Gå til innhold

Jippi! Hodet har festa seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i dag 34+2 og jordmor sa hodet var festet... Deilig å vite at det er "klart". Regner med det ikke er noen oppskrift på hvor lang tid til fødsel starter?? Er førstegangs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker ofte å gjøre det tidlig på 1.gangs.. i snitt går de likevel lenger gravide enn flergangs..

Skrevet

va på kontroll i dag. er i uke 37+6 og hodet har ikke festet seg. er førstegangs mor. litt skummelt men går nok bra.

Skrevet

Det går nok bra ja, har hørt om andre førstegangs som ikke har hatt hodet festet før rett før fødsel:)

Skrevet

Hei hei

3 ungen min festet hodet over 1 mnd før termin. Men likevel kom hu 3 dager over termin. Tror itte det har noe å si. Ville bare si min erfaring :)

Skrevet

Oki:) takk for svar alle! Måtte bare høre...

Skrevet

Hvordan veit de om hodet har festa seg a? Var på kontroll her om dagen, legen mente det var hodeleie, men hørte ikke no om det var festet eller ikke...

Skrevet

jordmor sa til meg at hodet var festet, men i helsekortet står det da som bevegelig enda... teit!

Skrevet

Det at hodet har festet seg, har vel ingenting å si i forhold til når fødselen starter. Det stemmer, som her er påpekt, at dette vanligvis er noe som skjer oftest hos førstegangsfødende. Hos flergangsfødende trenger ikke hodet å være festet før fødselen starter. Jeg, for min del har vært så heldig at hodet har festet seg tilfredsstillende i god tid før begge fødsler.

Det som er positivt med at hodet fester seg, er at du da ikke trenger å ta spesielle hensyn hvis vannet skulle gå. Så lenge hodet er festet kan du fortsatt være oppegående og ta det med ro dersom du ikke samtidig har rier, da. Skulle vannet gå uten at hodet er festet, må du ligge flatt og vente på ambulansen, for å forhindre at navlestrengen glir fram og kommer i klem mellom bekkenet og babyens hode (noe som gir oksygenmangel).

Det at hodet fester seg, vil også være med på å stabilisere bekkenet innenfra, og kan bedre situasjonen til enkelte med bekkenløsningsproblemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...