21.april Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg mener jeg har lest et sted at man ikke skal ligge på rygg fra ca 6.mnd. fordi dette kan gi et press på hovedpulsåren som igjen stenger blodtilførselen til barnet. Noen andre som har lest dette? Jeg får jo ikke sove uten å ligge på rygg av og til....
BAcer med mirakel-jente :) Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Jeg mener også at jeg har lest det. Sover best på ryggen, jeg.. eller på magen.. Begge blir jo et lite problem med tiden
TM2006 Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Ja jeg har også hørt det. Men jeg mener også å ha lest at det er greit å ligge på ryggen bare du legger noe under deg på den ene siden, holder bare med et par cm tror jeg. Gleeeeeder meg til å kunne ligge på magen igjen jeg da
klar for #2 Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Har forstått det sånn at så lenge det er behagelig for deg å ligge sånn er det ingenting i veien med å ligge på rygg. Om det blir ubehagelig derimot kan det være smart å legge en pute under ene siden av ryggen, slik at du ikke presser på den hovedåra.
Veslejenta-klar*for*nr*2 Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 Beklager å måtte si dette, men dette her er da helt feil! Jeg snakket med legen min om nøyaktig dette på sist kontroll (jeg er forresten 27+4 - altså over 6mnd) Og hun sa at dette var helt forskrudd. Så lenge man ikke fikk noen smerter av å ligge på ryggen så var det så absolutt ingen fare for barnet ditt heller. Jeg ligger ¨nå på ryggen så og si hver natt og barnet mitt er like friskt og så absolutt levende enda! Så ikke ta dette så tungt om du ikke får smerter i magen av å ligge på ryggen Men magen skal en da helst ikke ligge på etter 6 mnd det er helt korrekt, det er fordi en "skviser" barnet om en legger for mye press på magen
Frk. Vable Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg leste i siste nr. av Gravid akkurat det samme. At noen ble veldig svimmel når de lå på rygg, og det var pga. det du sier her. Forsto det sånn på bladet at det kunne være farlig for både barn og mor, men jeg tror det er litt hysteri og sikkert sjelden... Jeg lå på rygg med førstemann, det gikk helt fint for oss begge!! Jeg tror og ta så lenge du selv syns det er behagelig, så går det greit!
Adrians_mamma Skrevet 5. oktober 2006 #7 Skrevet 5. oktober 2006 Jeg får smerter av å ligge på rygg... Ikke voldsomt vondt, men små stikk liksom.. Det er ufattelig slitsomt, for jeg sovner bestandig på siden, også ruller jeg over på ryggen med en gang jeg sovner. Nå våkner jeg jo av det, fordi det er ubehagelig, så det tar en stund før jeg får nattesøvn... Og jeg er bare 18+2 på vei!
icetulip Skrevet 5. oktober 2006 #8 Skrevet 5. oktober 2006 Når en ligger på rygg kan det bli press på en stor vene som heter vena cava. Denne fører blod tilbake til hjertet. En kan da få blodtrykksfall og evt besvime. Dette heter vena cava syndrom. Det er ikke farlig, men selvfølgelig ikke noe særlig å oppleve. Føler en at det ikke er ubehagelig å ligge på ryggen, så er det ikke noe problem. Men det kan jo endre seg etterhvert som en blir tyngre. Jeg klarer ikke å bestemme meg for å ikke ligge på rygg når jeg sover. Puter hiver jeg bare vekk i søvne. Har sagt til mannen min at finner han meg bevisstløs i senga, så får han snu meg over på siden. Han svarte at jeg alltid var "besvisstløs" når jeg sov.
Tommage♀♂ Skrevet 5. oktober 2006 #9 Skrevet 5. oktober 2006 Du kjenner selv om det blir ubehagelig å ligge på ryggen. Noen blir svimle ettersom det klemmer på blodåren, mens andre (som meg) føler de ligger med en 6 kg sekk mel på magen. Andre igjen merker ingenting. Jeg slet med søvnen forrige svangerskap, for jeg er en mageligger... Så å ha valget mellom kun høye eller venstre side var fææælt!
Gjest Skrevet 5. oktober 2006 #10 Skrevet 5. oktober 2006 http://www.babyverden.no/templates/QApage____14675.aspx
fikk prins 11.01.07 Skrevet 5. oktober 2006 #11 Skrevet 5. oktober 2006 å ligge på ryggen er ikke det jeg savner mest...jeg skulle gitt hva som helst for å sove på magen igjen...må nok vente en stund til desverre...jeg sover på siden jeg da...da sover jeg nesten godt hele natten...
Sommerfugler Skrevet 5. oktober 2006 #12 Skrevet 5. oktober 2006 Når magen blir tung (når er det egentlig...?) skal man helt unngå å ligge rett på ryggen for lenge av gangen, siden det kan blokkere blodtilførselen til barnet, men om man dytter puter eller noe inn under den ene siden, slik at magen tipper litt over fra midten skal det være helt ok!
nutri Skrevet 5. oktober 2006 #13 Skrevet 5. oktober 2006 Hvis man blir svimmel eller får ubehag av å ligge på rygg, så ikke ligg på rygg! Ligg på den måten som er behagelig for deg selv, da har barnet det også behagelig. Kan ikke tenke meg at det er behagelig å ligge på magen når den har begynt å vokse seg stor (jeg synes ikke det), ren naturlig refleks er vel å da ikke gjøre det....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå