BusteLurva Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Sønnen på 2 år og 1 måned har alltid sovet lite, men nå er vi i ferd med å skli ut føler vi. Vi legger ham åtte, men han sovner sjelden før ni, halv ti, noe vi synes er alt for seint. Vi har sammen med barnehagen forsøkt å la ham sove i maks en time på dagen, det ga ingen større resultater, så nå har vi forsøkt å la ham sove så mye han lyster igjen. Dette fører ingen sted hen, så nå må vi finne på noe. Barnehagen foreslår tilbake til en time igjen, mens vi tror at en halvtime eller ingen søvn i det hele tatt er det vi bør gå for. Han sovner gjerne i huska eller lignende, så vi tror han trenger litt søvn enda. Hva tror dere, dumt å prøve en halvtimes søvn?
Grodan25 Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Hei, jeg hadde samme problem i våras. Det vi gjorde var at ha fikk sove max 1,5 time, for han var oppe i 2- 2,5 time på barnehagan. og da sovna han ikke på kvellene. En ting du må huske er at du kan aldri forlange at ett barn skal sove i senga, men det er du som bestemmer når han skal legge seg. Det vi fant ut var at holle rutinen om når han skal väre i senga og ta han opp samme tid vär morra så vil det stabilisere seg. Men det er så mye som hender i hode på dem i denne alderen og det kan hende at han såver veldig bra når han först sover. Jeg vil nog si at det er bedre å holde på 1 time sövn om dagen, for en halv time er veldig lite. Det kan jo hende at han pröver dere. Lykke til
BusteLurva Skrevet 4. oktober 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. oktober 2006 Høres fornuftig ut, jeg har et lite oppfølgingsspørsmål, hvordan håndterte dere at han stod opp når han allerede var lagt? Her legger vi stort sett til samme tid, men han står opp igjen og står oppe og hyler på oss. Vi har pleid å la det gå fem minutter før vi har gått opp til ham. Gjør vi oss selv en bjørnetjeneste ved å gå opp igjen? Vi har trappegrind øverst i trappa, og er alltid nede når han har lagt seg. Er litt enig, en halvtime virker litt lite...
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Vi har hatt det likedan som dere, men vi har prøvd å kutte søvna på dagen helt ut, og etter det er han nå greit i seng i sju-halv åtte tiden uten protester. Hvis han er veldig trøtt en dag, får han sove max en halvtime, da vekker vi han! Og søvna må unnagjøres før kl ett, ellers går det skeis!
Olaussen22 Skrevet 4. oktober 2006 #5 Skrevet 4. oktober 2006 Akkurat som dere over her har vi det også. Sønnen min har akkurat fylt 2 år og vi har kuttet ut soving på dagtid. Hvis han er veldig trøtt sover han max 1/2 time. De gangene han har sovet lengre, bruker han veldig lang tid på kvelden før han vil legge seg. Nå legger han seg mellom 19 og 19.30 uten problemer. Sovner på noen få minutter. Han er veldig trøtt og sutrete på ettermiddagen de dagene han ikke sover, men da må en være flink til å aktivisere litt. Anbefaler dere å prøve å gå ned til max 1/2 time. så ser dere nok resultater i at han sovner tidligere vil jeg tro. Lykke til.
ingrid73 Skrevet 5. oktober 2006 #6 Skrevet 5. oktober 2006 Gutten min på to år sluttet å sove på dagen da han var 19 mnd. Vi fikk et nytt liv, han sovner i løpet av noen minutter ca 19, 19.30. Han sover også mye bedre på natten etter at vi sluttet med dagsøvn så dette var helt klart en bedre løsning for alle parter. Nå sover han tolv timer nesten hver natt og våkner frisk og opplagt om morgenen. Han kan være litt trøtt og grinete på ettermiddagen men da går vi gjerne ut en tur eller leker litt med for eksempel plastelina. Jeg vil anbfale å kutte ned til et kvarter en periode og så kutte helt ut. Det var sånn vi gjorde det slik at ikke overgangen skal bli for stor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå