Heidi med to gutter + spire Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Satt og tittet litt på trygdeetaten sin sider! Men skjønner ikke helt disse greiene! Er førstegangs! Jeg har en 88 % stilling i kommunen og samboer er selvstendig næringdrivende, ( veldig høy inntekt) Vi har også veldig mye gjeld! Har jeg krav på engangsstønad? og evnt noe annet? vi har mye regninger, og selv om sambo sin inntekt er høy, sitter vi ikke igjenn med all verden! Håper noen skjønner seg litt mere på dette en meg....
Kris. Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 du får jo ikke engangstønad om du har opptjent fødselspenger.... jeg har også en mann emd høy inntekt, fikk engangstønad for det,pga. at jeg ikke hadde opp tjent fødels penger.
snartmammapåny Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 om du har 88% stilling så har du vel rett på permisjonspenger tilsvarende 88%...? eller har du ikkje oppjobbet deg nok grunnlag så får du jo engangsstønad...
Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!! Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Er ikke engangsstønad for de som ikke er i fast jobb??? Tror du vil få utregnet vanlig fødselspenger ut fra den stilling og lønn du har hvis du har jobbbet mer en 50% stilling 6 mnd i graviditeten eller noe sånn... Ring trygdeetaten i morgen og få helt klart svar du. Det går også ann å avtale et tidspunkt, hvor du får hjelp av en saksbehandler til å fylle ut de riktige papirene på det du har krav på...
ina:) Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Du har vel ikke krav på engangsstønad skulle jeg mene, men fødselspermisjons penger. Altså må du velge om du vil være hjemme et år med babisen med 80 % lønn ( av din vanlige lønn) eller 100% lønn i 10 mnd. Ellers så får du jo barnetrygd. Ring ditt lokale trygdekontor å be om en informasjonssamtale da vel og hjelp til å fylle ut søknadspapirer ))) lykke til.
Heidi med to gutter + spire Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2006 takk for svarene..... skal ringe trygdekontoret og be om en samtale! Hadde vært kjekkt med litt ekstra penger.... er mye shopping til den lille fremover... og det koster helt sinnsykt mye...
berga Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Tror ikke du har krav på engangsstønad siden du har så mye som 88% jobb. Er vel i utgangspunktet beregnet for de som er uten arbeid eller som av andre grunner ikke kvalifiserer til vanling permisjonspenger. Siden du har jobb i en offentlig etat skal de forskutere permisjonspengene dine så fremt det er ei fast stilling, eller et prosjekt som varer til over permisjonstiden. Det at arbeidsgiver forskuterer permisjonspengene dine har positiv innvirkning på utbetaling av feriepenger. Dersom du får permisjonspenger fra trygdeetaten vil du kun opptjene feriepenger for 3 eller 4 mnd. Forskuterer arbeidsgiver vil du opptjene feriepenger som i et vanlig arbeidsår. Hvis du velger 1 års permisjon vil du få utbetalt 80% av din lønnen din, og hvis du tar 10mnd så vil du få utbetalt 100% av lønna di. Hvis dere har en anstrengt økonomi kan jo det siste være et alternativ, dersom man ikke har mulighet til å redusere noe på kostnader ellers... Håper dette var til litt hjelp, lykke til!
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Hei! Mener jeg har lest at en annen her inne hadde en mann som var selvstendig næringsdrivende, han fikk skrive over noe av sin inntekt på henne, siden de var gift og ble regnet som ett.. Slik at hun fikk mer permisjonspenger...
Maja i Moss Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Vet ikke hvordan dere har tenkt å dele det? Ikke for å stikke kjepper i jula for samboeren din, men det er vanskelig for selvstendig næringsdrivende med høy inntekt å være hjemme dersom familieøkonomien er avhengig av at de har så høy inntekt, for de får så lite permisjonspenger. Samboeren min er selvstendig næringsdrivende, og samme hvor mye han tjener får man ikke mer enn 6G - uten den frivillige tilleggsforsikringa de måtte ha tegnet 10 måneder før fødselen får han bare 65% av 6G (6G er rundt 377 000). Og hvis vi satser på å ta ut 80% betaling, sånn at vi kan være hjemme ett helt år, sitter han igjen med vanvittig lite penger i forhold til hva han vanligvis tjener. Hvis jeg har skjønt riktig, skatter man jo av dette også. Vi hadde tenkt til å være hjemme et halvt år hver, men vi har rett og slett ikke råd. Det vil si, statsbudsjettet kommer jo i morra. Vi kan krysse fingra og håpe på forandringer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå