Gå til innhold

Ute etter litt oppmuntring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært røykfri i kun 2 dager og var egentlig ute etter litt oppmuntrende innlegg. Noen av dere gjør selvsagt det, men jeg er litt overrasket over at ikke-røykere som har kritikk til oss røykere har behov for å være inne på dette forumet å moralisere. Ikke det at jeg er imot moralen, men akkurat nå var jeg mest ute etter positive innspill og oppmuntring fra andre i lignende situasjon. Vi røykere vet nok aller best hvor skadelig det er å røyke, derfor har vi mye dårlig samvittighet. For noen er det vanskelig å slutte å røyke, slik er det bare. Jeg er en av dem. Det betyr heller ikke at jeg ikke tenker på mitt barns beste og at jeg blir en dårligere mor enn de som er ikke-røyker. Slik jeg leser mange av innleggene her, så er det faktisk noen som mener at de er bedre rugekasser fordi de tenker på barnets beste foran røyken. Det må jeg at det tror jeg bestemt at vi som røyker også gjør, og derfor samvittigheten, stresset og dårlig følelse av om en i det hele tatt er egnet som mor. Så vær trygg på at vi føler på det, og gjør vårt aller beste for at vi skal klare å slutte, men som tidligere nevnt så er det ikke alle som klarer dette, men likevel er verdens beste mødre.

Dere ikke-røykere som kritiserer må gjerne fortsette deres kampsak, men tenk dere litt om til tider. Det er kanskje ikke alle handlinger dere gjør som er til det beste for barnet til enhver tid. Jeg mottar gjerne kritikk, men det betyr også at jeg kan si min mening. Her om dagen var det en overvektig (på grunn av graviditeten) gravid dame som kritiserte meg åpenlyst inne i en butikk, selvsagt høylydt for at alle skulle høre det. Hun sa at hun hadde sett meg røyke, og det provoserte henne maksimalt. Jeg svarte henne med at: "jeg ser at vi begge sliter med viljestyrke, jeg når det gjelder min røyking og du når det gjelder kiloene." Da ble hun så sur at hun ikke snakker med meg lenger. Men, sannheten er at begge deler er usunt for barnet i magen, så derfor så jeg ingen hensikt i at hun skulle få si det hun mente og jeg ikke. Jeg er ikke slik som person at jeg er nødt å moralisere andre, vi har hver vår last, men den dagen klarte jeg ikke å motta en slik overbærende kritikk.

Innlegget ble noe langt, men jeg vil si til alle dere som prøver å slutte at vær stolt over hva du gjør. Husk at de beste til å motivere deg er de som røyker selv eller har røkt. De vet hvordan dette er. Selv om noen sier det er enkelt, ja så er de heldige, men vi som synest det er vanskelig er nok i flertall.

Ja, nå setter jeg meg ned å venter på sarkastiske innlegg....og fortsetter min kamp mot røykfrihet for min egen del.

Lykke til jenter, med barn i magen og fødsel og eventuell røykfrihet.

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Knis :-) Glimrende at du sa i fra til den butinsky damen. Du skulle hatt premie for akkurat det! Jeg har sluttet selv og slipper heldigvis at andre skal bry seg med hva jeg gjør og ikke gjør. En god venninne av meg som aldri har røyket driver til stadighet og gnåler om hvordan en annen venninne røyket til uke 8/9 og hvor forferdelig det er. Selv la hun sikkert på seg minst 30 kilo og spiste sinnsykt mye godteri og usunn mat når hun gikk gravid, men det er aldri noe tema. Jeg tror kanskje en del har behov for å være litt skinnhellige på sin høye hest til tider :-)

Lykke til med kampen med røyken, du kommer til å klare det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...