Gå til innhold

kan noen hjelpe meg???

Anbefalte innlegg

Skrevet

har akuratt funnet ut at min søster er gravid..hun har holdt på med dop i flere år nå,og er sammen med en som også sliter med samme problemet.hun har vært innlagt opptil flere ganger gjennom disse årene.samboeren har ikke akuratt vært så snill oppigjennom heller.

hun har bestent seg for å beholde barnet,og hun er tre mnd.på vei.jeg er fortvilet,aner ikke om hun slutter med dette siden hun er gravid,selv om hun sier det,man stoler ikke på folk som ruser seg.aner ikke hva jeg skal si og gjøre.synes det er tragisk,fremtiden til dette barnet er derfor ustabilt.uff,jeg blir så lei meg av tanken.så tenker jeg....tenk om hun ruser seg med det stakkars barnet i magen,eller tenk om samboeren gir ho like mye juling som før....

noen som har noen gode råd,eller vært i samme situasjon???????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på om jeg ville ha bedt barnevernet om å ta seg en tur for å snakke litt fornuft i dem. Det er flott at du føler ansvar for å gjøre noe, for som du sier, det er vanskelig å stole på rusmisbrukere og voldsmenn. Du kan jo ikke tvinge dem til å ta abort, men du kan bringe andre alternativer på banen som rehabilitering, terapi og om de steiler på dette - adoptering. Du er heldig som er i en posisjon der du har muligheten til å påvirke. Gjør det! Jeg tror du gjør rett i ikke å stole på hva hun sier. Be henne heller om å få være med på reisen og være der for henne, støtte henne i svangerskapet og tilby deg å bli med til terapitimer o.l. Og dersom barnefaren er en voldelig kjæreste er det ganske sansynlig at han kan være en voldelig far også. Han trenger hjelp, og må få hjelp, dersom han skal få være en del av barnets liv.

Vet ikke om det var et sånt innspill du ville ha, men jeg kjenner at jeg blir veldig opprørt over at ustabile mennesker skal bringe enda flere ustabile mennesker til denne verden. Dette er jo nå en gylden sjanse for din søster å ta skikkelig tak i sine problemer, og sørge for at hun gir sitt barn et godt liv med masse kjærlighet, sikkerhet, omsorg og tid.

Skrevet

tusen takk for gode råd:-)

skal ta det med meg videre.jeg synes også det er veldig vanskelig siden jeg ikke vet hvor mye hun ruser seg,elle om hun i det hel tatt gjør det nå siden hun venter barn.

Skrevet

Ja, skjønner at det er vanskelig å vite hvor mye du kan blande deg og siden hun nekter for at hun ruser seg nå, så er det jo desto vanskeligere å ta opp et slikt problem. Har det også blitt sånn at dere ikke er så nære hverandre pga. dette med rusen og at hun har et forhold til en mann du ikke godtar? Dette gjør i såfall sikkert at hun er skeptisk til din innblanding og hjelp...vet ikke? Men uansett, det du evt. kan gjøre er å skrive i et brev til henne hva du frykter, og så kan du la det være opp til henne å ta i mot hjelp eller ikke. Skriv det du skrev her og sørg for at hun forstår at du mest av alt vil hjelpe henne og gjør dette fordi du er forferdelig glad i henne!

Igjen , lykke til!

Håper dere finner ut av dette og at det ufødte barnet kan fødes inn i en trygg verden!

Forresten så vil jeg bare si at jeg er ekstremt skeptisk til denne voldelige mannen... Dersom hun sier han har sluttet så be henne fortelle når han sist var truende mot henne, og be henne fortelle deg helt ærlig om hun beskytter han eller om hun er redd for han.... si at det viktigste for deg er at hun er trygg og lykkelig, og er hun ikke det så fortell henne at hun er et fantastisk menneske som kan finne lykken et annet sted... Det er så viktig å vite at man er verdifull i seg selv og ikke trenger en mann , spesielt ikke en som ikke gjør det lykkelig, for å gjøre livet fullkomment.

Skrevet

vi har mistet en del av kontakten etter de ble sammen..har prøvd å holde meg litt unna også.jeg og han er ikke på talefot,har ingenting til overs for han heller,etter slik han har behandlet min søster og andre i familien,sånn er det bare,og vil alltid være...desverre.men jeg prøver å støtte henne så godt jeg kan i hvertfall:-)

Skrevet

min søster har også ruset seg.hun ble gravid. Man må bare stole på at de vet hva som er det riktige å gjøre. det er ikke alltid de skjønner det, og da går det ofte galt.. men om hun virkelig holder seg rusfri, skal man da tvile på hennes ord? det er en slik ting som kan få henne til å gå tilbake til det gamle.. det er ikke lett det der.. man må bare være der for dem..

Skrevet

man må bare prøve å støtte,men jeg vet ikke til en hver tid når hun ruser seg,det er det som er vanskelig...tror heller ikke hun vil være ærlig heller,ihvertfall ikke nå som hun er gravid.

• 2 uker senere...
Skrevet

Det beste som kan skje er hvis søstern din får hjelp for avhengigheten. Om hun ikke føler at hun har et problem, hjelper det ikke hvor mye andre sier at hun har det. Hun må innse det selv, og være villig til å gjøre noe med det.

Er hun villig til å gjøre noe med det finnes det mange avrusnings programmer, og mange avrusnings klinikker. Privat er det veldig dyrt, men man kan få det dekket gejnnom komunen. Ta kontakt med de å hør hva de kan hjelpe til med.

Hvis søstern din går inn for å bli rusfri, noe jeg skal krysse fingrene mine for, er det nok best for alle parter om hun kommer bort fra samboeren sin. Men siden hun bestemmer over seg selv, er det ikke noe noen kan tvinge henne til. Gi henne råd og støtt henne.

Hun kan også oppsøke NA, der er det andre rusmisbrukere som nå er rusfrie som sikkert kan bidra til hjelp.

Er det noe mer du lurer på så svarer jeg gjerne!

Lykke til! Og ikke glem deg selv midt oppe i dette. Tar du ikke vare på deg selv kan du heller ikke ta vare på andre.

*krysser fingrene mine*

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå har det jo gått en stund siden du skrev dette, og jeg regner med at legen til søsteren din har varslet Ullevålsteam på Ullevål og sosialsenteret som hun tilhører? Ullevålsteam følger opp gravide med spesielle behov, som rus eller psykiatriproblemer. Det er sosialsenteret som har ansvar for å følge opp at hun ikke ruser seg i svangerskapet (etter fødsel er det barnevernet som tar over) Hun må inngå avtaler om urinprøvetaking - og dersom hun ikke frivillig samarbeider og holder seg unna rusmidler i svangerskapet må hun legges inn på institusjon, med eller uten hennes samtykke. Det er faktisk ikke lov å ruse seg med barn i magen - men det er jo vanskelig å følge opp dette hvis hun ikke har kontakt med sosialsenteret eller hvis legen ikke vet om rusproblemene hennes!

Håper hun klarer seg bra! Du har rett i at det er litt dumt å stole på at hun sier at hun ikke skal ruse seg nå som hun er gravid. Mange har lurt meg på det (jeg jobber på sosialsenter) så man må ha bevis (urinprøver) så lenge det er helsa til ett lite barn det er snakk om.

• 1 måned senere...
Skrevet

ta kontakt med barnevern sosialkontor. Det er nemlig kommet en lov som gjør at hvis en graviddame ruser seg blir hun tvangsinnlakt FORDI det er det beste for barnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...