Gå til innhold

Er Eiolf for sært?


Bolle Sprett

Anbefalte innlegg

Vi står mellom Sebastian som dessverre ser ut til å være veldig poppis og Eiolf som nesten ingen heter. Men vi syns det er et hyggelig og realt navn som passer med våre navn som er norrønt/dansk. Hva syns dere? Kan linken til Ibsen være problematisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm Eiolf... Vær så vennlig.. ikke kall barnet deres for det... ta heller sebastian da altså!!

 

bare et ærlig svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om Ellisif, Eilef, Ulf, Alf ...

 

Navn jeg ser på som "ikke-på-min-liste-av-mange-grunner!

 

Men selvfølgelig, det er viktig å ta et navn med er fornøyd med selv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Eyolf/Eiolf er flott! Virkelig schwung over det navnet!

Synes ikke Ibsen-linken gjør noe som helst, annet enn at navnet er udødeliggjort.

Velg for all del ikke Sebastian, er så utrolig lei det navnet nå...snart vil alle andre være det også.

 

Velger å være anonym nå, for å unngå at 1000 Sebastian-mødre legger meg for hat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg for min del har fått sebastian litt i vrangstrupen. I jobb hender det jeg suser gjennom og møter skoleklasser og skoleelever i massevis, og det er så usannsynslig mange sebastian og bastian og tobias at det ikke er til å tro! Jeg pleier ikke gi råd om og frafalle navn på grunn av "andre" og "popularitet" , men denne gangen gjør jeg det!

 

Eiolf er litt sært, men ikke for sært syns jeg! Dere må nok vær forberedt på at det vekker litt oppsikt her og der, men navntrender oppstår jo til et sukk... Tenk på de første som tok i bruk Sebastian.... det var so utrolig radikalt bare for 10 år siden!!!

og nå tror jeg ikke ibsen-linken er så tilstedeværende hos barn heller!!!

 

Jeg syns Eiolf knytter seg til en liten bølge av navn, som Oda og Oline og Emmeline og Aurora og andre navn som opplevels som litterære Maskuline/feminine og kloke! Henrik og Eilif, Trygve og Alf er også med her, selv om de er tryggere!

 

Velg etter hjertet syns nå jeg. Er dere høyt utdannet og/eller i jobber som kan betraktes som kreative på en eller annen måte, eller er det i den retning det styrer, tror jeg navnt eiolf vil være et godt valg som dere vil kunne få mye støtte for etterhvert! Det er mye kreativt, radikalt og solid på navnvalgfronten i disse kretser!

 

 

 

Lykke til

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... og husk navnet EMMA, ingen ble kalt emme så lenge institusjonen oppkalt etter emma hjort eksisterte.... Og særlig ikke etter den store krisen og saken som omfattet overgrep og vold i instiusjonen blusset opp...selv om Emma Hjort jo er en av de mest forbillledlige og viktige yrkeskvinner fra den tidlige feminisme! ..... Men nå er (Hemma) emma hjort nesten glemt og navnet har fått en helt ny rolle......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sebastian, gørr

eiolf.. nja.. mye bedre, men kanskje en smule for sært? vanskelig å si. Kanskje.. Eilef? einar? eivind? det blei jo litt andre navn da men. Nei du, Eiolf er søtt :) Må bare bruke litt tid på å tygge på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta Eiolf du hvis du vil,det er nok av tegneserienavn og "dukkenavn" spør du meg!!! Sebastian,Bastian,Teodor,Leander,Tomine,Hanna Cornelia-------ekke navn detta vettu,kunne ikke dy meg,det måtte ut en gang!! Her må man bare være anonym,hvis ikke er halve norge etter meg,navna å bedømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

hurra hurra! godt at noen sier det!! Linnea, Chrisander, Mille Sofie, Amelia og Linus kommer til å bli borte i mengden når lille tøffe Eiolf kommer fjellstødt inn i rommet :D

 

Jeg kjenner noenn som vurderte Eyolf. De gikk for et av topp ti navna i Oslo, og har angret siden..... Og det er kjiiiiipt.

 

Jeg har valgt navn til barna mine av samme kaliber som Eyolf (skjeldne, men gamle "skikkelige" navn, oppkalling begge deler) Andre gangen jeg gjorde det måtte jeg selv bruke mange måneder på å venne meg til navnet. Jeg fikk klump i magen hver gang jeg skulle fortelle det til noen, og jeg funderte på om jeg ikke burte gått for et av de mer vanlige nevnene vi vurderte. Nå er jeg SJELEGLAD for at jeg fulgte magefølelsen min og turte å velge dette navnet! Jeg er uendelig stolt over å ha to vakre døtre med to fantastiske navn som de kommer til å bli alene om i sine generasjoner.

 

Og reaksjonene er delte: halvparten syns de er tunge og trauste, mens halvparten virkelig elsker dem.... jeg tror verden venner seg til dem fort.

 

Eyolf er sånn sett helt i tråd med den navnemoten som handler om å bruke gode gamle navn som motstykke til Leander-navnene. Bare at du får ha det mer for deg selv :)

 

go Eyolf!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eiolf (jeg er vant til skrivemåten Eyolf) er et finfint navn! Kjenner to stykker som heter det, og det er vel derfor jeg ikke reagerer slik som mange andre her. Sebastian er fint det også, men hakket kjedeligere...

 

Linken til Ibsen blir nok uproblematisk. Tenk bare på Nora og Hedvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt for sært for min smak. Synes det er veldig tungt å si, blir liksom en skikkelig pause etter Ei for å klare å si det riktig.

 

Når det er sagt, om dere velger Eiolf vil det nok ikke by på all verdens store problemer for barnet. Vennene vil jo kjenne han som Eiolf, og synes det er helt naturlig at han heter det. Det finnes jo mange andre uvanlige navn, og man blir jo vant til de fleste navn, f.eks. har jeg ikke lenger problemer med å skrive eller uttale navnet til en god kompis selv om det er to z er, en c og en stum h i fornavnet hans og jeg brukte to uker før jeg klarte å si det riktig. I dag synes jeg navnet hans er kjempekult, og kunne ikke tenkt meg at han het noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Eiolf. Skjeldent men ikke for sært.

Kjenner en voksen mann som heter det, men har ikke problemer men å se det for meg på en liten gutt.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange fine innspill! Kult at såpass mange syns Eiolf er fint! (At en del ikke syns det er jo straight, det! Ulempen med et uvanlig navn er jo gjerne at folk har sterke følelser for eller imot.)

 

Jeg har selv satt pris på å ha et litt mer uvanlig navn og å ikke være en av tre i klassen. Og jeg tror gutten vår kommer til å bli tøff nok til å bære et sært navn.

 

Jeg ble i hvertfall veldig glad og beroliget av de positive tilbakemeldingene!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for et langt og utfyllende svar! Hyggelig at du tok deg tid til det! Jeg er veldig enig i poengene dine.

Både jeg og mannen min er designere og bor i byen. Syns det er noe kult med det også - Eiolf som et litt "bondsk" navn blir en kul kontrast til det vi omgir oss med.

 

Takk igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...