Grigri m/3 gutter Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Gurimalla. På din egen side her står det jo at babyen er ca 41 cm lang og veier rundt 1,7 kg. Så var jeg på ultralyd i dag og hun anslo vekten til 2.8! Noen andre som hadde ca samme vekt på samme tidspunkt? Hva veide babyen når han ble født da? Hodeomkretsen er på 32 cm nå, håper det ikke er større enn "normalt".
mayreen85 Skrevet 5. oktober 2006 #2 Skrevet 5. oktober 2006 Så sent i svangerskapet er det blitt store individuelle forskjeller på grunn av gener, miljømessige årsaker osv. Babyer vokser også noe i rykk og napp uten at det sier noe om hvor store de blir ved fødsel. Det er derfor den terminbestemmende ultralyden helst foretaes mye tidligere, i uke 17-19, da man antar at fostre er mest like utviklingsmessig. Derfor er det ikke sikkert det betyr en gigantbaby. Tilveksten kan bremse opp fra nå av, eller så kan den være eldre enn først antatt. Ta det som et sunnhetstegn uansett! Den tar opp næring bra og vokser fint, og det er akkurat hva de skal gjøre. Lykke til!
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 5. oktober 2006 #3 Skrevet 5. oktober 2006 De opererer med feilmarginer på inntil 900 gram. MEN det er HELT vanlig å bomme på 400 gram begge veier.
_svana_ Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Er enig med mayreen. De vokser gjerne i rykk og napp, det er en relativ stor feilmargien, _og_ det kommer veldig an på hvordan målingene blir utført. Jeg har ul hver uke og opplever relativt store svingninger. En uke var tilveksten til dene ene bare 50 gram f.eks. Har også lært at det er to ulike måter å måle hodet på... Mine var (til sammenligning) rundt 1900 og 2300 gram på samme tid. Men minsten hadde da et vekstavvik på søtten prosent. Tror ikke du trenger å bekymre deg!
Grigri m/3 gutter Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter #5 Skrevet 5. oktober 2006 Puh, ja jeg engster meg egentlig ikke så mye, opp til 4 kilo er jo enda ikke SÅ svært. Jeg var 3,5 og sambo 4 kilo ved fødsel så det blir kanskje i det området hvis genetikken har noe å si, og så får jeg bare håpe at han ikke har en vekstspurt nå fremover. Jeg begynner å bli stor nok syns jeg! Hvordan skal jeg få UT denne store klumpen er det jeg lurer på for tiden hehe..
trebarnsmamma??? Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Hadde UL i dag og er akkurat 34 uker. Gutten i magen min ble estimert til ca 2500 gram. Legen sa at ved termin ville han omtrentlig ligge på rundt 3700 gram og det er ikke gigastort?!?! Så jeg tror du kan slappe helt av. Det som står på de sidene her kan ikke stemme helt. Vekstavviket jeg fikk i dag var + 8%.
msbu Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Det er nok mange feilmarginer her, ja, og også individuelle forskjeller. På siden "fra uke til uke" her inne, står det for uke 34 at babyen veier 1700 g. Uka etterpå mener jeg det står at babyen veier 2150 g. Hvis din baby nå antas å være 2800g, og de bommer med 400 g, som noen her mente var vanlig, trenger jo babyen din ikke være mer enn 2400 g, bare litt over det som står antydet her inne. Det er jo faktisk bare et par dager til du bikker over til uke 35 ) Dessuten varierer jo fødselsvekten mye, Rundt 3000 g er vel omtrent gjennomsnitt. Min første var 3830, uten at det føltes stort. Det er jo ikke størrelsen til babyen som er avgjørende for hvordan fødselen blir. Hodeomkretsen, og evt. skulderbredden er viktigere for vår opplevelse av fødselen enn vekten til barnet. Dessuten er åpningstiden for de fleste den verste delen av fødselen, og den er jo den samme uansett babyens størrelse. Dette går nok helt fint, skal du se...
Lykkelige-tulla Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Ved ulyd uke 34 ble vekten anslått til 2400-2500, og vekstavvik på 12%. Ser at en med samme vekt i samme uke ble målt til 8 % avvik, sier vel litt om forskjellene på den som måler. Men jeg er også redd for å få en giga-baby. Jeg vil ikke høyere enn max 3800-3900. BEgge vi foreldrene var rundt 3000 ved fødsel, så hos hos spiller genene ingen rolle.. Jaja en får ta det som kommer, bare babyen er frisk og har det bra. Og det er ingenting som tyder på noe annet her i gården iallefall..
Fødemaskinen Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Man skal ikke høre altfor mye på hvor mye de anslår babyen til veie på UL. Har ei venninne som fikk vite på sen UL at babyen kom til å bli kjempestor! Husker ikke hvor stor, men de fleste tenker vel på en baby på over 4 kg.. Gutten veide hele 2900 gram - og ble født på overtid...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå