Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Noen her som har erfaring med å ta dette helt i begynnelsen av graviditeten?? Står i pakningsvedlegget at det ikke må tas under graviditet og særlig ikke de første 3 mnd. Men kan det være farlig før man i det hele tatt vet om man er gravid også?? Da er jo ikke navlestrengen dannet? Vil fosteret bli påvirket likevel?? Jeg har mistanke om at jeg kan være gravid, men vet ikke sikkert før mandag. Noen som kan hjelpe??
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Man skal ikke ta Flagyl under graviditet. Men er det så tidlig i svangerskapet at du ikke vet om du er gravid enda, tror jeg du skal ta det med ro. Hvis det skulle vise seg at du er gravid, kan du jo snakke med legen om dette. Hilsen sykepleier
tti78 Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 Hei. Tror ikke jeg hadde startet på en Flagylkur hvis jeg ikke visste om jeg var gravid. Virkestoffet i Flagyl kan påvirke celledelingen til fosteret samt kan virke kreftfremkallende. Når man tar medisiner som kan påvirke svangerskap og foster må man alltid veie fordelene mot ulempene. En kollega av meg tok en Flagylkur mens hun var gravid for et par år siden, men da var hun 5-6 mnd på vei. Da hadde hun giardia og spydde og hadde diare i slik utstrekning at det var fare for ernæringen til fosteret også. Det gikk bra, men Flagyl er ikke et medikament man skal ta sjanser med. Kan du ikke bare vente med å starte kuren til mandag? Hvis du er gravid bør du ta kontakt med legen din. Kanskje det fins et alternativt medikament?
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Huff, nå ble jeg litt nervøs... Ringte til legen og hun sa at jeg kunne droppe den siste dosen og vente til jeg hadde testet (over helgen). Hvis jeg ikke var gravid da kunne jeg heller ta ny kur. Håper ikke den dosen jeg har tatt har gjort noen skade dersom det viser seg at jeg er gravid... Takk for svar begge to
hønemamma' Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Ikke for å skremme deg, men jeg vurderte å ta en Flagyl kur før jeg ble gravid (hadde langvarig soppinfeksjon), og da anbefalte min lege meg at det burde være en menssyklus mellom kuren og graviditetsforsøket. Hun sa at Flagyl er svært fosterskadelig!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Huff å huff....får vel bare håpe at det har gått bra dersom jeg er gravid....
Bebbies i magen Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Da hadde jeg ikke tatt de. Gå til legen dersom du ikke får mens på mandag, da er det noe annet du kan ta dersom du skulle være gravid. Hvis du må starte på noe nå, hadde jeg bedt om å få noe annet, for å være på den sikre siden.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Ja jeg skal ringe legen igjen når jeg har testet over helgen. Er jeg gravid så vil jeg tro at jeg får noe annet. Huff, håper nesten ikke at jeg er gravid likevel... Takk for alle svarene, selv om de ikke var helt slik jeg hadde "håpet"
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Står det at du ikke skal ta det når du er gravid så skal du ikke gjøre det.. Det er en grunn til at det står på pakka
Maligima Skrevet 24. august 2009 #10 Skrevet 24. august 2009 Heihei.. Var på sykehuset idag og tok celleprøve Fikk da beskjed om fra lege at jeg hadde Bakteriell vaginose og fikk resept på 400mg FLAGYL..en kur på 3 tabeletter a 400 mg pr dag i 7 dager! er 17+3 og reagerte sterkt på dette magefølelsen min sa nei og tenkte eg skulle søke dette opp på nett og er sjokkert over at leger kan skrive ut dette til gravide når det er slike bivirkninger for fosteret! har time hos legen min onsdag og kommer til å ta dette opp me han,om legen på sykehuset har gjort en så grov feil skal jeg love at jeg skal gå opp å gi han en midt på trynet!
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 24. august 2009 #11 Skrevet 24. august 2009 Jeg gikk på flagyl i starten av svangerskapet før jeg visste jeg var gravid. Var selvsagt til legen pga dette, og der ble jeg fortalt at det er IKKE påvist noe skader på foster pga flagyl. det er påvist mutasjoner i dyre og bakterie forsøk, men ikke noe på mennesker. selvsagt vil det være en risiko for at det kan ha skjedd noe, men det er jo svært SVÆRT skadelig for foster med alkohol/røyk og andre rusmidler. Rundt 80-90 % av graviditeter i norge regnes for uplanlagt, og dvs de aller aller fleste har konsumert noe som man ikke BØR bruke i svangerskap. Større risiko for skader der enn for et legemiddel som faktisk kan brukes under graviditet dersom det er strengt nødvendig. jeg har fått tidlig UL pga dette, skal til kontroll i 11. uke, for å se at alt er som det skal mest for å berolige oss foreldre. Men må bare få sagt det en gang til, det er IKKE registrert bivirkninger / skade på foster bev bruk av flagyl i svangerskap. Mine leger kunne ikke finne noe, og jeg har selv søkt mye på internett etter dette. det var iallefall beskjeden jeg fikk, og jeg velger å stole på det. En viss risiko vil det jo være, men man kan ikke planlegge alt. sånn er livet.
Goomba84 Skrevet 2. september 2009 #12 Skrevet 2. september 2009 Jeg dro som 18åring på legevakta med magesmerter og rosa utflod, og fikk flagyl. Ingen sa noe om noe, men jeg fant ut senere at jeg var gravid...og jeg fikk aldri det barnet:( mistet uten at jeg var klar over det. Så konklusjonen er at man ikke skal ta Flagyl når man er gravid..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå