Gå til innhold

Må visst melde meg inn her jeg... hjelp...

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har nesten akkurat blitt alene, og er ganske på tuppa.. Masse nye tanker har dukket opp, så hadde satt pris på om noen kan hjelpe meg..

Hvordan fordeles omsorgen for et barn? Dersom ikke far ønsker omsorg, kan mor få hele omsorgen selv om det ikke er noen forhold som gjør faren uskikket til å ta vare på et barn?

Hvis han ikke skal ha noen form for omsorg, skal han da fortsatt betale bidrag? Og hvordan regnes det ut? Er det noen form for økonomiske støtte en kan søke om?

I fødselspermisjonen må jeg da bo i samme kommune som jeg gjør nå? Mener jeg har hørt noe om at mor og far ikke kan bo langt ifra hverandre, stemmer dette? Evt også hvis far ikke ønsker omsorg?

Fortsetter under...

Trist at du har blitt alene.

Omsorgen fordeles stort sett etter avtale mellom mor og far. Blir dere ikke enige, kan dere få hjelp på Familievernkontoret for å sette opp en samværsavtale. Det første året er det naturlig at samværet med far blir begrenset fordi du ammer.

Hvis far ikke ønsker omsorg, får du hele omsorgen alene. Selv om det er forferdelig synd at en far ikke ønsker samvær, tror jeg det er verre for barnet å være sammen far når det fra farens side ikke er ønsket. Han skal betale bidrag uansett om han har samvær eller ikke. Men han får fradrag i bidraget etter hvor mye samvær han har (mye samvær= lavere bidrag).

Du kan søke om overgangsstønand ved Trygdekontoret. Du får overgangsstønad fra 2 mnd før termin. Hvis du er i jobb, er det inntektens størrelse som avgjør hvor mye du får i stønad. Etter at barnet er født, får du barnetrygd for ett ekstra barn, dvs. at du får for 2 barn. Du får også skatte i skatteklasse 2. Du kan også ha rett på bostøtte. Det er kommunen som har med det å gjøre. Snakk med dem om det. Neste søknadsfrist er 10.oktober.

Såvidt jeg vet har du krav på akkurat det samme uansett hvor du flytter i Norge. Det er ingen lov som sier at mor og far ikke kan bo lang fra hverandre. Derimot er det fornuftig å bo nær hverandre hvis far ønsker mye samvær og hvis dere samarbeider greit.

Jeg vil jo anbefale å gjøre noen grep.

Dersom far ikke vil melde seg på sørg for å få foreldreansvaret alene.

Omsorg kan dere diskutere etterpå. Men sålenge dere ikke samarbeider godt daglig blir delt foreldreansvar en volsom byrde.

Det med å bo nær eller fjern er jo slik at dersom en bor for nær: les deler en tomannsbolig, eier enheter i samme oppgang el lignende oppfatter staten det som et så godt samarbeid at den som har daglig omsorg ikke får noe. Det er ingen regler den andre veien.

Men ta kontakt med trygdekontoret, desverre har de slike saker som dette hver dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...