Gå til innhold

Første svangerskapskontroll

Anbefalte innlegg

Da er vi tilbake fra svangerskapskontroll. Så spennende!!!

Jeg trodde jeg var 12+3 i dag, men der tok jeg visst grundig feil. Legen mente at jeg er 13+5, og når hun målte livmoren så stemte det visstnok ganske bra. Min nye termin er 8.april 2007. Men helt sikker termin er det jo ikke da.

Så nå er jeg altså i 14. uke allerede.

Så fikk vi høre hjertelyden!

Det var veldig beroligende. Jeg har hele tiden tenkt at siden jeg kaster opp så mye så må vel alt være bra. Det er jo det jeg har hørt i alle fall! Men siste uken begynte jeg å tenke at kanskje kroppen min bare lurer meg? Kanskje går jeg og bærer på et dødt foster men kaster opp bare fordi jeg tror jeg er gravid? Men så slo jo hjertet akkurat sånn det skulle, så da var alt bra.

Mannen min fortalte etter kontrollen at i natt hadde han ligget og kjent på magen min mens jeg sov. Han prøvde å kjenne etter om han kjente noe, og han mente han gjorde det. Trodde først det bare var sin egen eller min puls han kjente, så han prøvde å trykke litt andre steder på kroppen min, og da kjente han det jo ikke lenger. Og vi mener jo at vi har kjent hjertet til babyen tidligere også et par ganger. Det er så utrolig spennende at det er et liv i magen min!

Ellers ble det en del prating på kontrollen. Målte blodtrykket og det var litt høyt på overtrykket, men ellers var jeg helt fin. Ikke protein eller sukker i urinen en gang! Så jeg er ganske så letta i dag. Det ble tatt en del blodprøver for å teste blodtype, røde hunder, hiv, syfilis og jerninnhold. Så fikk vi noen bøker som vi kan lese litt i. Spennende! Skal bestille time hos jordmor nå. Neste kontroll skal vel være i uke 24 egentlig, og så blir det ultralyd i uke 18-19. Men siden jeg har litt høyt blodtrykk skal jeg tilbake til legen allerede om en måned - den 2.november. Det blir jo bare for å måle blodtrykket da.

Dette var jammen en spennende dag!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/6553524-f%C3%B8rste-svangerskapskontroll/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde du GU i dag? Jeg var hos legen da jeg var 9+5, og da tok jeg bare blodprøver og sånn........Har ny time, og da vil jeg være 12+5 - da skal jeg ha GU. Syns det virker så sent, liksom. Redd han skal "ødelegge" noe, jeg.........

Hadde ikke GU, for det hadde jeg både i mai og i juli. Så det var ikke nødvendig. Og celleprøve var ikke nødvendig siden jeg er så ung (23 år). Eneste hun gjorde var å kjenne på livmoren innvendig og utvendig for å måle symfysen eller hva det nå var...

Men jeg skulle hatt GU hadde det ikke vært for at det ikke er så lenge siden. De kan jo ikke ødelegge noe. Hva skulle det vært? Tror du kan slappe trygt av. :)

Fastlegen min sa det ikke lengre var noe "Krav" om å ta GU på 12ukers kontroll..

Men han sa de "gode gamle legene" fortsatt tok en GU og synes det var viktig! Han mente det var de litt ferskere legene som droppet sånt

Hmmm...

Jeg tok ikke GU, legen sa at det gjorde de ikke lenger. Nå har ikke jeg akkurat n fastlege som gjør noe ekstra, men.... (ble vel egentllig ikke lei meg heller, GU kan jeg godt klare meg uten, men vil jo vite at alt er bra da...)

Jeg var hos legen da jeg var 11 uker på vei. Han var veldig grundig, tok GU, (ikke så gammel lege), tok celleprøve selv om det ikke er mer enn to år siden sist, og kjente på magen og brystene,(pga har vært gravid og ammet før sa han) og tok mange blodprøver, faktisk 7 glass. Jaja.

Syns det er godt å vite at alt blir sjekket

Annonse

undersøkelse av bryst er jo for å kjenne etter kuler som ikkje skal vere der.er jo ganske betryggande at det blir gjort. var til lege i veke 11 tok gu men det var nok for å ta celleprøve, masse blodprøver så blei sjekka grundig. hadde god tid, ein heil time faktisk:-)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...