Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 noen som ikke ønsker seg flere enn ett barn? Jeg synes det er flott med unger, men føler at både svangerskapet, fødselen og nå de første månedene har vært UTROLIG energikrevende og slitsomme.I tIillegg har det tært veldig på kroppen, har fått flere helseplager og kroppen ser j*vlig ut, alt henger liksom tHar virkelig ikke lyst til å gjennomgå det flere ganger. Men jeg vet ikke om jeg har lyst til bare å ha en unge... hva med dere andre?
Mathoka Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg har bare lyst til å ha en. Synes ikke det var noe allright å gå gravid, og synes det har vært til tider skikkelig slitsom å være mamma også. Misforstå meg rett: jeg elsker den lille gutten min over alt på jord!!! Men blir sliten også da... Mannen min sier bare at vi får vente å se, og ta den avgjørelsen senere når alt dette kommer litt på avstand =) Han vil nemlig ha en til...
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg tenker på å bare få et barn, selv om det var veldig stort å få jenten min. Hun er snart 3 mnd så kanskje jeg forandrer mening. Fikk iallefall refs her inne fordi jeg ville la henne være enebarn
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 hva er fordeler og ulemper med enebarn? forslag?
Tibra Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Hei Har tenkt tanken selv også, selv om jeg hadde et nærmest problemfritt svangerskap og en grei fødsel..Synes jeg er så heldig som har denne ene flotte ungen og har jo fått oppfyllt ønsket mitt om å bli mamma. Er ikke så glad i å ha det hektisk og har lyst å kose meg med min ene lille gutt. Klart det kan være greit med søsken, men det er jo aldri noen garantier for at søsken skal gå godt overens heller.. Synes det må få være rom til å få lov å ønske seg så mange barn man vil, det er jo tross alt en selv som skal ta vare på dem. Det er vel både positive og negative sider med å være både enebarn og i en søskenflokk. Kanskje er det ekstra viktig å ha nære relasjoner til evt søskenbarn el venners barn. Hm får se hva det blir til etterhvert...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #6 Skrevet 4. oktober 2006 Hadde ikke tenkt å ha ett barn engang, jeg, men nå har jeg fått en helt fantastisk lita jente, og kan definitivt tenke meg en til! Problemfritt svangerskap, problemfri og kjapp fødsel, kroppen fikset seg ganske fort etterpå (har gått ned litt ekstra pga amming + fått enda større pupper:-) Ja, takk, gi meg en til!!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #8 Skrevet 4. oktober 2006 ....og har forresten hatt MANGE energikrevende og tåredryppende ammeproblemer. Ordnet seg etter 2mnd:-)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #9 Skrevet 4. oktober 2006 Dere sier dere vil bruke all deres tid på dette ene barnet. Tror dere at dette ene barnet vil bruke all sin tid på dere når dere blir gamle? Det å være enebarn med gamle foreldre kan være nok til å ta knekken på et menneske i dagens samfunn.... Kanskje en i tilegg har skilte foreldre og svigerfamilie! (I verste tilfelle kanskje 4-8 gamle å tenke på). Ting går ikke av seg selv i norsk helsevesen. De gamle trenger pårørende som står på!
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 4. oktober 2006 #10 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg ville bare ha 1 unge samme ville min mann. Jeg hadde 1dårlig dag da jeg gikk gravid, fødselen var hard og lang men syntes i ettertid jeg klarte det bra. Så vi bestemte oss like etter hun kom ut att dette skal vi gjøre igjen =0). Jeg er selv enebarn og har hatt ett helt fantastisk liv med masse venner og flott familie. Ser ikke problemene folk prater om når de tenker enebarn.
mai mammaen til to Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 jeg skal ha maaaange barn..iallefall 3-4 stk... svangerskapet mitt gikk veldig bra,det samme gjjorde fødselen.. men hadde nok villet det uansett... driver åplanlegger nr 2 allerede... skal ikke være for mange år til..
rubylaser Skrevet 5. oktober 2006 #12 Skrevet 5. oktober 2006 Man kan jo tenke litt på alderdommen også da... Den blir kanskje litt livligere hvis man har flere barn som igjen har barn.
gullunge+1imagen Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Såklart har jeg lyst på flere barn, ett til tenker vi på Lucas er 4 og en halv mnd, og jeg elsker å være mamma. Fødselen var krevende og graviditeten var tung, men når jeg ser på Lucas kan jeg ikke la være å ønske meg en søster eller bror til han.. Jeg har selv en søster, som og er min bestevennine.. Kansje om en 3-4 år kunne jeg tenkt meg en til, da er jeg ferdigutdannet og i arbeid..
Hoppetussa Skrevet 5. oktober 2006 #14 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg hadde et flott svangerskap og har glemt at jeg hadde en langvarig fødsel, det er verre med kroppen etter fødselen. Jeg hadde faktisk ikke lyst på så mange barn før jenta mi kom til verden, men siden alt går så greit foreløpig, har jeg lyst på MANGE barn jeg! Det spørs bare om parforholdet tåler det, det er det det tærer mest på, særlig siden det er jeg som bruker aller mest tid på jenta vår og husarbeid, mens han faktisk kan ta seg friheter til å gjøre det han vil. Å gjøre det jeg vil, innebærer stort sett at jeg får tid til å dusje og sminke meg...
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 5. oktober 2006 #15 Skrevet 5. oktober 2006 Ja det vil jeg :-) Har pratet om det allerede med sambo :-) Og Lukas er bare 1 mnd. Hadde ett fint svangerskap og en flott fødsel. Selv om jeg sa under fødselen aldri mer :-) og sambo var den største dusten som gikk i to sko :-)
Mari+Lukas06+Vilde08*fødeklar Skrevet 5. oktober 2006 #16 Skrevet 5. oktober 2006 Er selv enebarn og ser ingenting galt i det! :-)
kos og klem Skrevet 5. oktober 2006 #17 Skrevet 5. oktober 2006 her har vi 4 barn,tror det er kjekt for barna og ha søsken når de er voksne og da,har en mann som er enebarn,foreldrene skilt.......... jeg selv bor 100 mil unna mine søsken. og ja han savner søsken,og jeg kunne godt tenkt meg og ha mine søsken nærmere. Men det er opp til vær enkelt
Sigbeth Skrevet 5. oktober 2006 #18 Skrevet 5. oktober 2006 hvem tenker ikke "aldri mer" rett etter fødselen? jeg gjorde det i hvertfall,og er fremdeles ikke klar for å tenke på neste fødsel ennå - venninnen min sier det tar 6 mnd før man klarer tenke på "nestemann". Jeg ønsket til og med at vi var kinesere, for da hadde valget vært tatt for oss...hehe... MEN - jeg er selv enebarn, og vil ikke anbefale det! Det går greit når man er liten, men tanken på at jeg alene vil ha ansvaret for mine foreldre når de blir gamle er ikke så morsomt. Dessuten vil jeg tro at mange enebarn er ekstra redde for å dø - for da blir foreldrene barnløse. Det var hvertfall slik med meg. Det er også et stort ansvar. Det må for all del ikke skje meg noe! Mine foreldre var "gamle" (etter datidens syn)da de fikk meg, og fikk ikke flere barn enn meg. Så det er ikke deres "feil" at jeg er enebarn, for de ville gjerne ha flere, men det har vært tyngende for meg. Nå slapper jeg faktisk mer av, fordi jeg har fått barn selv. Skjer det noe med meg, vil de fremdeles ha ham. Så man må faktisk spørre seg det ene tabubelagte men likevel uungåelige spørsmålet : hva hvis det ene barnet dør? Jeg skal nok prøve å få flere barn ja - kanskje to til for eksempel - men gir meg gjerne den tiden jeg trenger på å "glemme" fødselen først!
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #19 Skrevet 5. oktober 2006 Vi er på veg med vårt andre barn nå, så ja, jeg vil gjerne ha flere enn ett barn. Har selv søsken og er kjempeglad for det, så jeg ønsker også at jenta mi skal få hvertfall ett søsken. Men de første månedene etter fødselen var jeg skikkelig i tvil, fødselen var selvfølgelig vond og de tre første månedene svært krevende. Men nå er snuppa 10 mnd og jeg er skikkelig klar for nestemann som kommer i mai=).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå