Gå til innhold

Setefødsel eller KS ??

Anbefalte innlegg

Jeg har fått bekreftet at jenta mi sitter.

Skal på sykehuset på mandag men forsøk på vending. Gruer meg litt til dette.

Hvis de ikke klar er å snu henne så er jeg så i tvil om jeg skal ha setefødsel eller velge ks. Skal ta røntgen av bekkenet for å se om det er plass for en setefødsel.

Hun er estimert til 4100 til 4200 g ved fødsel, og det synes jeg er stort for en setefødsel, men legen på sykehuset sier at dette ikke er noe problem. Men kjenner jeg blir urolig av tanken.

Velger jeg ks så får jeg jo et sår og det er jo en opperasjon. Har hatt sår på samme plass før og vet hvordan det er og det er ikke noe godt (fjernet en eggstokk for 4 år siden) Såret blir bare halve strørrelsen men alikavel det er et sår.

Positive med ks er at jeg får en dato når jeg skal få se snuppa, slipper å gå på overtid, slipper smertene ved vaginal fødsel osv.

Å jeg føler meg så hjelpesløs, vet ikke hva jeg vil.

Vurderer frem og tilbake hele tiden.

Hva synes dere og hva har dere bestemt dere for??

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6556656-setef%C3%B8dsel-eller-ks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk vite i uke 28 at babyen i magen satt i seteleie. Var på ul igjen i dag (35 uker) og babyen sitter fremdeles. Fikk beskjed om at det enda er muligheter for at den lille snur seg, særlig fordi jeg er 2.gangsfødende og de fester seg senere en 1.gangsfødende. Skal over helgen prøve akupunktur i håp om at det hjelper.

Jeg har bestemt meg for setefødsel foran keisersnitt hvis de på sykehuset mener mitt bekken er i stand til det. Har tenkt en del på alternativene, og jeg personlig rangerer ks til slutt. Har hatt en vaginal fødsel før, og ønsker å gjøre dette en gang til. Vil føle meg frarøvet en stor opplevelse ved ks. Stoler også på sykehuset hvis de sier at setefødsel vil gå greit.

Men dette er jo noe hver og en må ta stilling til, vet mange vil velge ks.

Har i tillegg pratet med ei jeg kjenner, hun fødte sitt andre barn i seteleie og sa at den første fødselen hennes med hodeleie var mye verre.

Håper din lille snur seg, og min også, så slipper vi ta disse valgene.

Ønsker deg lykke til uansett :-)

Hei på deg.

Nå, i kveld har jeg feiret min sønn, som er tre uker, og kom med bakene først. Jeg fikk vite to dager før termin att han kom "feil vei" og grudde meg noe veldig.Hadde snu forsøk, og dette var ikke behagelig, men veldig greit å ha prøvd, psykisk. Fødselen gikk som en drøm, hadde veldig tiltro til legene og jordmoren på sykehuset, og veide veldig for/imot keisersnitt. Det var en fantastisk opplevelse, og jeg synes du skal prøve å se positivt på dette. En sete fødsel går som en vanlig fødsel, helt til den siste pressrien, når en lege skal hjelpe babayen ut, pga skuldrene.Jeg hadde en tanke som hjalp meg veldig : om det tar 5 timer eller to dager, er det 5 timer eller to dager av resten av våre liv. . . . Og det er en fantastisk sannhet. Håper du får de svarene du trenger på mandag på sykehuset, og husk, det er alle skrekkhistoriene vi hører, ikke de som går som min, som en drøm !!!

Hvilket sykehus hører du til da? Jeg ble forklart at grensen går ved 4000 g for setefødsel, og at det kun er ett sykehus i Norge som tillater setefødsel på baby inntil 4500 g. Kanskje du skal føde ved dette sykehuset? Husker ikke nå hvilket sykehus det var, men tror det var enten st.olav eller det i stavanger. Nei, husker ikke helt...

Uansett, jeg ville ikke gått for setefødsel på en såpass stor baby, men så valgte nå jeg KS da min baby lå i sete. Hun var etimert til ca 3500 ved termin, men hun var 3520 da hun kom til verden 13 dager før termin. Vektestimeringen er jo ikke helt sikker, og de kan jo ta feil både den ene og den andre veien.

Planlagt KS var en veldig flott opplevelse, og jeg var i fin form etterpå. Synes det vanskeligste var å komme fram til en avgjørelse. Når jeg endelig klarte å bestemme meg for forløsningsmetode, så ble alt mye enklere :-)

Takk for svar alle sammen

På søndag, dagen før vendingen bestemte snupa mi seg for å komme ut.

Så jeg fødte henne i sete og det gikk fint, var en lang (20 timer) og slitsom fødsel men verdt det.

Hun var 3180 gram så hun var ganske stor

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...