET SOM ER FARLIG???? Har jeg gjort noe skikkelig galt nå eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra matportalen.no:

 

"Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for deg som voksen. Barnet er mer følsomt for disse stoffene i fosterstadiet enn det vil være noen gang senere i livet."

(Konkret hva slags skader det kan føre til står det altså ikke noe om...............!)

 

"Osteprodusentene er påbudt å merke produktene når det er benyttet melk som ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen. Det skal også opplyses hvilken type varmebehandling melken har gjennomgått."

 

Jeg har sett at det på omtrent ingen av de vanlige ostene i butiken står om de er pasteurisret eller ikke! Det synes jeg er dålig, når produsentene er pålagt å merke i begge tilfeller.

Så jeg kjøper ikke de ostene som ikke er merket skikkelig. Får heller få i meg kalsium via melk.

 

En ting jeg lurer på, som jeg ikke har funet ut, er om disse mikroorganismen dør ved steking feks som ost på pizza? Noen som vet?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...