Gå til innhold

Dere med bekkenløsning flere år etter fødsel, trenger råd : 0

Anbefalte innlegg

Jeg har vært veldig plaget med bekkenet samt stråling nedover beina siden siste fødsel for snart 4 år siden. Dette har blitt mye verre når jeg gikk opp i full stilling i en stillesittende jobb. Har gått til fysio og kiropr. uten at det hjalp for mye. Skal nå få tilrettelegging på arb.plassen og har fått 20% sykemld for å kunne trene på dagtid. Tenker begynne med pilates, feldenkrais e.l. - noen med erfaringer? Jeg sykler og svømmer utenom, men trenger å trene opp rygg og mage, uten samtidig å gjøre noe feil ift bekkenet. Råd og erfaringer mottas med takk !

Fortsetter under...

Jeg slet med bekkenløsning 6 mnd etter fødsel.

Jeg gikk til fysioterapeuten på elixia. Fikk beskjed om at jeg måtte styrke muskelaturen rundt bekkenet, og fikk mange fine øvelser, som hjalp veldig. Brukte en sånn stor ball på de fleste øvelsene.

Jeg sluttet nok litt for tidlig med treningen, for nå er jeg gravid igjen, og har fått utrolig vondt i bekkenet etter bare 13 uker!!!

He hei

Jeg har d som deg, sliter enda med smerter etter nesten 4 år...

Jeg fikk henvisning til fysioterapeut hos legen min. Der jobbet vi med å styrke "kjernemusklaturen" for å stabilisere bekkenet. Jeg har ikke trent de øvelsene lenge nok til å vite om de funker, men det kommer nok etterhvert håper jeg. (Øvelsene er som "planken, bare at vi gjøre den på mage, begge sidene, og ryggen)

Sykle og svømme skal være bra. Ridning enda bedre dersom du har mulighet. Siste del av svangerskapet var ridning det eneste jeg kunne gjøre som ikke gjorde vondt. ble helt "normal" med en gang jeg kom på hesteryggen :)

Hvis du klager over gangvansker, skal du egentlig få gratis behandling ;)

Hadde som deg, smerter i rygg og strålinger nedover bena, lenge etter fødsel. Trodde ikke det var bekkenet for kjentes bare ut som rygg-vondter. Gikk til manuell terapeut (er en med utdanning i både fysio og kiropraktor) og han masserte litt og 'knakk' meg opp og ga meg øvelser som skulle stabilisere bekkenet. Dette gjorde bare at jeg ble verre. Sluttet med denne behandlingen etter ca et halvt år, og begynte bare å trene selv (svømming og aerobic samt gikk turer med staver), som gjorde at det ble bedre, men ikke helt bra.

Da jeg ble gravid igjen etter 3,5 år ble bekkenet veldig fort ille, gikk til fysio men det hjalp ikke så mye. Så fikk jeg tips om osteopat, og da fikk jeg endelig hjelp. Hun fortalte meg at da jeg gikk gravid sist, fikk jeg så mye overbelastning på musklene i bekkenet at det ble masse muskel-knuter der, og mye stive muskler. Det er derfor jeg ble verre av å trene opp bekkenet, musklene var så stive og overanstrengte at trening gjorde det bare verre. Osteopaten har nå løst opp muskle-knuter som har sittet der i flere år (gjør vondt ja!!) og gitt meg noen øvelser som går på å få tilbake blodsirkulasjonen i musklene i bekken området UTEN å anstrenge de for mye.

Skal etter hvert begynne å trene opp bekkenet med terapimaster og så begynne annen trening etter det igjen.

Osteopati dekkes ikke av trygdesystemet, jeg betaler 400,- pr gang, men det er det verdt !

Lykke til !

Takk for svar og tips dere! Jeg har også forsøkt fysio og kiropr. uten hell, men er fristet til å prøve osteopati, virker som mange har hatt nytte av det. Er villig til å prøve det meste, kjipt å være bare 30 men føle seg som 70 ; ) I går ryddet jeg vekk sommerklær og frem med vinterklær, et par timers arbeid - og et døgn på sofaen med smerter etterpå...ARG!

Lykke til videre alle sammen!

bor du i oslo? På oppsal ( t bane 3)har de en spesialist i bekkenløsning- manuell terapeut. Han har tatt utdannelsen i australia og spesialisert seg på dette temaet- gi mg din mail adr og jeg sender deg hans tlf.

Annonse

Jeg har slitt med bekkenløsning i flere år nå, og har prøvd ganske mange forskjellige ting. Under svangerskapet gikk jeg til vanlig fysio og osteopat. etter fødselen fortsatte jeg med det, var såvidt innom en kiropraktor uten at det hadde noen effekt. Jeg prøvde akupunktur, noe som funka til en viss grad.

Jeg har hele tiden gått til fysioterapeut for behandling. Problemet er at jeg har vært såpass dårlig at jeg ikke har kunnet trent noe særlig uten at det ble verre. Å finne riktig balansegang mellom trening og det å være i ro har vært vanskelig. Det siste halve året har jeg vært med i et prosjekt for opptrening av stabiliiseringsmusklene rundt bekkenet. Endelig begynner det å gi resultater. Det er så deilig!!! oMSIDER KAN JEG GÅ TURER UTEN AT JEG FÅR SINNSYKT VONDT ETTERPÅ. Helt fantastisk!!!

Jeg har også gått til en helhetsterapeut. Det har gitt meg mye god hjelp - både med bekkenet og psyken, som også kan bli litt skrangletet etter så mange år med smerter.

Har forresten blitt såpass at jeg har begynt med yoga - det er så godt å kunne strekke på stive og såre muskler og ledd.

Lykke til og håper du finner noe som funker for deg!

Å så bra for deg! Jeg har veldig tro på opptrening av Stabiliiseringsmusklene, jeg må undersøke om det finnes noe sånt her. Jeg håper på mirakler hver gang jeg prøver noe nytt, men ender bare opp med en slunken bankkonto. I morgen har jeg første dagen min med fri for å trene, gleder meg til å komme igang. Lykke til videre!

Hei, hei

Det gjelder å finne balansen mellom aktivitet og hvile - ikke alltid like lett i en travel hverdag. Gode sko med støtdemping, god sittepute og bevissthet om hvordan du kan bevege deg i dagliglivet er et must. Styrking av kjernemuskelaturen som andre også snakker om er viktig for å holde et skralt bekken på plass. Unngå å stresse, det er ingen som ser at du sakker et hakk på tempoet og det vil gjøre stor forskjell for deg. Sett realistiske mål for aktivitet og trening - husk at selv litt er bedre enn ingenting!

De første 5 årene for meg var grusomme men så begynte jeg opptreningen i det små. For meg var det kveldsturer som gjaldt ( da var det ingen som så meg) og den første tiden holdt det med 50 meter. (helt sant). Derfra har det bare gått fremover og jeg har det nå helt utmerket - vel og merke hvis jeg gjør de riktige tingene og unngår aktiteter på nei listen. Husk å røre på kroppen mens du er på jobb, jeg gjør alltid et par øvelser hver gang jeg er på toalettet for å løse opp.

En god fysioterapeut kan gi deg råd. Det samme kan LKB, landsforeningen for Kvinenr med bekkenløsningsplager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...