Gå til innhold

November: Seteleie


Benedictemor

Anbefalte innlegg

var hos jordmor i dag og jammen ligger ikke jenta vår i seteleie. Jordmor sier babysen kan snu seg og at hun gir meg 2 uker, hvis ikke må jeg på sykehuset for å ta prøver, mål osv....

 

Noen som har opplevd det samme før? Kommer jenta vår til å snu seg?

(Termin 7.nov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har født to ganger tidligere og førstemann kom i seteleie. Prøver av bekkenet ble tatt og det ble gitt klarsignal for en «vanlig fødsel» om jeg ønsket det (jeg fikk også tilbud om keisersnitt). Fødselen forløp raskt og greit men det ble endel mer assistanse fra helsepersonell enn ved fødsel nr. 2 som var en vanlig hodefødsel.

 

Nå er jeg gravid med nr. 3 og dersom dette barnet ikke snur seg vil jeg be om at man prøver å snu babyen. Har ikke erfaring med dette men jeg har lest at det er vanlig prosedyre men at det ikke alltid lykkes. Jeg er ikke så keen på keisersnitt. (Har termin med gutt 11. november :-)

 

Lykke til da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var en fødsel med barn i seteleie kontra med hodet først? Jeg er ikke keen på keisersnitt jeg heller. Jordmor sa det ikke var så vanlig å snu barna lenger, fordi de ofte bare snur seg tilbake. De legger seg i den stillingen de synes er best, akkurat som når vi sover og blir snudd på så snur vi oss tlibake igjen til den stillingen vi synes er best.

 

Nå har ikke jeg født tidligere så jeg har jo ingen "normal" fødsel å sammeligne med, men bør jeg klare en setefødsel (såfremt det er mulig) eller er det innmari mer vodnt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo spesielt når du ikke har født før og ikke har noe å sammenlikne med så jeg var jo litt bekymret første gang og det skyldtes nok at alt var nytt. MEN: det gikk like raskt, det var ikke vondere og jeg stolte på en skokk med jordmødre, leger og studenter som sto rundt. Datteren min veide 3100, så hun var jo ikke veldig stor da.

 

Min vanlige fødsel nr. 2 var nok en hyggeligere opplevelse fordi det kun var en jordmord, en barnepleier og mannen min til stede. Det var en mye roligere stemning.

 

Under setefødselen synes jeg at helsepersonellet hadde noen klønete uttalelser som «stakkars deg, det var vel ikke helt dette du hadde forventet deg» (seteleiet ble nemlig ikke oppdaget før jeg kom til sykehuset med rier) – mens jeg som var førstegangsfødende hadde jo ikke forventet meg noe som helst! Hadde jeg vært av den nervøse typen - kunne jo dette gjort meg ganske usikker.... Jeg tror det er viktig å selv instinktiv kjenne på hva som føles riktig.

 

Jeg fødte begge gangene på Ullevål og der har de jo massevis av kompetanse så jeg var ikke nervøs for manglende medisinsk oppfølging.

 

Hvor skal du føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal føde på Haukeland i Bergen. Får stole på deg når du sier at det ikke er noe vondere eller tar lengre tid, men at det kanskje er mer stress rundt det. Greit å vite hva man går til liksom. Jordmor sier vi heller ikke får noen stor baby, så det er jo godt hvis hun skulle komme ut med stompen først

 

...og det kan jo hende hun snur seg og ligger slik hun skal..

 

Takk godt og beroligende svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...