junijente_med_3søte Skrevet 4. oktober 2006 #1 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hei Jeg leste under at du har blitt utredet for habituell abort. Samme med meg... Var på sykehuset for utredning og blodprøvetaking for 1 mnd siden. Har ikke fått svar på prøvene ennå da, så jeg vet ikke om de finner årsak. Har nå mistet 3 ganger på rad etter 2 normale fødsler, alle gangene døde foster rundt uke 8. (MA). Leste at du brukte progesteron-medisin og blodfortynnende. Det jeg lurer på er om jeg kan be om disse medisiner selv om ikke de finner noe på prøvene. Vet du noe om det? Forsto som de fant årsaken på deg. Håper de finner ut noe på meg. Blir litt frustrert nå som jeg har tenkt å prøve igjen. Vet du noe om hva man har krav på av hjelp og oppfølging dersom man blir gravid etter utredning for habituell abort. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6558210-til-coscos/
evigoptimist Skrevet 5. oktober 2006 #2 Del Skrevet 5. oktober 2006 Hei junijente! Det ser ut til at vi to er i samme situasjon. Har selv fem aborter, tre før to friske barn og to etter. Er nå henvist til utredning for habituell abort. Fikk beskjed om at det er ventetid på 6mnd., men at jeg skulle ta kontakt om jeg ble gravid underveis... Synes det er fryktlig lenge å vente på å komme igang med utredning. Håper du får noen svar av din utredning. Sa de noe om hvor lang tid det tar før prøvene er klare? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6558210-til-coscos/#findComment-6570196
coscos Skrevet 8. oktober 2006 #3 Del Skrevet 8. oktober 2006 Hei! Jeg har vært på fjellet noen dager uten internett (egentlig ganske deilig), så beklager sent svar. Er vanligvis inne på disse sidene daglig, man blir jo nesten avhengig! Litt fælt å si det, men føler meg nesten som en "ekspert" på aborter etter 3 stk. Krysser fingre for at det ikke blir flere, og at denne spiren holder i 9 måneder. Synd å høre at du også har mistet 3 ganger. Desverre viser det seg at det er mange som opplever dette, selv om jeg synes alle mine venner og familie går gjennom svangerskap så lett som bare det! Vi får prøve å støtte hverandre, vi som har vært i samme situasjon! Husker ikke hvor lenge det tok før jeg fikk svar på mine prøver etter utredningen. Jeg hadde først en runde med prøver hos min gynekolog rett etter min 3. abort, og deretter fikk jeg ny "full pakke" med prøver på Rikshospitalet. Vet at noen prøver tar lang tid (bl.a. karyotype-prøvene), men de andre burde du få svar på innen en måned. Fra Rikshospitalet måtte jeg selv sende inn et brev for å få prøvesvarene, de sender ikke dette ut automatisk, så kan hende det er derfor du ikke har fått noe svar ennå. Når jeg var til Rikshospitalet, så sa de at jeg hadde utslag på koagulering og lavt progesteronnivå. Så derfor fikk jeg utskrevet Crinone, Albyl E og Fragmin. Jeg fikk dog beskjed om at det er ikke sikkert at dette virker, eller at det kan løse mitt problem, men det var verdt å prøve, da dette var det eneste de kunne gi meg som støtte for habituell abort. Så, hadde jeg vært deg, og du har noen av de samme symptomene, så ville jeg stått på litt for å få tilsvarende medisiner. Det skader ikke fosteret, og da føler jeg det er bedre å ta dette og være "føre var", enn å håpe på at det går greit uten noen hjelpemidler. Du kan jo bl.a. selv sjekke om du har kort lutealfase (tid fra EL til IKM), jeg gjorde dette i perioden mens jeg måtte vente (i og med at jeg hadde en blæremola og fikk beskjed om å ikke bli gravid på 6 md), og tok EL-tester hver måned for å sjekke når jeg hadde EL, og fant ut hvor mange dager det gikk før jeg fikk mens. For meg var denne rundt 10 dager, og det tyder jo på at jeg har lite progesteron. Tror ikke man har krav til hjelp og oppfølging ved ny graviditet, men de fleste leger stiller jo gjerne ekstra opp i og med at man har hatt problemer tidligere. Jeg ringte rett til sykehuset, og også til en privat gynekolog (i stedet for fastlegen), og har nå fått timer hos henne 2. hver uke for oppfølging. Dette betaler jeg ikke noe ekstra for, og hun sa at jeg skal ikke bekymre meg i denne graviditeten, så dersom det skulle være noe, er det bare å ringe henne, så skal hun sjekke meg. Foreløpig har jeg vært hos henne to ganger (og 1 gang på sykehuset), og alt ser bra ut så langt. Jeg er nok fremdeles bare forsiktig optimist, vanskelig for å slippe gleden helt løs når man har en slik historie med mange aborter, men håper at det vil gå bedre etterhvert og at jeg også kan nyte tiden fullt ut som gravid. Ønsker deg masse lykke til med videre utredning og senere ny graviditet! Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6558210-til-coscos/#findComment-6606979
junijente_med_3søte Skrevet 9. oktober 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 9. oktober 2006 Takk for svar Coscos. Jeg er glad disse sidene på Bim finnes, og at man kan utveksle erfaringer.... Jeg har lært utrolig mye ved å lese her ... Ja jeg skulle få svar i løpet av 4 til 5 uker. Vil ønske deg lykke til !!!! Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6558210-til-coscos/#findComment-6616874
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå