Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke fått meg til å spørre legen om dette, men jeg synes det er rart at jeg legger på meg så lite. Jeg er 35 uker på vei, 174 høy og har lagt på meg fra 70 til 75 kg. Med førstemann hadde jeg vel lagt på meg 12-15 kg omtrent på denne tiden...

Jeg spiser godt og som oftest sunn mat (i tillegg til at jeg spiser enten noe sjokolade eller is eller potetgull hver dag). Løper vel litt etter veslefrøkna har, så det går nok litt energi til henne, men ellers er det ikke akkurat noe trening å snakke om.

Er det fler som legger på seg lite? Er det noe å bekymre seg over og noen fare for babyen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i uke 41 (!!) og har totalt lagt på meg 6 kg. Det er jo lite syns jeg, men hverken legen eller jordmor har kommentert vekta mi. Tror ikke d er fare for babyen. Den tar den næring den trenger uanz!

Skrevet

Jeg er nå 42 uker på vei og blir satt i gang i morgen eller fredag. Har gått opp tot 6,5 kg og fått mange kommentarer av folk, men JM og lege forsikrer meg om at beben har det bra.

Jeg spiser normalt.

Magemålet ligger dessuten i øvre grensa så han har vokset han. Men man ser jo ikke klok ut. Som et pære på to pinner.

Skrevet

Jeg er 32+2 på vei i dag å har enda ikke lagt på meg noen ting.

Jeg spurte legen om dette var normalt og han sa at det var ingenting å bekymre seg for.

Babyen tar til seg den næringen den trenger.

Jeg måtte heller se meg som heldig.

Skrevet

hjelp...følte meg plutselig som elfantmannen her jeg sitter..jeg har lagt på meg over 20 kg..er i uke 34..hehe..men jeg var forferdelig tynn når jeg ble gravid,slet med å legge på meg....men likevel...Tror dere bare skal være glade ja,dere slipper å jobbe med å få det av etterpå =)

Skrevet

Som flere her sier er det nok ingen fare. Jeg la på meg totalt 5 kg ved forrige svangerkskap, nå er jeg oppe i hele 6 kilo. Dersom ikke lege eller jordmor sier noe og bekymrer seg over dette kan du nok ta det med ro. Babyen tar nok det den skal ha.

Skrevet

Jeg har det likedan som deg. Jeg er 167cm og veier naa 57 kg, bare tre uker fra termin. Vet ikke hvor mye jeg veide foer jeg ble gravid, men tror nok det var ca 50kg. Magen min vokser, men den er fremdeles noksaa liten. Naar jeg sier at jeg snart skal foede faar mange sjokk!!

Jordmor har ikke kommentert vekten, jeg spiser og lever sundt.... men jeg fikk en ekstra UL sist uke og det viser seg at babyen er veldig liten! Jeg er ikke saa veldig bekymret, for nr.1 var ogsaa liten... men jeg hadde likevel ventet at nr.2 skulle vaere litt stoerre, ikke enda mindre!

Skrevet

Jeg er nå i uke 33, og har akkurat tatt igjen startvekta. Jeg går alltid ned i vekt de første månedene, for så gradvis å legge på meg. Har vel lagt på meg ca 5 kg fra jeg var på det letteste, men veier som sagt det samme nå som jeg gjorde før jeg var gravid. Med fortsatt normal vektoppgang på 1/2 kg pr uke, kommer jeg til å bli ca. 4 kg tyngre før nurket vil ut.

Som så mange her har poengtert har ikke vår manglende vektoppgang noe å si for fosteret. Babyen tar det den trenger av næring, uansett. Det er oss, mødrene, det går utover. Vi tærer på våre reserver når vi ikke legger på oss som normalt. JM og lege kommenterer ikke den manglende vektoppgangen hos meg, heller, men JM fokuserte litt på det ved første kontroll, og var litt bekymret for om jeg ikke greide å spise.

Manglende vektoppgang har ingenting å si for størrelsen på babyen. Jeg har sluppet unna den store vektøkningen begge ganger tidligere, og min førstefødte veide 3830g, nr 2 veide 3640g (til tross for at hun ble født 9 dager over tiden). Begge var større enn gjennomsnittet, SF-målet var omtrent på grønnstreken begge ganger, men magen min har begge ganger vært relativt liten, det er den heldigvis nå også.

Vær heller takknemlig for at dere slipper å bli så tunge. Det gjør det heller enklere for oss i tiden etterpå, og det er lettere å gå gravid når man slipper å legge på seg så mye.

Det finnes ingen regel for hva som er normalt, noen legger på seg mye, uansett hvor sunt de lever, andre legger knapt på seg i det hele tatt. Livet er urettferdig, sånn sett. Det viktigste er at vi spiser nogenlunde variert og sunt, slik at vi får dekket vårt næringsbehov, og at vi ikke bevisst driver og slanker oss.

Skrevet

Tror ikke det er farlig for jeg har spurt min lege om dette da jeg kun har gått opp 1 kg og er i uke 40 ,hun sa at babyen tar det den skal og den eneste det går utover er deg selv:)

Skrevet

Det er ikke farlig og legge på seg lite, det betyr bare at du tar av i deg selv, du blir fin og slank med en gang etter fødselen.

Jeg er nettopp ferdig med mitt 3 svangerskap og denne gangen la jeg på meg 6 kilo, få minutter etterpå var magen helt flat igjen, ikke antydning til hengemage her nei. Nå 27 dager etterpå er jeg veldig slank og fast i fisken.

Med førstemann la jeg på meg 3,8 kilo, jenta var 2620 gram ved fødselen, med nummer 2 la jeg på meg 6 kilo, gutten var 3330 gram, og denne jenta var 3170 gram når hun kom. Så mine var friske og fine ved fødselen selv om jeg la på meg lite, se deg selv som heldig du, det gjør jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...