Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en 2 1/2 år gammel jente. Verdens søteste selvsagt..

Hun er generelt lite trassig og stort sett grei å ha med å gjøre i det meste. Men hun har dessverre lagt seg til med at hun slår. Særlig slår hun mamman, men også pappa får noen klaps når hun later til å mene at det er fortjent. For oss som foreldre virker det som om hun slår umotivert - altså ikke som følge av diskusjon/krangel. Typisk sitter hunj på fanget vårt mens vi leser bok eller ser på barne-TV, men plutselig slår hun.

Skal ikke utgi meg for å ha mer innsikt enn jeg har, men vi føler nesten vi kan se i øynene hennes at hun gjør det for å utfordre oss. Vår respons er først å si at det ikke er lov, at det gjør vondt. Hvis hun gjør det igjen må hun sitte alene på rommet sitt. Hvis hun slår igjen blir det gjennomført (selv om vi sikkert ofte lar henne slå for mange ganger før vi gjør det).

Noen som har opplevd det samme? Gode råd/erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn var vår gutt når han var 2,5 år og rundt det i en periode. Han er nå 2,9 år og slår sjeldnere enn han gjorde før. Ofte så slo han når han var sliten, trøtt og frustrert eller ikke fikk viljen sin. Jeg har aldri tenkt at han gjør det for å skade meg eller gjøre meg vondt, men mer et uttrykk for frustrasjon, sinne og mangel på ord og evne til å kommunisere med meg. Av og til blir jeg sint og setter han på rommet til han har roet seg, speielt hvis han slår meg hardt i ansiktet eller gjør det bevisst. Av og til gidder jeg ikke bryr meg, bare holder han unna, og noen ganger lar jeg han bare slå meg. Ofte når jeg står oppe og han slår meg på beina eller rompa, fordi han ikke får viljen sin f.eks, så lar jeg han bare slå til han er ferdig, gidder ikke bry meg med det. Det er en periode som går over, og det er mye mindre av det nå enn før. Så lenge han ikke slår andre barn, så synes jeg det går greit å takle det. Lykke til:)

Skrevet

Hvordan er hans verbale utvikling? Er han flink til å snakke?

Barn som har problemer med å uttrykke seg verbalt, har ofte en periode der de slår. Sannsynligvis en måte å kommunisere på i mangel på ord. En måte å få ut frustrasjon og aggresjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...