Gå til innhold

Jenta mi spiser så dårlig:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på snart 9 måneder. Hun har aldri vært særlig glad i noe mat, men nå har jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke aner hva jeg skal gjøre lenger.. Middagsglass( 6 måneder) går ganske bra, men ellers er hun særdeles selektiv med hva hun vil spise. Grøt nekter hun, spiser et par små biter med brød, ikke frukt,men til nød noen skjeer med fruktpure. Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre:-( Noen som kan komme med noen råd eller trøstende ord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får hun MM eller MME?

Snupi var også vanskelig med maten en periode. Vi måtte leke og synge og likevel var det nesten umulig. Jeg snakket med HS og ble anbefalt å ta det heeelt med ro.

Jeg bestemmer hva hun skal spise, hun bestemmer hvor mye. Jeg skulle ikke gi henne alternativer hvis hun ikke ville ha. Serverer jeg grøt, er det det hun får, hun kan ikke tulle seg til frukt eller noe annet. Hun får ikke MM rett etter måltidet, men ca 2 timer senere.

Så nå går alt mye bedre, hun spiser til de fleste måltider,men enkelte ganger ikke. Til kvelds i går var det kun EN skje.

De anbefalte å spise sammen med henne, ikke presse henne, men tilby. Hvis hun ikke vil ha tilby en gang til et minutt senere. Når dere er ferdig å spise, er hun også, selv om hun bare har spist litt.

Jeg fikk det mye bedre etter at jeg bestemte meg for ikke å stresse.

Skrevet

Takk for svar:-) Hun får MM og er veeldig glad i puppen..Tror på det du sier at man ikke skal presse barnet til å spise, men heller ta det langsomt. Tror kanskje måltidene hjemme hos oss er blitt litt anstrengte nå siden jeg blir så stressa hvis hun ikke spiser. Skal i hvert fall prøve å roe det hele ned litt;-)

Skrevet

det er nok bare en fase..vesla mi spiste 150 ml før, så spiste hun plutselig bare 40 ml nå og da, nå spiser hun 100 ml...så det varierer..det går nok bare i bølger :)

hun er 3 mnd

Skrevet

Det som jeg tror er viktig, er at det er en positiv tone ved bordet. Snupi spiser godt i perioder, så er det nesten ingenting.

Hver gang jeg kjenner at jeg blir stresset, må jeg ta meg selv i nakken, puste godt et par ganger og beholde roen. Det er faktisk lettere når vi spiser sammen med henne, for da kan vi snakke om vår dag, og ikke mase sånn på henne.

Lykke til.

Skrevet

Hei!

Jeg har også en datter på snart 9 måneder, (12. oktober.) Hun er lang og slank, men går langsomt opp i vekt. Har slitt mye med ammingen, og det har også vært et slit å få henne til å like fast føde. Vi har strevet i hele sommer med å få henne til å spise. Har hatt puppenekt i et par runder også, og det sliter vi delvis med nå igjen.Men i det siste ser det ut til å ha løsnet mht. fast føde. Hun spiser ca 1/2 middagsglass om dagen. (Bare Mors lapskaus fra Småfolk. Vil IKKE ha noe annet.) Ellerst får hun litt grøt, litt brød, litt fruktmos, litt banan og litt pupp. Prøver å gi henne 4 måltider med fast føde om dagen + pupp. En periode i sommer ville hun bare ha lapskaus. Jeg var helt fortvilet og søkte hjelp. Fikk beskjed om at hun godt kunne få to måltider med lapskaus hvis det var det hun likte. I en periode fikk hun lapskaus både to og tre ganger om dagen.

Går datteren din tilfredsstillende opp i vekt? Hvis hun koser seg med puppen og du har nok melk, ville jeg senket skuldrene og tatt det med ro. Gi henne mye pupp og et par middagsglass om dagen. Fortsett å prøve å gi henne grøt og brød. Kanskje du kan prøve en annen grøttype? Det finnes mange ulike smaker. Jeg har begynt å blande litt maltekstrakt, margarin og aprikosmos i grøten for å få i Nussa litt flere kalorier. Grøten smaker da helt nydelig!

La henne også spise sammen med resten av familien som det blir foreslått her. La henne få smake på det dere spiser, f. eks. brødmat og middagsmat. Kanskje du finner noe hun liker? De kan spise litt av hvert nå. Nussa mi får leverpostei eller laksepostei (nytt pålegg i tube) på brødskiven. Har funnet ut at hun liker gul ost også.

Da Nussa mi var mindre, spiste hun litt most banan, men plutselig ville hun ikke ha det lenger. En dag ga jeg henne en liten bananbit å tygge på. Nå liker hun banan igjen, men bare når hun får biter.

Håper ting går lettere hos dere etter hvert også! Overgangen til fast føde er jo en tilvenningsprosess. Jeg prøvde forresten lenge med bittesmå brødbiter. Hun satte dem i halsen eller samlet dem bak i ganen. En dag ga jeg henne litt større biter, og da gikk det greit!

Dette ble langt, men, men.......

Skrevet

Du sier at hun er veldig glad i puppen. Kanskje hun rett og slett får i seg nok næring via morsmelken, og blir mett av den, derfor hun ikke har behov for så mye annen mat riktig ennå? Bare lurer. Jeg har selv en liten storspiser på straks 8 måneder, hun går ikke så fort opp i vekt hun heller, men er blid og fornøyd ellers. =0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...