Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med gutten som er 22 mnd. Han har alltid (siden vi begynte med fast føde, 5 mnd) vært kresen på mat. I begynnelsen spiste han grøt og det like han enda, men kun babygrøt fra nestle ikke havregrøt o.l. Middag har også vært et evig problem, og det har han aldri likt spes godt. Han liker ikke poteter eller andre grønnsaker, har forsøkt å lage moser og alt men nei. Kjøtt er også et problem, bortsett fra pølser, det glir som regel ned. Men alt annet spytter han bare ut igjen. Det samme er med brød. det eneste han vil ha er leverpostei, men nå vil han ikke ha det heller, spytter det bare ut. Har forsøkt å lage frokost med f.eks. en kvart skive med leverpostei, en kvart med syltetøy og en halv med ost, men han neskter blankt unsett hva slags pålegg. N har han begynt i barnehagen og de sier han spiser bra der på formiddagen, og da spiser han mye rart,-fiskekaker, makaroni etc, som vi har forsøkt hjemme før men som han bare spyttet ut igjen. Matpakka får jeg som regel i retur, bortsett fra yoghurt og frukt han har spist. Han får ikke noe særlig mat utenom måltider. Så hva gjør vi? Han like jo ingen ting? Han sulter ikke i hjel heller, men han må jo få i seg noe? Vet at de spiser det meste bare de blir sultne nok, hva mener dere om å "sulte" dem for å få dem til å spise? Hvis han nekter å spise noe, gir vi an aldri mat som vi vet han liker før en stund etterpå, sånn at han ikke ser sammenhengen her da. Håper noen har noen råd!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Hei, har ikke noe godt svar til deg, og jeg sliter litt med det samme med jenta mi på 21 mnd. Men har du prøvd å gi han maten i biter hver for seg, ikke mose eller blande maten sammen? Ofte vil barna spise en smak av gangen. Sitter dere sammen med han når han spiser?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 ja, og da spiser han i hvert fall litt, men det blir ikke mange bitene. Har laget de deiligste retter og de enkleste retter men han spytter det bare ut. Går jo nesten på selvtilletten løs (C:
zadine Skrevet 4. oktober 2006 #4 Skrevet 4. oktober 2006 Har samme problemet med tulla på 18 mnd. Hun vil nesten ikke spise noe, og slik har hun vært siden hun var ca 6 mnd. Så jeg henger meg på spørsmålet
M&T mamma Skrevet 5. oktober 2006 #5 Skrevet 5. oktober 2006 har du forsøkt å ikke bry deg med hvor mye han spiser og hva han spiser? Det er jo nettopp det som skjer i barnehagen og der spiser han jo. Der får han ikke masse oppmerksomhet mens han spiser. Kanskje det rett og slett blir for mye dill? Dette er ikke negativt mens (for jeg skjønner veldig godt problemet ditt), men hvor fornøyd hadde du vært om mannen din satt og så på deg og målte deg på hvor mye du faktisk spiste? Jeg tror dette er et veldig vanlig barneproblem. Kanskje du kan få litt hjelp fra helsesøster? Også kan det jo faktisk være at han ikke liker brød...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå