rampen_ Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Det gjør jeg.. den ligger i klem eller etteller annet, noe som trykker på, irriterer sa legen.. og jammen gjør det vondt til tider,... vondt å ligge lenge, vondt å sitte lenge, iallfall vondt å gå lenge.. huffhuff.. hadde det i sist sv.skap også... auauau...
Jonas-mamma'n Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 jepp,da er vi flere!jeg er sykmeldt pga det, for jeg klarte knapt å gå etter en hard dag på jobben....kjenner den av og til hjemme nå også, særlig hvis jeg har vasket og styret for mye, eller gått mye på asfalt eller i butikker. det er absolutt ikke godt!.....lurer på om det det blir bedre eller forsvinner, eller om vi rett og slett skal plages med det til lille-mann kommer ut i februar?! God bedring!
Sommerfugler Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg også! Fikk det første gang da jeg gikk med sønnen min for 5 år siden, og har vært mye plaget med det i etterkant. Tullelegen jeg hadde den gang ba meg gå hjem til sofaen, det er det dummeste man gjør! Det som hjelper for meg (til neste gang det "setter seg") er å gå til jeg blir skikkelig varm og deretter tøye så godt det lar seg gjøre med den store magen, ved å dra beinet på den vonde siden over det andre (gikk det an å skjønne det?) slik at det strekker der det gjør mest vondt. Ikke særlig behagelig, men effektivt!
Frk. Vable Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Hvor er denne isjias-nerven? Hvor har man vondt?
Sommerfugler Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Midt på rumpeballen, men langt inni.... Kom til legen og fryktet bekkenløsning, han kjørte tommelen sin inn i dette punktet og da jeg skrek til smilte han bare og sa "fint, da er det bare isjasnerven!"
Frk. Vable Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har vondt/verk litt over midt på rumpeballen... Men det er langt inni som du sier. Kan kjenne at jeg treffer noe ømt hvis jeg trykker fingen godt inn, akkurat som en øm muskel eller noe. Men har det bare på ene siden. Og kjente det spesielt godt etter jeg var sengeliggende i to dager pga. feber. Noen ganger kjennes det ut som det "sprer" seg litt frem til lysken også... Kan det være isjias nerven jeg kjenner? Er det vanlig å få under svangerskapet? Og noen som vet hva man gjør for å unngå dette?
Pinguuu Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Eg og e sjukemeldt på grunn av det. Au au så vondt det er til tider!!!
berga Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Har tidligere i høst vert sykemeldt i 2 uker. Begynte med styrketrening i varmtvannsbasseng og det har gjort underverker. Er helt kvitt problemet nå. Legen min anbefalte styrketrening for rygg på det varmeste. serlig svømming, det har i vertfall hjulpet meg
en liten i magen Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Kjenner til det ja, etter noen timer på jobben har jeg bare lyst ¨å hyle! Shit vondt i baken!!
Frk. Vable Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 Maser sikkert litt, jeg, men høres det ut som isjias det jeg beskriver over her?? Det er ganske plagsomt, og hvis jeg vet hva det er, så føles det liksom litt bedre...
rampen_ Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #11 Skrevet 6. oktober 2006 hei juni80.. ja på meg høres det ut som isjiasnerven, ja.. jeg og har det kun på ei side, den høyre.. samme som sist.. og det er helt forferdelig ubehagelig til tider.. men jeg regner med at det ikke er noe å gjøremed, unntatt å svømme og å trene.
Frk. Vable Skrevet 6. oktober 2006 #12 Skrevet 6. oktober 2006 Hei!!! Og takk for svar!! Det var godt å vite hva det evt, kan være, har faktisk vært litt småbekymret, for det ligger liksom for langt inni til å være skjelettet. Får vel bruke ergometersykkelen vi har kjøpt litt mer, da... uff... Blir sliten bare av å tenke på det,,, hehe Men det er jo bra for så mye, så...goood samvittighet etterpå!!
DK+2 Skrevet 6. oktober 2006 #13 Skrevet 6. oktober 2006 Yes, har vældi ont der tell tider æ å. Har vorre plaga me ont nederst i korsryggen, men no e d gådd over tell rompeballen, auuu!!!!
rampen_ Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter #14 Skrevet 6. oktober 2006 ikke det at jeg unner noen å ha vondt altså, men synes det er så deilig å se at andre plages med det samme som meg.. trodde kun det var meg jeg;-) isjiasnerven er noe herk...!!
Tommage♀♂ Skrevet 6. oktober 2006 #15 Skrevet 6. oktober 2006 Slet mye med det i fjor da jeg gikk gravid. Utrolig vondt! Måtte ty til krykker de verste dagene=( En intens stråling fra inni rompa til ned til kneet på høyre side, som om noen tok tak i nerva og stakk den med en nål! Au!! Kunne ikke sitte/ligge i sofaen, ikke med kjøkkenbordet, ikke i kassen på jobb osv... Eneste stolen som funket for meg var faktisk kontorstolen, noe som førte til myyye bimming, hehe;) Håper jeg slipper unna akuratt det denne gang, selv om bekkenet er i konstant kranglemodus for tiden...
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2006 #17 Skrevet 6. oktober 2006 Hei alle dere isjasdamer! Jeg hadde dette i forrige svangerskap, ble henvist til sofaen av legen, noe som ikke var en suksess vektmessig! Jeg kunne ikke gå etter en vanlig dag på jobben, og fungerte ikke ettermiddag og kveld. (måtte ta taxi hjem fra jobb flere ganger fordi jeg ikke klarte å gå til bussen). Ikke kjør dere ut. Dere skal ikke tåle dette bare fordi dere er gravide. Det er viktig for psyken å komme seg ut utenom jobb. Få en delvis eller hel sykemelding og ta en tur i skogen istedet. Legen min den gangen sjekket om jeg hadde bekkenløsning... det hadde jeg ikke og han mente dermed at det ikke var noe å gjøre med plagene. DET VAR FEIL!!!!!! Jeg var veldig plaget i flere mnd etter fødsel, hadde store smerter etter en liten tur på en time. Når jeg ble gravid denne gangen tok eg med en gang kontakt med en manuellterapaut et sted de har mye gravide. (Rosenkranz for dere som bor i Bergen). Hun fant ut at det ikke var isjas, men irritasjon i senefestene til hoftene. Dette gjør at setemusklaturen spenner seg fullstendig, derfor fikk jeg isjasdiagnosen.... Dette løser de opp med massasje. I tilegg får jeg øvelser for å hjelpe bekkenet og beina til å finne gode stillinger der det ikke er smertefullt. Denne gangen har jeg et annet svangerskap!
Sommerfugler Skrevet 6. oktober 2006 #18 Skrevet 6. oktober 2006 Det er visst mange "vondter" man kan ha i det området, men stråling ned til kneet eller helt ned under foten er typiske isijas-tegn
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2006 #19 Skrevet 6. oktober 2006 Er nok riktig det du sier, men jeg hadde noe som legen definerte som dette. Jeg hadde strålinger langt ned i beinet og opp i korsryggen, men kanskje ikke knivsikk hver gang. Poenget mitt er at dette er en knagg som legene bruker når det ikke passer å kalle vondten bekkenløsning...men at de ikke alltid har kunnskapet til å teste det. Tar du f.eks. den testen med å trykke en finger inn i rompeballen min får du et hyl som resultat selv om det ikke er isjas. Da er det muskelknuter.
Sommerfugler Skrevet 6. oktober 2006 #20 Skrevet 6. oktober 2006 Fysio kalte det betennelse i isijasnerven, altså i det triggerpunktet som dannes langt der inne i rompa hvor flere muskler og nerver møtes
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2006 #21 Skrevet 6. oktober 2006 Bra du har kommet deg til fysio :-) Kjekt når e vet hva de driver med. Hva slags behandling får du da?
Sommerfugler Skrevet 6. oktober 2006 #22 Skrevet 6. oktober 2006 Juling :-) hehe, stor sett klarer jeg å håndtere det selv når det "setter seg" ved å gå og tøye, men i perioder med mye stillestitting, f.eks i hektiske perioder på jobben må jeg ha hjelp. Da må fysio rett og slett inn i triggerpunktet, nesten med albuen, for å forsøke å løsne opp i de verste knutene og så setter han nåler (gjerne med strøm) etterpå. Det er helt grusomt vondt, men det eneste som hjelper for meg. God motivasjon til å holde seg i bevegelse hvertfall!
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2006 #23 Skrevet 6. oktober 2006 Fikk et tips om å kjøpe tennisballer til å sitte på, det lindrer jo litt med knyttneven så det kan være noe i det
Sommerfugler Skrevet 6. oktober 2006 #24 Skrevet 6. oktober 2006 Ja, tennisballer har jeg også hørt skal funke - eller noe annet som ikke gir for mye etter
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2006 #25 Skrevet 6. oktober 2006 Store runde steiner kanskje....tror jeg skal ut og plyndre bedene utenfor jeg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå