Gå til innhold

lite tid med barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så lite tid igjen med datteren når begge foreldrene er i fulle jobber. Etter barnehagen er det i gang med middagen, den er ferdig rett før barne-tv og så er det jo snart tid for å begynne med kveldstellet jo før Snuppa legger seg 19.30. Så er det noen timer igjen i døgnet som skal brukes til kjærestetid, rydde/vaske, holde kontakt med venner og det henger alltid over enn praktiske ting som burde vært gjort. Stuper i seng og klokka 06.30 er det opp igjen og styrte avgårde til barnehagen for ikke å komme for sent på jobben. Fatter ikke hvordan aleneforeldre får det til å gå opp! Er det meningen at livet skal være sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei hei,

jeg vet ikke om det er meningen at det skal være sånn jeg...

Men jeg velger å jobbe lite for at jeg skal ha masse tid med guttungen nå som han er liten (2år) jeg var hjemme med ham til han var ett år. Og da begynte han å gå i barnehage noen få dager i uka. Det var for at han skulle få litt mere variasjon og utfordring i hverdagen. De har jo så godt av å få være med andre barn.

Han har det kjempefint i barnehagen, og jeg jobber som ekstrahjelp i en butikk.

For når jeg jobber i butikk så kan vi kose oss lenge på morraen, ikke noe kjas og mas. Han har fire dager i uka i barnehagen. Men jeg jobber ikke alle disse dagene. Dette gjør jo selvsagt at vi har det veldig trangt økonomisk. Men vi har det fint sammen som familie, og jobbe fulltid det kan jeg heller gjøre når han ( og evt flere barn) begynner på skole..

Jeg skjønner jo veldig godt at dette er ikke noe alle har mulighet / råd til å gjøre.

Men sånn har iallefall vi valgt å ha det. Og det er så utrolig deilig.

Og når vi har en uke fri så velger vi å kose oss sammen, dra på turer i skogen og grille pølse og fiske. Billig og veldig avslappende i en hverdag som fort blir veldig masete om man ikke tar seg litt tid til ingenting...

klem fra meg :)

Skrevet

E på attføring og studer hjemme i fra så æ e så heldi at æ får vær i lamme frøkna heile tia... å det e kos det... tel høsten bi det nok barnehage halv ti... ho bi storesøster tel jul så det bi spennanesn...

Skrevet

Jeg er enig i at det er travelt, men det går ann å gjøre noen grep for å få mer tid og for å si det med en klisje mer kvalitetstid med barna. Det handler om å prioritere og tilpasse hverdagen.

Det er jo individuelt hvordan man kan løse det, det kommer ann på dine prioriteringer og hvor fleksibel jobbsituasjon du er i. Jeg vil råde deg til å snakke med arbeidsgiver om hvordan du kan få en mer fleksibel hverdag uten å nødvendigvis gå ned i stillingsprosent.

For vår del så har vi prioritert ned det å ha et til enhver tid ryddig hjem, venner med barn treffer vi i helgene sammen med barna, venner uten barn treffer vi eventulet på kveldstid. Nå har vi vaskehjelp, så vi slipper den delen.

Her er det jeg som leverer stort sett, poden vokner mellom 6.30 og 7 og vi tar det rolig og leser en bok og koser oss med frokost før vi drar til barnehagen 8. Det er deilig å ha en rolig start på dagen. Faren har stått opp tidligere og laget matpakke til oss, og drar tidligere på jobb. Faren henter vanligvis før fire. Jeg er hjemme ca halv fem og da leker en sammen med poden mens den andre lager middag. Jeg jobber litt ekstra hjemmefra på kvelden eller om jeg må være på jobb for å gjøre det tar jeg det igjen i en lang ettermiddags/kveldsøkt i uka. Den som ikke legger poden har "kjøkkentjeneste": vasker opp og rydder kjøkken og stue.

Slik synes jeg tross alt at hverdagen går rundt og at poden får tilbragt mye tid med foreldrene sine. Dette krever at vi som foreldre "jobber" i team, at arbeidsplassen er fleksibel og at man kan prioritere ned noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...