Gå til innhold

Gravid i 9. uke og stor cyste på eggstokk. Dårlige odds ?

Mamma i uke 28

Anbefalte innlegg

Huff, dette har vært et fælt døgn. Startet å blø i går ettermiddag og blødningen fortsatte hele natten. Fikk time på gyn.poliklinikk og min første ultralyd. Legen fant tvillinger; et foster med hjerteaktivitet - og et uten. Jeg burde jo pustet lettet ut for nå vet jeg ihvertfall at jeg har et barn der inne som lever, MEN: Legen fant også en cyste på venstre eggleder som var mye større en fosteret. Jeg mener hun sa at cysten var 10 cm i diameter ?!

Jeg skal tilbake på kontroll om to uker for å måle om cysten stadig vokser. Sannsynligvis må den fjernes, men ikke før etter uke 12 for da er visst sjansen for abort mindre.

Er det noen andre som har vært igjennom noe lignende ? Vær så snill å fortell meg at dette kan gå bra !! Og er det noen som kan fortelle hvordan slike cyster fjernes ? Er det en inn-og-ut på dagen operasjon, eller må jeg være på sykehuset noen dager ?

Fortsetter under...

Hei, jeg var gravid med en stor cystes om sprakk... Jeg var gravid i uke 6. dette medførte en stor blødning og jeg ble operertpå dagen. Og de skulle prøve å redde bebisen min.Og nå er jeg 27 uker på vei,og bortsett fra noen kjempestygge arr på den runde magen min, så er alt ok! Så jeg ønsker deg lykke lykke til!!

Hei Daniella's mamma

Tusen takk for svar. Jeg bare lurer på hvorfor du måtte opereres dersom cysten sprakk av seg selv ? Og var du lenge på sykehus i forbindelse med operasjonen ? Vet du forresten noe om hvordan du fikk cysten ? Legene hadde en teori om at høyt hormonnivå pga. tvillinger samt ekstra hormoner fra pergotime-kur kunne ha noe med dette å gjøre.

Det ser igrunnen ut som vi er litt i samme båt. Jeg hadde også svangerskapsforgiftning sistgang (jeg ser du har skrevet litt på sidene som handler om oppfølging etter preklampsi). Jeg fikk en bitteliten gutt i uke 28 og har en herlig liten toåring i dag. Jeg ble lovet tett oppfølging ifra Rikshospitalet ved en eventuell ny graviditet, men på kontrollen i forrige uke ble det tilbakevist. Nå mener de at vanlig oppfølging hos fastlege og jordmor vil være nok. Jeg har min tvil .. Kommer til å insistere på mange ekstra blodtrykksmålinger og ekstra UL i uke 24 for å sjekke at barnet vokser som det skal.

• 1 måned senere...

Hei, bare lurer på hvordan det går med deg og cysten?må du operere? vet du hvilken type cyste du har. Jeg er nemlig i samme situasjon, har en cyste på ti cm på høyre eggstokk og er gravid i uke 17. Skal på Ullevål på mandag for å høre "dommen". Jeg regner med operasjon da det er en cyste med blod og slim i. Må innrømme at jeg er veldig bekymret for utfallet av dette.Har også fått beskjed om at jeg ved eventuell operasjon må fjerne hele eggstokken, så håper vel at jeg kan vente med dette til etter fødsel.

Jeg er også gravid er i uke 35 nå og alt er bare fint.

Da jeg var på ultralyd i uke 18 fant legen en stor syste på 10 cm.

Og hadde også litt blødninger i de 3 første mnd.

Måtte tilbake til legen til ny ultralyd i uke 24 (tror jeg det var), da var den blitt noe mindre.

Legen fortalte meg at med hans erfaringer, så ville systen forsvinne helt og ikke stå i veien for fødselen. Som sagt er jeg nå i uke 35 og systen er helt borte........ Så da fikk legen rett han da, så han vet nok hva han snakker om.

Så dette skal nok gå bra skal du se

Jeg spurte legen hvordan de fjernes.

Jeg fikk da beskjed om at systen tømmes for væske med en tynn nål,og skulle ikke gjøre vondt, og var ikke farlig for barnet heller.

Inn og ut på dagen.

Annonse

Hei !

Cysten min er helt borte nå. Jeg var på kontroll i uke 12 og da hadde den krympet til 2,5 cm. Nå er jeg i uke 15 og legen så ingen cyste på ultralyden sist fredag. Det var en vanncyste. Jeg var fryktelig redd i begynnelsen. Det virket så dramatisk da legen som først fant cysten måtte tilkalle to andre leger for deres vurdering. Mens leger som har sett på cysten senere har bare sagt: 'ja, her er det en svangerskapscyste - det er helt vanlig - den kommer til å forsvinne snart'. Og de fikk jo helt rett.

Lykke til !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...