Gå til innhold

Noen som vurderer Grete Roede underveis?

Anbefalte innlegg

Hei, Er ny her inne i denne omgangen (Var fast gjest for 2-3 år siden da jeg var gravid med sønnen min på 2 år), og har nå som forrige gang en startvekt på ca 95kg. Forrige gang endte jeg opp i fantastiske 116kg, og det værste var egentlig at jeg fortsatte opp i vekt egger fødselen, og veide på det meste 116kg selv uten baby i magen! Gikk ned til rundt 90 med GR i fjor, og har hatt en litt tøff sommer matmessig, og er som sagt oppe i 95 nå. Er ikke mer enn ca 6 uker på vei, så her er det ingen mage å snakke om enda. (Er forresten 1.80 høy, så selv om jeg til tider er veldig stor går jeg stor sett inn i XL)

Vel poenget var egentlig at jeg denne gangen vil kontrollere oppgangen, og i beste fall vil jeg helst ikke gå opp noe særlig i det hele tatt. -Antar det kommer noen kilo på slutten, men jeg har som mål og avslutte dette svangerskapet under 100. Er det andre som vurderer vekt-kontroll i svangerskapet her? Jeg kjenner menyene på GR, og vet at jeg aldri spister så sunt, variert og MYE når jeg ikke tenker på kostholdet. -Forskjellen er egentlig at alt jeg spiser er sunt, så alt jeg putter i meg kan nyttigghøres både av nurket og meg.

En dagsmeny for meg på GR-opplegg er

2 skiver frokost med 20 gram pålegg på hver.

3 skiver lunsj

middag med rent, enten kjøtt, fisk eller fugl

Poteter/Ris/Pasta,

salat

2 skiver kvelds

melk/yoghurt 3-4 ganger daglig

3 frukt daglig

Hemmeligheten er antall måltider om dagen for å holde blodsukkeret oppe, (bør være minst 5, gjerne 6) samt mengden av inntak til hvert måltid.

Er ute etter andres erfaringer, tanker, eventuelt motforestillinger til dette prosjektet.

"fersk andregangs-gravid!"

Fortsetter under...

Hei hei...

Jeg er da enda ikke blitt gravid, men jeg må ned 10 kg før jeg får hjelp på ullevåll. Jeg har nå startet GR meny:-) Jeg er ikke på noe kurs men bruker GR over internett og tenker sunt på alt som er... jeg har fått med meg søstra mi for oppbakking.

Jeg synes at det du har skrevet høres veldig fornuftig ut... Men husk at du kun skal ha 5 dl skumet melk pr dag... eller 4 dl lettmelk. Jeg husker ikke helt hvor mye du kan spise av youghert i stedet. Så jeg bruker ca 1,5 dl mager kesam hvor jeg blander med konsentrert fun light og har litt 4-korn oppi... Prøv det...det er snadder:-) Lykke til framover..... Kansje vi kan bakke hverandre opp framover???

Hei doffine! Jeg vil gjerne være med på litt oppbakking her inne! Det eneste som er vanskligere med kostholdet under graviditeten, er at jeg ikke tillater meg selv aspartam eller andre kunsitge søtstoffer i det hele tatt. Jeg vet det er skadelig, men det er ikke blitt forsket på foster i forbindelse med denne typer stoffer, men aldri i verden om mitt nurk skal være forsøkskanin! Jeg drikker 2 dl skummet til frokostblanding om morgenen, hvis jeg ikke ta 2 dl Biola blåbær, deretter blir det 2 små youghurter, enten Mild og Lett fra Tine, eller Biola med jordbær. Vil ikke bruke de andre lett-ypghurtene pga søtningsmidler!

Da er vi igang!

Det skjønner jeg meget godt:-) Men yopali er også sunn... Den har vel ikke tilsettninger?? Jeg vet ikke... Men jeg fant ut at naturell yoghert også er snadder om jeg blander inn ønsket bær eller frukt:-) Jeg har kutta ut cola light til og med...selv om det er ja-mat på GR. Jeg drikker kun vann hele uka igjennom. Og masse. Vi har så sinnsykt godt vann her vi bor... Men koser meg i helgen med lighten min:-) Ellers har jeg fått for vane og lage masse middag til meg selv. Wok selvfølgelig...jeg bruker 1/4 kjøtt, altså riktig kjøttmengde og resten grønnsaker:-) masse å kose seg med:-)

Det er så godt at vi er flere her som vil være med på dette:-) Det er ikke alt jeg forteller min søster, så her har en liksom flere ting en kan hjelpe hverandre med.... helt knall...!!!!! Oppmuntring og bakking skal du få hele veien av meg om du vil ha:-)

Nå har vi vært å gått et par kilometer med hunden min, så nå skla det bli godt med lunch...

Tror nok de fleste hunder er store fan av GR :-) Selv er jeg alergisk dessverre, men skal bedre samvittigheten med spinning i morgen! Startet for 2 uker siden med spinning 2 ganger i uken, ble syk etter en uke, men er nesten frisk igjen nå, og skal ikke vippes av pinnen!

Er redd det er aspartam i Yoplait sin 0,1 prosent, men ikke i den vanlige! Er også glad i naturell med frukt! .Har du prøvd smoothies? Naturell yoghurt med frosne bær! -Nam nam! Ellers er en favoritt hos meg eple (skrell og del i skiver, myk-gjør i micro'n) med Mild og Lett vanilje (Sans går også bra) og masse kanel på! -Det er favoritt desserten min!

Annonse

jeg fikk andbefalt å gå på gr av jordmor i dette sv. hun var faktisk nesten sint fordi jeg var overvektig. jeg har ikke gjort det for jeg tror ikke på slanking i sv. men tenkte jeg skulle gå ned etterpå. ved hjelp av sunt kosthold og mosjon. jeg har tid til å vente til lillegutt er kommet jeg.

jeg spiser ikke så usunt i utgangspunktet men er svak for det søte. og det har jeg redusert i sv. og har tenkt og fortsette med det.

jeg er ikke gravid enda.... sliter med å bli det... har prøvd i 10 måneder.... men jeg går på grethe roede nå... tenker at det kanskje hjelper for å bli gravid hvis jeg går ned noen kg..... synes det er et bra og sundt opplegg.

Har en venninne som også går på grethe roede og nå ble hun gravid.... men kurslederen sa at hun fint kan klare seg på 1600 kalorier uansett.... at det bare er fint at hun går ned litt i vekt. så hun skal fortsette.

Synes det er unødvendig at jordmor skal være sint.. Hva hver enkelt ønsker og er motivert for må vi klare å stå for selv!

Men jeg tenkte bare å legge inn en liten advarsel. -Jeg er nemlig reddere for "hard" slanking i ammeperioden enn i svangerskapet! -Det er fordi gift-stoffer som bly og annen forurensning lagres i fettvevet, og ved slanking oppløses dette og overføres i melken. -Det kommer i tillegg til at man faktisk kan risikere å miste melken også. -Derfor vil jeg si at skal du først vente, så vent til du er ferdig med fullamming også!

Ellers er jeg enig at slanking ikke er sunt uansett. Vil heller kalle det livsstilsendring! -Og ved å spise sunt og variert og trimme moderat under svangerskapet gjør man både seg selv og knøttet en tjeneste.

Hei lengter!

Håper det skal gjøre susen for deg! Fint opplegg ja! -Når jeg først går på det synes jeg ikke det er noe problem, og jeg føler meg sunn, flott og sprek ;-)

Regner med at venninnen din er ganske tidlig i svangerskapet? Synes 1600 høres ganske lite ut, men det avhenger selvfølgelig av utangspunktet.. (For meg på 180, så er menyen 1900 selv om jeg ikke hadde vært gravid..)

Lykke til iallefall!

Jeg klarer ikke å forstå folks om vil slanke seg under en graviditet.Greit at en vil prøve å spise sundt og ikke stappe i seg masse snop og potetgull,men dirkete slanking forstår jeg ikke.Hvorfor ikke heller slanke seg før en blir gravid,greier enn ikke det,vel så kan en slanke seg etterpå.Var selv 98 kilo før svangerskapet starter,men har aldri tenkt på slanking,men har vært mye kvalm,så jeg har gått ned i vekt,men det er ikke min skyld.

Hei sylvi stvg

Når jeg snakker om GR, så er det ikke snakk om slanking i "gammeldags" forstand. Det er snakk om livsstilsendring, det er snakk om å kutte ut søtsaker og overflod av fett, legge inn litt trim i hverdagen, og ikke minst å ha et variert og godt kosthold. -Det er faktisk veldig mye værre å være kvalm over lang tid, siden kroppen ikke klarer å holde på næring, og selv da er det stort sett bare moren det går ut over.. (Slappet, dehydrering)

De tilfellene der det har vært skader på foster pga slanking, så er det i forbindelse med sykdom som bulimi og anoreksi, og det har ingen verdens ting med ett sunt kosthold å gjøre.

Som mange opplever her inne, så er det å passe vekten, (det er ikke snakk om slanking!) under svangerskapet noe som både jordmødre og leger anbefaler for oss med høy startvekt. I første trimester, før magen begynner å ta form, så er det ingen fare å gå ned noen små kilo heller.

-Dette ville vi ikke opplevd for 3-4 år siden, siden det er blitt større fokus på effekt av vekt og fysisk form på gravide og fødende. Dette er også årsaken til at noe kan og ofte bør gjøres under svangerskapet; økt fare for komplikasjoner under fødsel. -Og jo, jeg har slanket med ca 25 kilo før jeg ble gravid, men vil ikke gå opp disse i svangerskapet, og velger derfor å søke hjelp for å passe vekten underveis.

-Ofte spiser folk som forsøker å passe vekten for lite mat, og for oss store, så kreves det ganske mye energi for å holde forbrenningen i gang, og dermed ble kvitt fettet. -Hvis noen her inne mener det er for lite med 2-3 skiver til frokost, lunsj og kvelds (jeg begynte faktisk å spise kvelds på GR-kurs, har aldri gjort det før!), middag med litt karbohydrater (potet, ris eller pasta) og kjøtt/fisk/fugl og masse salat/grønnsaker. I tillegg mellommåltider med frukt og yoghurt, så er jeg nyskjerrig på hva de spiser i løpet av en dag. Alt jeg putter i meg utenom denne listen har en tendens til å være sjokolade, potetgull, kaker eller brus, altså ingenting ikke kroppen og nurket klarer seg mye bedre uten!

Når det gjelder kvalme i svangerskapet; -Unngå fet og halv-fabrikata mat, spis knekkebrød i steden for brød, og ris til middagen. -Det hjelper iallefall for meg!

Cam: Veldig bra beskrivelse av GR-opplegget her. Det er så forferdeleg mange som ikkje skjønar at det å kutte ut usunn mat og begynne å trene ikkje er det same som å slanke seg.

Og så er det utruleg mange som vil ned i vekt som et aaaalt for lite. Heilt skummelt!

Annonse

Ja, ikke sant?? Var inne på Kostholdsdebatten en tur, men der var det diskusjoner på Herbalife og slankepiller! -Kunne knapt tro mine egne øyne, og enkelte anbefalte slankepillene til gravide og ammende! -Helt utrolig! -Jeg er helt sikker på at ikke alt innholdet der er testet på gravide (for det er ikke lov), og hvis de har noen effekt i det hele tatt, så kan jeg ikke se for meg at det er positivt i svangerskapet!

Takke meg til diskusjonene her inne ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...