Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Ja jenter, nå må jeg få deres råd og tips, skriver dette både på 0-1 og 1-2 år jeg. Har en pike, hun er nå blitt 10 måneder. Hun er frisk og rask, men hun er veldig sein i utviklinga. Helsesøster har heile tiden påpekt at vi har en "rolig og bedagelig annlagt" baby. Hun fikk nettopp sin første tann, 9,5 mnd. Når det gjelder fysisk aktivitet ellers, så er det ikke mye å "skryte" av. Hun ruller seg så og si ikke. Jo, vi har sett henne gjøre det, men hun gjør det langt ifra hver dag. Jeg har en slik "gym-matte" til henne som hun ligger på, legger favoritt leker ol utenfor rekkevidde, slik at hun MÅ snu seg fra rygg til mage for å få tak i de. Men da blir hun bare liggende å "syte", sånn "buu huuuu, buuuu huu". Og hun kan godt ligge sånn i 30, 40 minutter, og da blir jeg så lei av den sutringa at jeg tart tak i beina hennes, og vrir henne, så snur hun seg runt og er storfornøyd og koser seg med å ligge på magen å leke............ Burde vel ikke hjulpet henne, men 40 minutter med konstant "buuhuuuu, buuuuuuhuu" tar på. Hun er IKKE oppe på alle fire. Hun har IKKE styrke til å stå i fanget, hun har gele-bein lissom, kan stå noen sekunder, men da står hun med rumpa rett ut, og svosj så knekker hu sammen i beina. Steller henne på stellebord, for hun snur seg ikke runt i det hele tatt der heller. Hun liker å sitte, og sitter fjellstøtt. Men hun setter seg så klart ikke opp selv. Og krype eller åle gjør hun slett ikke. Hun kan komme seg runt sin egen akse, men det er vel det hele. Jenta virker blid og fornøyd, og har fin motorikk, og HS har altid skrytt av henne. Prøver jeg å ymte at jeg er bekymret for at hun er så treig på helsstasjonen sier HS bare "det er normalt", og reffererer til sine egne barn som var slik eller sånn..... ALTSÅ: På den ene siden føler jeg ikke at det er noe galt med jenta mi, men på en annen side virker det som om ALLE de andre på samme alder er så mye lenger enn henne på ALT. Flaut å si at nei hun ruller knapt, nei hun har bare2 tenner, nei hun sier ikke mamma, nei hun kan ikke klappe søte, nei hun går ikke langs med, nei hun setter seg ikke opp selv, nei hun kryper ikke, nei hun greier ikke ditt eller datt, nei hun kan ikke det eller det........ Huff, langt og sytete dette, men jeg må bare lufte det litt. Vet ikke heilt hva jeg er ute etter heller....bare litt støtte kanskje. Hun er 10 mnd, født til termin, var 3,1 kg ved fødsel, og er godt og vel 10,5 kg nå, sånn ca. Og virker i orden egentlig......eller??
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg syntes det høres helt normalt ut jeg, for ingen barn er like (sikkert hørt dette før) hun begynner nok med ting når hun gidder/vil selv og da skal du nok se det går fort i svingene... Så ta det med ro dette løser seg... For å si litt sånn som du har hørt "min eldste gutt" fikk ikke tenner før han var åtte mnd, og det tok tid før de neste kom...
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Mi tuppe fikk ikke tenner før hun var 9 mnd, og da kom det to sprettende ganske så fort.. Men alle unger er forskjellige.. Men begynn å la henne stå på beina i fanget, tren opp muskelene i beina(det gjorde vi med mi tuppe). Stimuler henne til å må røre på seg, komme seg rundt, komme seg bortover. Regner med at når det først kommer så kommer alt på en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå