Gå til innhold

Jeg er så bekymret for min "sene" / "late" pike.

Anbefalte innlegg

Skrevet

a jenter, nå må jeg få deres råd og tips, skriver dette både på 0-1 og 1-2 år jeg.

Har en pike, hun er nå blitt 10 måneder.

Hun er frisk og rask, men hun er veldig sein i utviklinga.

Helsesøster har heile tiden påpekt at vi har en "rolig og bedagelig annlagt" baby.

Hun fikk nettopp sin første tann, 9,5 mnd.

Når det gjelder fysisk aktivitet ellers, så er det ikke mye å "skryte" av.

Hun ruller seg så og si ikke. Jo, vi har sett henne gjøre det, men hun gjør det langt ifra hver dag.

Jeg har en slik "gym-matte" til henne som hun ligger på, legger favoritt leker ol utenfor rekkevidde, slik at hun MÅ snu seg fra rygg til mage for å få tak i de.

Men da blir hun bare liggende å "syte", sånn "buu huuuu, buuuu huu". Og hun kan godt ligge sånn i 30, 40 minutter, og da blir jeg så lei av den sutringa at jeg tart tak i beina hennes, og vrir henne, så snur hun seg runt og er storfornøyd og koser seg med å ligge på magen å leke............

Burde vel ikke hjulpet henne, men 40 minutter med konstant "buuhuuuu, buuuuuuhuu" tar på.

Hun er IKKE oppe på alle fire.

Hun har IKKE styrke til å stå i fanget, hun har gele-bein lissom, kan stå noen sekunder, men da står hun med rumpa rett ut, og svosj så knekker hu sammen i beina.

Steller henne på stellebord, for hun snur seg ikke runt i det hele tatt der heller.

Hun liker å sitte, og sitter fjellstøtt.

Men hun setter seg så klart ikke opp selv.

Og krype eller åle gjør hun slett ikke.

Hun kan komme seg runt sin egen akse, men det er vel det hele.

Jenta virker blid og fornøyd, og har fin motorikk, og HS har altid skrytt av henne.

Prøver jeg å ymte at jeg er bekymret for at hun er så treig på helsstasjonen sier HS bare "det er normalt", og reffererer til sine egne barn som var slik eller sånn.....

ALTSÅ:

På den ene siden føler jeg ikke at det er noe galt med jenta mi, men på en annen side virker det som om ALLE de andre på samme alder er så mye lenger enn henne på ALT.

Flaut å si at nei hun ruller knapt, nei hun har bare2 tenner, nei hun sier ikke mamma, nei hun kan ikke klappe søte, nei hun går ikke langs med, nei hun setter seg ikke opp selv, nei hun kryper ikke, nei hun greier ikke ditt eller datt, nei hun kan ikke det eller det........

Huff, langt og sytete dette, men jeg må bare lufte det litt.

Vet ikke heilt hva jeg er ute etter heller....bare litt støtte kanskje.

Hun er 10 mnd, født til termin, var 3,1 kg ved fødsel, og er godt og vel 10,5 kg nå, sånn ca.

Og virker i orden egentlig......eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er normalt jeg. Hun er ikke så langt unna sånn som gutten min var på samme alder. Han fikk heller ikke tenner før han var 9-10 mnd. Ble interessert i å åle seg og reise seg da han var 10 mnd. Rullet rundt, men langt fra hver dag. Gikk da han var 15 mnd så han ble ikke så "sein" til slutt :)

Skrevet

Eg trur du kan slappe av eg, så lenge ikkje helsesøster meiner dette er noko å bekymre seg for.

Guten vår sette seg ikkje opp sjølv eller var oppe på alle fire eller kraup eller reiste seg før han var 10 mnd. Gjennomsnittleg krypestart er frå 8 til 12 mnd, så det er ikkje noko som hastar.

Så lenge ho virkar fornøgd og veks som ho skal vil eg ikkje tru at det er noko å ta på veg for.

Eg er heilt einig i at ein ofte føler det slik at "alle andre" babyar på same alder som sin eigen er mykje flinkare til alt, og har kome mykje lenger i utviklinga, og eg trur faktisk det ER sånn, at det er dei babyane som er kjapt ute vi høyrer mest om. Viss guten vår hdde begynt å krype då han var 6 mnd hadde eg heilt sikkert skrytt hemningslaust av han. Klart at vi som har barn som er "normale" eller "seine" er stolt over det ungane våre får til, men det er ofte dei med "kjappe" ungar somn skrik høgast. Sånn er det berre, av ein eller annan grunn.

Nei, så lenge ikkje helsesøster gjev deg grunn til å bekymre deg for jenta, ville eg tatt det heile med knusande ro. Ho må få utvikle seg i sitt eige tempo.

Skrevet

Så godt å høre vi er flere der ute:)

Hr slv en liten treiging på nesten ett år. Han begynte riktignok å åle framover da han var 9 mnd, står i fanget vårt og rullet tidlig. Men der var det jammen stopp:) Han blir ett år neste uke og er ikke oppe på alle fire, klarer ikke sette seg opp, klarer kun å komme seg opp i stående ved oppvaskmaskinen, går ikke rundt noe eller ved å holde i hendene, snakker ingen helt tydelige ord bortsett fra "der!". Kun den siste mnd har han støttet seg på strake armer i mageleie.

Kjenner meg så godt igjen i det med å måtte svare benektende hele tiden på alt "alle andre" forventer at han kan nå som han runder året. Men gurimalla så stolt jeg er når han klarer noe nytt!!!! Tror nesten at vi som venter så lenge på hver milepæl er enda litt stoltere når målet endelig nås:)

I vårt tilfellet får vi også bare skryt av helsestasjonen. Han er i full fart nå som han kan åle og er blid, nysgjerrig og en liten kjernekar:) Jeg har avfunnet meg med at han er ret og slett bare litt senere enn mange andre barn, men ikke mindre flink av den grunn!

Klemmer fra

Skrevet

Vi har også ei med "prinsessesyndrom", akkurat som din ;)

Hun satt med alle leken sine og lot seg underholde...min mormor var visst likedan.

Dessverre er det slik at de fleste lærer å sette seg opp etter at de kan krype, så hvis de ikke får dreisen på det så får de ikke seg opp heller. Vi satt henne opp (nødvendig for barnehagen her, mating og slikt!) etter ok fra legen. Hun var svært stabil i sittende stilling.

Vi fikk 10x fysio fra 11mnd, det var veldig bra (og fysio mente det var den mest tolmodige baby hun noengang hadde jobbet med), og hun krøp ved 12mnd og en dag ;) Nå er hun litt over 18mnd, har kunnet gå, sånn i teorien iallefall (sirkustriks!) i flere mnd, men er nettopp begynt å bruke det som "brukskunst". Hun viser seg å være svært kalvbeint og får nå innlegg laget, det skal hjelpe visstnok.

Av øvelser som vi fikk fra fysio: Sove på rygg, våken på magen. Ingen vits i å legge henne på rygg og vente på at hun skal snu seg.

Man kan gjerne hjelpe henne litt rundt, lære henne hvor det er praktisk å legge armen og slikt. Babysitups ;) Begge veier.

Sett deg på gulvet med strake bein, legg barnet med magen/bleia over skinnleggen din, legg lett det andre beinet over leggene hennes, slik at rompa kommer opp i krabbevinkel. Legg morsomme leker, eller fjernkontrollen(!) på utsiden, la henne leke med disse med strake armer. Hold dem gjerne forran henne slik at hun strekker en arm fremover, det styrker ryggen.

Kan også ha hjelp av pappa'n og legge henne på stuebordet, og gjøre slike ryggøvelser der.

Den tingen i huset som hun ikke har lov til, men mest vil ha kan være gull verdt for å få henne fremover.

Når styrken kommer i armer og rygg kan du "brette opp" stumpen hennes i krabbestilling, sitt med beina dine i en V bak henne, og hjelpe henne å rugge frem og tilbake i krabbestilling. Når dette går greit, så kan du forsiktig vise henne hvordan man drar et og et kne fremover for å krabbe.

Alle disse øvelsene er lettest for to voksne, og greiest gjort på en matte/gulvteppe slik at hun ikke slår nesa si når hun ikke orker mer...

Skrevet

Tenk på nå at du blander sammen litt forskjellige ting. Jeg skjønner at det er frustrerende når det skjer ting med andre på samme alder. Men at man får tenner sent har jo ingenting med motorikken å gjøre.

Barn er veldig forskjellige. Min har vært tidlig ute med noen ting og veldig sen med andre. Det viktigste er at hun trives og har det bra. Hvis hun snart skal i barnhage eller på annen måte sammen andre barn, så vil det sikkert hjelpe, fordi hun vil herme etter de andre.

Du sier at du har en matte hun ligger på. Gutten min har aldri likt det. Han kom seg mye greiere rundt på parketten, gjerne uten så mye klær på. I tillegg syntes han det var veldig morsomt å bli lagt ned i forskjellige rom. Badet har vært en kjempehit og der er det også godt og varmt.

Lykke til !

Skrevet

Litt godt å høre at andre også har "treige" barn. Har en gutt på 14 mnd. som først nå i løpet av de to siste ukene har begynt å komme seg rundt litt på golvet. Han skyver seg bakover, men kommer ikke fremover, blir sur og må ha hjelp når han blir sittende fast. Kan sitte, men setter seg ikke opp selv. "Tregheten" her går på motorikken. Han kan noen ord, "mamma", "lys", "pus", kan klappe, spille på slurva m.m.

Har en sønn fra før som også var veldig sein med mye, så på helsestasjonen skylder de på genene... Er ikke bekymret, siden jeg kan se at alle funksjoner er i orden, men blir jo litt lei når vi er sammen med andre som har mindre barn som kan så mye mer. Men er sikker på at vi bare kan ta det med ro, glemme frustrasjonen og la ting skje når de skjer. Det skjer bare litt seinere med noen barn...

Skrevet

Når det gjelder tempo på utviklingen, så er det stort sprik mellom ytterpunktene på normal-skalaen. Og de fleste henter inn igjen evt forsinkelser' ganske raskt når det plutselig løsner.

Har en venninne med en jente som er bare en uke yngre enn min. Lenge lå min ett hestehode foran på alle områder, men plutselig rundt 9-10 mnd løsnet det for den lille venninnen, og nå ved 15 mnd ligger de helt likt i løypa.

Så lenge du er jevnlig hos helsesøster og de ikke ser grunn til bekymring, kan du helt sikkert slappe av og nyte roen noen måneder til før det er løping, klatring og krabbing _overalt_ :-)

Skrevet

Tusen tusen takk for så mange betryggende svar og for gode tips ang lvelser og slikt,

Godt at man ikke er den eneste med en treigost..... takk.

HI

Skrevet

Akkurat sånn jeg kunne ha beskrevet vår jente,hun var akkurat lik din jente...HAr hatt fysio til henne helt fra 4-5 m åneders alder pga favorittside,men hun ble fulgt opp mer fordi hun var litt "treig"..

Og når snuppa var 10,5 måned så sendte fysoiterapeuten oss til manuell terapeut for da syns hun vi hadde gjort øvelser lenge nok uten at det ble noe særlig forbedring på rulling,åling,komme seg opp på alle fire,og sette seg opp..

Vi kom til manuell terapeuten og hun undersøkte snuppa..og det viste seg at hun hadde en låsning nederst i ryggen,3 virvler som satt sammen... og når de satt sammen så ble det rett og slett for tungt for snuppa,hun kom seg ingen vei...Låsningen ble knekt opp,og rett etterpå så satte snuppa seg opp i sittende og hun kom seg opp på alle fire,så det var jo tydelig at hun hadde hatt probler...

Så kanskje dere skulle tatt en tur til manuell terapeut???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...