Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #1 Skrevet 4. oktober 2006 Det har blitt et ganske stort prosjekt å få i jenta vår på 13 mnd mat. Det er nok helt og holdent min skyld, fordi jeg har alltid syntes hun spiser lite, og dermed gjør jeg alt av distraksjoner - lese bok, leke etc (ved bordet) - for å lure i henne maten. Nå kan hun ikke spise uten alt dette, og i tillegg krever hun liksom alt annet enn det som allerede er på bordet av leker. Så jeg løper opp og ned for å hente ting... Ja, jeg er dum. Når jeg prøver å ikke hente alt hun peker på, så vil hun ikke sitte der og spise. Det er absulutt ingen fare med at hun spiser for lite, det er bare en "hang-up" jeg har tror jeg. Kanskje er hun drittlei hele styret med å spise...? Jeg burde kanskje vente med å gi henne mat til hun er skikkelig sulten, jeg tror hun aldri er skikkelig sulten, fordi jeg er så stressa på at hun skal få i seg noe at hun får litt å spise nesten hele tiden. Har nok kommet inn i en litt dårlig sirkel... Har noen erfaringer med det samme, og kanskje tips til hva jeg kan gjøre?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2006 #2 Skrevet 4. oktober 2006 Dette er akkurat slik vi har det også med gutten vår på 14 måneder. Det begynte med at han ikke ville ha flaske da han var 3 mnd og har bare fortsatt slik med all mat. Vi driver også med leker, leser eller ser på teletubbies når vi spiser. Og nå er det ganske krevende når han driver å peker og skal ha alt som finns på kjøkkenet. Jeg prøver alt jeg kan å ikke gi han så mange ting så ikke han skal tro han kan få alt mulig. Har funnet ut at han syns det er litt morsommere å spise hvis jeg setter tallerken med maten rett foran så han kan ta selv. Han får en egen skje når vi spiser grøt, da prøver han å spise litt selv også, blir mye gris da, men er jo ikke så farlig det. Prøver å ikke gi ham noe mat mellom måltidene. Men hvis han har spist veldig lite et måltid så gir jeg en youghurt, fruktpure eller flaske med melk 1-2 timer senere. Det vil han som regel ha. Vet ikke om det var så mye hjelp, men kanskje litt trøst at vi er flere :-)
Gjest Skrevet 4. oktober 2006 #3 Skrevet 4. oktober 2006 Vi var også "sirkusartister" for datteren vår inntil jeg snakket med helsesøster ang problemet, og hun sa kontant STOPP! Det skulle vi slutte med. Jeg synes problemet bare eskalerte og lurte på hvor det skulle ende..slik du også beskriver deres spisesituasjon. Helsesøster sa også at det ikke gjorde så mye om hun småspiste litt i en periode, for hun har litt å tære på (1 år, 78lang og 11kg). Vi rydder symbolsk vekk alle lekene før hvert måltid, og slår av tven (bor smått). Først og fremst har vi hatt en liten krig med å holde skjeen for tiden, for hun er så sterk når hun skal spise feks fruktpuree at den kastes rundt i rommet, og på meg, møbler ++. Men nå har vi fått makten tilbake, og vi vår lov å gi henne mat, også øver vi litt med å spise selv innimellom når vi tilrette legger for det.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2006 #4 Skrevet 5. oktober 2006 Vi hadde akkurat det samme problemet til for 1 måned siden. Jeg var helt flau for at jeg lot meg dirigere sånn. Men da hun begynte i familiebarnehage var hun som har den veldig bestemt på at barnet skulle spise selv. Snuppa mi blir 1 år på søndag til info. Da måtte vi jo la henne spise selv også ; ) Selvsagt blir det mye klin i starten men tålmodigheten ved matbordet har jo blitt så mye bedre. Nå har hun jo noe å drive med uten at det er leker og annet fjas. Også så stolt når vi roser henne når hun klarer å få ting på skjea og inn i munnen : ) Men bare et tips når du skal la henne spise selv. Vær streng med at kasting av mat og endevending av tallerken ikke er lov. Ta fra henne tallerken med en gang og prøv å gi henne litt og litt. Ellers vil hun få en ny uvane. Tok litt tid før vi var der men nå går alt så meget bedre : ) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2006 #5 Skrevet 8. oktober 2006 Dytter deg litt opp :-) Vi trenger litt flere råd vi også, har en liten som ligner veldig din!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå