Celine02 Skrevet 5. oktober 2006 #1 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg har en datter på 4 år som i det siste har bestemt seg for å stå opp midt på natten hvis ikke hun får sove i sengen vår. Hun er lys våken kl. 02.00 og det er helt umulig å få henne til å sovne igjen uten mye hyl og skrik. Vi føler nå at vi har forsøkt alt: Samtaler hvor vi forklarer hvorfor hun må sove (Som hun gir inntrykk av å forstå veldig godt), Skrikemetoden (Varer bare i det uendelige til hun hikster så mye at hun ikk får puste), Belønning i form av klistremerker etc dersom hun er flink, "Straff" i form av at hun ikke får ha på seg det hun vil dersom hun ikke er flink (ser ikke ut til å ha noe effekt). Vi har forsøkt å både være snille og strenge, men ingenting ser til å bite på og nå er vi så slitne at vi har gått tom for ideer. Hun har ikke ligget mye i vår seng tidligere, men hun har hatt lange perioder hele tiden hvor vi har måttet gå inn til henne 2 -3 ganger om natten for å trøste. I disse periodene har hun hatt mye mareritt, men nå virker det som ren trass. Er det noen som har gode råd på hvordan vi kan bli kvitt dette problemet, vi trenger sårt en god natts søvn.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2006 #2 Skrevet 7. oktober 2006 hva med å holde henne lenger våken og vekke hennt tidligere? Det funker på min å vekke henne tidligere, da sover hun gjennom hele natten
frukt Skrevet 11. oktober 2006 #3 Skrevet 11. oktober 2006 Jeg syns at barna skal legge seg i sin egen seng, men visst de våkner på natten og vil inn til mamma og pappa bør de får lov til det. Tror det er en form for trygghet at mamma og pappa er når det trengs. Det kan være en forbigående periode, kanskje noe som plager henne for tiden?
Celine02 Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2006 Det er jeg helt enig, men hun kommer ikke inn til oss, det er det som er problemet - hun forlanger at vi skal komme inn til henne og sitte der (hun skriker til vi kommer) - hvis vi da går ut igjen når hun har roet seg blir hun helt krakilsk. Da tar vi henne med i vår seng. Det blir uansett veldig slitsomt. Vurderer å legge en madrass på rommet hennes og heller legge meg ned litt på rommet hennes til hun sovner igjen - noen som har erfaring med dette?
frukt Skrevet 12. oktober 2006 #5 Skrevet 12. oktober 2006 Uff da, ja det er ikke lett alltid. Og om natten når vi er så trøtte også:-) Hva om dere prøver å si til henne før hun legger seg at visst hun sover hele natta skal hun få premie, men at hun er hjertlig velkommen inn til dere om hun våkner. Om hun våkner og gråter, kan dere gå og hente henne inn til dere. Det kan også være lurt å ta seg 5 til 10 minutter før leggetid hvor en prater litt om dagen, hva hun har gjort på og opplevd. Det kan kanskje hjelpe litt å bearbeide alle intrykkene sammen med mamma eller pappa.? Kanskje hun sover bedre av det? Jeg hadde ikke lagt inn ei madrass på hennes rom, det ville iallefall vært siste løsning. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå